Werkgever eist binnen te gaan in lokaal met laagspanning

jensvl
Topic Starter
Berichten: 22
Juridisch actief: Nee

Werkgever eist binnen te gaan in lokaal met laagspanning

#1 , 15 sep 2021 05:42

Hoi,

Mijn werkgever neemt het wel vaker niet nauw met de veiligheid.
Maat deze week bereikte het echt nieuwe hoogtes.
Op ons bedrijf is er een lokaal voor schakelkasten en zekering kasten voor laagspanning (380v). Op de deur naar de de ruimte hangt een bord dat zegt: "Opgepast levensgevaar, Laagspanning. Enkel toegang voor BA4/BA5".
Ondanks dat ik niet BA4/BA5 ben, eist mijn baas toch dat ik naar binnen ga nadat ik hem wijs op dat bord.
Hij gebruikt daarvoor het excuus dat "met die houding je nergens meer kan komen omdat overal zekeringkasten staan.
Hij zegt dat je enkel BA4 of BA5 moet zijn om de kasten zelf te mogen openen. In de ruimte van de kasten zouden we volgens hem wel mogen komen ondanks dat waarschuwingsbord.

Na opzoekwerk online lijkt het mij dat zo'n waarschuwingsbord het gevolg is van een risicoanalyse van de elektrische installatie zoals verplicht door de overheid. Dus het lijkt me dat mijn baas dit helemaal niet mag vragen, laat staan eisen.
Begrijp ik nu bepaalde dingen fout? Of is het toch correct dat ik denk dat dat bord meer zeggenschap heeft dan mijn baas?

Kan iemand hierover meer duidelijkheid scheppen?

Bij voorbaat bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12813

#2 , 15 sep 2021 07:34

Leg deze vraag schriftelijk voor aan uw preventieadviseur.

jensvl
Topic Starter
Berichten: 22
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 sep 2021 09:11

Zal ik doen. Maar wat als deze hetzelfde zou gaan beweren? 1 van de 2 neemt het nog minder nauw met veiligheid dan de baas, maar deze is nog in opleiding. De andere heb ik vrijwel nog nooit gezien op het bedrijf. Maar ik kan wel achter zijn naam vragen en er contact mee krijgen.

Reclame

Sirkii
Berichten: 5395

#4 , 15 sep 2021 13:23

Als baas zou ik het bordje vervangen door zoiets als “enkel BA4/BA5 mogen binnen hun bevoegdheid electriciteitswerken uitvoeren”. Dit in de veronderstelling dat de electriciteitskasten en lokaal veiligheidsconform zijn. Thuis kom je toch ook in de buurt van je zekeringskast ?

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 15 sep 2021 15:59

Als baas zou ik het bordje vervangen door zoiets als “enkel BA4/BA5 mogen binnen hun bevoegdheid electriciteitswerken uitvoeren”.
Als "baas" moet je de borden hangen die overheid oplegt ... anders afgekeurd

Kan perfect dat je BA4 / gewaarschuwd bent (bvb door al lang vergeten interne opleiding) en dus weet dat je daar overal af moet blijven ...

https://www.volta-org.be/sites/default/ ... A4-BA5.pdf

jensvl
Topic Starter
Berichten: 22
Juridisch actief: Nee

#6 , 15 sep 2021 16:31

Op het bedrijf is niemand in de ploegen opgeleid tot BA4/BA5. Ondanks dat 1 van de medewerkers dit zelf al gevraagd heeft.
Ik werk er zelf ook nog maar een dik jaar en weet dus ook zeker dat ik op geen enkel vlak opleiding heb gehad.

Als dit nu een uitzondering zou zijn, zou ik het ook gewoon doen. Maar de veiligheid niet respecteren is meer een gewoonte dan iets anders op dit bedrijf en dit is voor mij persoonlijk de druppel. Dus ik wil dit goed kunnen uitleggen aan de baas van mijn baas en kijken wat deze ervan vindt.

Bedankt voor de link, die is heel duidelijk.

Jo23
Berichten: 378
Juridisch actief: Nee

#7 , 15 sep 2021 23:41

Best contact opnemen of melding van deze feiten aan inspectie welzijn op het werk. Mag ook anoniem, elke melding wordt onderzocht en dan worden de puntjes op de i gezet en men volgt het bedrijf nadien ook verder op.

Als het bedrijf een CPBW heeft kan je dit issue daar ook laten agenderen door de vakbondsafgevaardigden, dan moet het standpunt van de WG zwart op wit in het verslag staan en daar kan je mee verder.

https://werk.belgie.be/nl/over-de-fod/s ... rk/externe

De wetgeving op elektrische installaties (AREI) wordt strikt en letterlijk opgevolgd door de inspectiediensten en onbevoegden hebben inderdaad geen toegang tot installaties die gevaar kunnen opleveren.

https://www.certinergie.be/nl/nieuwe-arei/

jensvl
Topic Starter
Berichten: 22
Juridisch actief: Nee

#8 , 16 sep 2021 02:03

Bedankt voor de info. Ik ga nu eerst de hiërarchische lijn af. Als dat niet helpt dan stap ik naar de inspectiedienst.

Terug naar “Andere”