bediende tewerkgesteld als arbeider

mad1962
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

bediende tewerkgesteld als arbeider

#1 , 12 sep 2021 11:42

beste forumleden

Ik ben sinds 1999 werkzaam als bediende bij een multinational, en werk in een kleine afdeling

Er is reeds een tijdje minder werk waardoor mijn leidinggevende mij werk laat uitvoeren op de werkvloer (in de fabriek)

Ik moet daar arbeid verrichten dat eigenlijk bestemd is voor ongeschoolden (matten etiketteren en stapelen)

Mijn normaal werk (officiële functieomschrijving) is order ingave en allerlei administratief werk voor de afdeling.

Nu is mijn vraag of dit zomaar kan ? Ik zou graag mijn ontslag geven, maar dat kan niet omdat ik dan zonder inkomen val. Ik ben 59jr, dus zowiezo geen kans meer op de arbeidsmarkt aangezien ik vanaf mei 2024 op vervroegd pensioen kan.

Moet ik dit nu nog twee jaar accepteren dat ik als fabrieksarbeider moet werken of wat kan ik doen ?

alvast dank

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LYNX XX
Berichten: 2503
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 sep 2021 12:08

https://www.randstad.be/nl/mijn-werkgev ... an-zomaar/

Indien de werkgever geen essentiële voorwaarden van uw arbeidscontract wijzigt wel. Liefst in overleg en op papier.
U geeft zelf in de topic de reden aan : minder werk. Indien het voor uw ouderdom geen lichamelijk overbelastend werk is, moet dit kunnen. Wel op voorwaarde dat uw contract intact blijft. Ook lichamelijk de taak aankunnen.

Indien niet akkoord : volgt misschien ontslag en de vraag of de RVA uw beslissing als correct zal beschouwen.
Ik zou zeker voor die 2 jaar niets riskeren. En een job die gedaan wordt door ongeschoolden is ook belangrijk voor de firma. Het is geen degradatie, maar door noodzaak.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 12 sep 2021 16:04

Werden uw loon en de andere voorwaarden( anciënniteit) als bediende behouden?

Reclame

mad1962
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

#4 , 13 sep 2021 12:20

Mijn loon en anciënniteit blijven behouden

Ik ga gewoon situatie afwachten en zien hoe het evolueert

Lichamelijk ben ik fit genoeg, dus dat is geen probleem

Het werk zelf is geestdodend, saai soort bandwerk. Maar bon....niks aan te doen zeker.

Ik ga in ieder geval in vervroegd pensioen van zodra ik kan

Terug naar “Andere”