Wat gebeurt er met pensioen indien 10 jaar werkloos vooraf.

tinev
Topic Starter
Berichten: 161
Juridisch actief: Nee

Wat gebeurt er met pensioen indien 10 jaar werkloos vooraf.

#1 , 04 sep 2021 09:56

Ik ben 56 jaar.
Kan het werken op kantoor niet meer aan :
- meer dan 2 uur per dag verkeer
- pijnlijke arm, rug, si gewricht, ...
- uitgeblust

Mijn echtgenoot is al jaren invalide en heeft een uitkering van zo'n 1050 EUR

Ik overweeg ontslag te nemen zonder dopgeld dan. Proberen met spaargeld te overbruggen tot aan vervroegd pensioen 62 j.

Vraag 1
Wordt de uitkering van mijn echtgenoot hoger dan, als ik ten laste kom ?
Vraag 2
Op mypension zie ik momenteel staan dat ik op 62 jaar 1650 EUR pensioen heb. Hoe interpreteer ik dat ? Is dit ook als ik nu mijn ontslag neem ? Of is dit enkel als ik blijf doorwerken tot 62 jaar ?

Groetjes

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 sep 2021 14:52

Uw echtgenote wordt dan gerechtigd op een invaliditeitsuitkering met gezinslast. Dit is inderdaad een hoger bedrag dan samenwonende.
Indien u nu ontslag neemt zal uw vroegste pensioendatum opschuiven gezien u onvoldoende loopbaan bewijst. Vermoedelijk tot de wettelijke pensioenleeftijd. Uw loopbaan stopt op het ogenblik van stopzetting bijdragebetaling of uitkering.
Het vermelde bedrag op my pension is het bedrag als u blijft verder werken en/of gelijkgesteld. In my pension kan u nu simuleren welke invloed een stopzetting op uw pensioenvorming heeft.

Bespreek uw situatie met uw huisarts, mogelijk dat jullie samen tot een oplossing komen, werkloosheid medische overmacht, tijdelijk ziek....

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#3 , 04 sep 2021 17:03

is aangepast werk of deeltijds geen optie?

Reclame

Terug naar “Andere”