Asbest op werkvloer

Technieker
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Asbest op werkvloer

#1 , 25 jul 2021 10:37

Mijn ( intussen ex) werkgever liet ons verschillende keren asbest verwijderen/werken in plaatsen waar er beschadigd asbest aanwezig was. Ik heb dit verschillende malen gemeld aan de arbeidsinspectie, maar zij kunnen enkel optreden wanneer de situatie zich effectief voordoet. Omdat dit vaak kleine werkjes waren konden zij nooit tijdig optreden. De werkgever lachte alle gevaren weg en zei doodleuk dat je ergens aan moest dood gaan. Oorspronkelijk ben ik bij hem beginnen werken met de goede verstandhouding en belofte om de zaak over te nemen. Na enkele maanden was het duidelijk dat dit allemaal Valse beloften waren.

Ondertussen heb ik mijn ontslag gegeven zonder onmiddellijk ander werk te hebben. Ik ga proberen om werkloosheid aan te vragen tot ik kan starten op mijn nieuwe job.

Los van dit ontslag ben ik ontzettend kwaad en vroeg ik mij af of ik geen schadevergoeding kan krijgen voor de blootstelling aan deze gevaarlijke stof? Uiteindelijk bestaat er een kans dat ik ziek wordt en hierdoor misschien vroeger overlijd. Mijn ex- werkgever heeft ondertussen een vastgoedimperium van 2 miljoen euro vergaard en heeft zelf geen kinderen. Hij heeft zich letterlijk verrijkt op de gezondheid van zijn personeel.

Ik heb dit al eens gemeld aan de vakbond maar ze zijn hier niet echt op in gegaan. Is deze zaak de moeite om voor een arbeidsrechtbank te brengen? Gaat dit mij iets kosten ? Ik las dat jobstudenten o.a. een hoge schadevergoeding kregen na de blootstelling aan asbest bij de oktoberhallen in Wieze. Ik weet niet hoe dit zit bij gewone arbeiders in pc124? Er zijn feiten bij die al dateren van 2019, maar sommige ook van 2020. Concreet gaat het om 3 blootstellingen waar getuigen van zijn, vraag is natuurlijk of ze al willen getuigen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5395

#2 , 25 jul 2021 18:09

Waarom heb je niet geweigerd om zonder adequate bescherming in asbest te werken ?? Dat je baas veel geld heeft is irrelevant.

Technieker
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 jul 2021 18:35

Tja hoe gaat dat, de eerste keer werkte ik er maar een maand ofzo, en dat ging over een buis verwijderen. Niet echt bij stil gestaan. Wel zelf een mondmasker gedragen van thuis, maar dat is niet voldoende...

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 25 jul 2021 20:50

Jij moet daar niet meer mee afkomen als je al weken je ontslag heeft gegeven, waarom heb je toen niet geweigerd om te werken en de inspectie diensten opgebeld ??
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Franciscus
Berichten: 38583

#5 , 26 jul 2021 11:34

Politie bellen kan ook die verwittigen dan wel arbeidsauditeur en arbeidsinspectie.

Technieker
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#6 , 26 jul 2021 16:16

Ik werk er nu niet meer en de feiten zijn al gebeurd, het gaat om een sporadische blootstelling, maar toch blijft dit verboden. De vraag is simpel, valt er nog iets van schadevergoeding te rapen of moet ik hiervoor eerst ziek worden binnen 20-40 jaar,terwijl mijn ex-werkgever zelf al onder de zoden ligt?

builder
Berichten: 189

#7 , 26 jul 2021 18:41

Zonder concrete bewijzen of vaststellingen door politie/arbeidsinspectie zijn uw kansen quasi nihil.

Technieker
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#8 , 26 jul 2021 21:22

Zonder concrete bewijzen of vaststellingen door politie/arbeidsinspectie zijn uw kansen quasi nihil.
Een getuigenis is niet voldoende?

Technieker
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#9 , 30 jul 2021 07:40

Of laat ik het beter voor wat het is?

Sirkii
Berichten: 5395

#10 , 30 jul 2021 11:15

Mi laat je het beter vallen. Met enkel een getuigenis heb je weinig concreets. Je hebt er wel goed aan gedaan om op te stappen.

Terug naar “Andere”