Puntentelling proef sollicitatie bij overheid

Hendrik Depauw
Topic Starter
Berichten: 41

Puntentelling proef sollicitatie bij overheid

#1 , 20 jul 2021 11:32

Dag allemaal

Ik heb een vraag over de puntentelling bij een schriftelijke proef naar aanleiding van een sollicitatie bij een gemeentelijke overheid.

Ik kreeg bericht dat ik niet geslaagd was voor de schriftelijke proef en bijgevolg niet mocht doorgaan naar de volgende ronde.
Mijn 'examenkopij' heb ik achteraf mogen inzien, en ik bleek uiteindelijk één puntje te kort te hebben om door te stoten.

Iets was me wel opgevallen bij het laatste gedeelte van de proef.
Dat laatste gedeelte bestond uit tien vragen, waarbij je een werksituatie moest beoordelen.
Voor elk van de tien vragen waren er vier mogelijke antwoorden. Er werd op voorhand meegedeeld dat naargelang je keuzeantwoord dat je gaf, ofwel:
- je 1 punt werd afgetrokken
- je 0 punten werden afgetrokken of bijgeteld
- je 0 punten werden afgetrokken of bijgeteld
- je 1 punt kreeg

Met andere woorden, er was per vraag één duidelijk foutief antwoord. Al de andere drie antwoorden waren niet fout, maar leverden ofwel geen punten op of één punt.

Bij nazicht bleek ik geen enkel fout antwoord gegeven te hebben. Toch kreeg ik voor deze reeks vragen slechts 3/10.
Dus ondanks het feit dat ik geen enkel foutief antwoord gegeven had.

Ik weet niet goed hoe ik het moet verwoorden, maar de logica en de manier van punten geven wringt ergens, vind ik.
Mij lijkt deze reeks vragen eerder buiten de andere vragenreeksen te vallen.
Daar kreeg je telkens gewoon je verdiende aantal punten op het maximum dat je op die vragen kon verdienen.

Mij lijken die laatste tien vragen eerder een geheel van vragen te zijn waarmee je buiten de vergelijkende proef nog extra punten kan verdienen.

Beeldt u in dat er bij een proef waar 100 punten te verdienen zijn, 100 vragen met deze vier keuzemogelijkheden en hun bijhorende quoteringsmogelijkheden gegeven worden. Theoretisch gezien kan een kandidaat dan 0/100 hebben ondanks het feit dat geen enkel 'fout' (= -1 punt afgetrokken) antwoord gegeven is.
Het is natuurlijk de keuze van de werkgever om het beoordelingssysteem te kiezen.
Maar toch... is dit examen/deze proef wel correct opgesteld en verlopen?

Het is immers doodjammer dat ik slechts één puntje te kort kom om verder te stoten in de selectierondes.

Bedankt voor jullie mening over deze, ik geef het toe, wat vreemde vraag. (Maar voor mij is een logisch antwoord belangrijk om hiermee verder te gaan, of er in te berusten.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 20 jul 2021 13:26

Misschien de antwoorden eens anders bekijken ...


1 punt : juist én gewenst antwoord
0 punten: juist, maar ongewenst antwoord
-1punt : foutief antwoord

LeenW
Berichten: 12828

#3 , 20 jul 2021 15:14

Ik veronderstel dat de antwoorden dan zowel juist als “klantvriendelijk” moesten zijn? Dat is geen onlogische verwachting voor een nieuw personeelslid. Volgende keer beter, zou ik zeggen.

Reclame

pho450
Berichten: 192

#4 , 20 jul 2021 16:48

Beeldt u in dat er bij een proef waar 100 punten te verdienen zijn, 100 vragen met deze vier keuzemogelijkheden en hun bijhorende quoteringsmogelijkheden gegeven worden. Theoretisch gezien kan een kandidaat dan 0/100 hebben ondanks het feit dat geen enkel 'fout' (= -1 punt afgetrokken) antwoord gegeven is.
Ik vermoed dat je hier een denkfout maakt. Je lijkt dit onlogisch te vinden, terwijl het nochtans perfect logisch is. Er worden dan wel geen punten afgetrokken, maar je moet de punten nog steeds eerst verdienen.
Beeldt u anders even in dat ik deelneem aan de proef, ik beantwoord echter geen enkele vraag, bij gevolg heb ik ook geen enkele 'fout' gemaakt. Hoeveel punten vindt u dat ik verdien?

Thomas_A
Berichten: 2304
Juridisch actief: Nee

#5 , 20 jul 2021 18:06


Voor elk van de tien vragen waren er vier mogelijke antwoorden. Er werd op voorhand meegedeeld dat naargelang je keuzeantwoord dat je gaf, ofwel:
- je 1 punt werd afgetrokken
- je 0 punten werden afgetrokken of bijgeteld
- je 0 punten werden afgetrokken of bijgeteld
- je 1 punt kreeg

Met andere woorden, er was per vraag één duidelijk foutief antwoord. Al de andere drie antwoorden waren niet fout, maar leverden ofwel geen punten op of één punt.

Bij nazicht bleek ik geen enkel fout antwoord gegeven te hebben. Toch kreeg ik voor deze reeks vragen slechts 3/10.
Dus ondanks het feit dat ik geen enkel foutief antwoord gegeven had.
Je hebt dus maar op 3 van de 10 vragen het juiste antwoord gegeven.

Maar proficiat, je hebt geen enkele keer het slechtste antwoord van al de mogelijkheden gekozen.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#6 , 20 jul 2021 21:18

Misschien even omschrijven om welke functie het eigenlijk gaat. Welk was het minimum aantal punten dat je moest behalen? Kan je misschien enkele vragen hier weergeven?
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Andere”