Schenking schoonouders - wettelijk samenwonen

tomaxbe
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Schenking schoonouders - wettelijk samenwonen

#1 , 14 jul 2021 18:00

Wij zijn wettelijk samenwonend en hebben een gemeenschappelijke rekening.
Ook beschikken wij over een woning die verworven is in 50/50 onverdeeldheid.
Binnenkort gaan wij dus uit elkaar en moet alles verdeeld worden.

Nu vroeg ik het volgende af:
1) Er werd van opa en oma 5000 euro op ons gemeenschappelijke rekening gezet voor het bekostigen van ons binnendeuren.(Staat bij beschrijving:voor deuren)
(Behoort volgens mij tot de gezinswoning)
2) De laminaat op het 1ste verdiep werd gekocht door de schoonvader, deze is inmiddels geplaatst op het eerste verdiep.
(Behoort volgens mij tot de gezinswoning)
3) Er werd ons een bedrag geschonken van Tante en Nonkel van 2500 euro (beschrijving: proficiat persoon X en Z)
4) Onze goederen meestal gekocht met ons gemeenschappelijke rekening, en soms met mijn persoonlijke
Deze staan wel allemaal op mijn naam.(facturen)
5) 1 Droogkast werd gekocht door de schoonvader als cadeau en staat hier thuis (factuur op zijn naam)
6) Wat met de hulp die hij verschafte in deze woning?

Mijn vriendin wil alles dat betaald werd door haar familie terugkrijgen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 14 jul 2021 19:02

U zal er samen uit moeten geraken. Mij lijkt het zinnig dat wat in de woning vast verwerkt is (deuren bvb ) er niet meer apart uit vergoed wordt aan de "gever". Want wat is de waarde van "gebruikte" deuren. Voor de rest neemt elkeen zijn gekochte en betaalde spullen terug mee. En het geschonken bedrag van oom/tante was aan jullie beiden samen. Dus dat zou je kunnen delen. Maar dit is geen zwart op witte zekerheid. U moet er samen uit geraken.

Thomas_A
Berichten: 2298
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 jul 2021 07:59

U zal er samen uit moeten geraken. Mij lijkt het zinnig dat wat in de woning vast verwerkt is (deuren bvb ) er niet meer apart uit vergoed wordt aan de "gever". Want wat is de waarde van "gebruikte" deuren. Voor de rest neemt elkeen zijn gekochte en betaalde spullen terug mee. En het geschonken bedrag van oom/tante was aan jullie beiden samen. Dus dat zou je kunnen delen. Maar dit is geen zwart op witte zekerheid. U moet er samen uit geraken.
Eens voor wat in de woning verwerkt is en voor de apart gekochte goederen.

Persoonlijk zou ik ervan uit gaan dat een geschonken bedrag dat nog bv. op een spaarrekening staat in hoofdzaak bedoelt is voor het familielid en niet zozeer voor de partner.

Maar jullie zullen er toch zelf moeten uitgeraken. Beter op voorhand afspraken maken, maar ja.

Reclame

Terug naar “Andere”