Ik zou graag eigen activiteit hebben

XavierS
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Ik zou graag eigen activiteit hebben

#1 , 08 jul 2021 22:21

Hallo,

ik werk als kaderlid bij een grote multinational. Voltijdse job. Ik zit kwa carrière vrij vast. Ik heb op papier en financieel een mooie job maar zie er geen uitdaging meer in.
Ik zou graag complementair een zaak starten. Heel veel ideeen gaan in mij om over wat ik net wil doen. Consultancy, VZW oprichten,... Ik heb aan mijn werkgever gevraagd hun akkoord te geven dat ik een eigen zaak mag starten.
Mijn werkgever stelt mij nu heel veer vragen over wat, waarom, wanneer, hoe,... nog voor ze met een voorstel komen van contract wijziging.
Graag om te begrijpen hoe ik dit moet negicieren vraag ik mij af op welke vragen ik moet antwoorden en wat de regels zijn rond het toekennen of niet van zo een akkoord.

Hartelijk dank op voorhand,
Xavier

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas_A
Berichten: 2298
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 jul 2021 22:48

Ik heb me hierover vrij uitgebreid ingelezen toen ik zelf met een bijberoep gestart bent om dezelfde reden. Eerder omwille van de uitdaging dan voor het financiële.

Sowieso kan het niet dat de werkgever eender welke aanvullende activiteit weigert. Dit staat in conflict met de vrijheid op arbeid.

In mijn arbeidsovereenkomst stond het beschreven dat op voorhand een akkoord moet gevraagd worden voor elke bijkomende activiteit als werknemer, zelfstandige of zaakvoerder. Algemene juridische consensus was dat dit aanvaardbaar is.

In de praktijk kan de werkgever enkel weigeren in geval van een potentieel belangenconflict of als je tijdens je werktijd niet volledig beschikbaar zou zijn voor je werkgever.

In je voorbeeld kan ik me voorstellen dat je werkgever het niet leuk vindt als je tijdens je werkuren bv. telefoontjes zou doen om je consultancy activiteiten in te plannen.

XavierS
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 jul 2021 19:51

Dank je Thomas. Ik wacht op hun voorstel... Goed weekend!

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 10 jul 2021 11:50

Mijn werkgever stelt mij nu heel veer vragen over wat, waarom, wanneer, hoe,... nog voor ze met een voorstel komen van contract wijziging.
Waarom zou je daar een contractwijziging voor krijgen of nodig hebben :?:

Dat zal een aanvullende overeenkomst zijn, in uitvoering van punt x.y van je arbeidscontract , waarin je werkgever je toelating geeft om zelfstandig activiteiten a, b, c in sector van d, e uit te voeren.

Graag om te begrijpen hoe ik dit moet negicieren vraag ik mij af op welke vragen ik moet antwoorden en wat de regels zijn rond het toekennen of niet van zo een akkoord
Basislijn is normaal: niet concurreren met je werkgever of deze in slecht daglicht stellen

LYNX XX
Berichten: 2503
Juridisch actief: Nee

#5 , 10 jul 2021 12:32

Hallo,

ik werk als kaderlid bij een grote multinational. Voltijdse job. Ik zit kwa carrière vrij vast. Ik heb op papier en financieel een mooie job maar zie er geen uitdaging meer in.

Als uw werkgever zou ik mij de vraag stellen is dit kaderlid ( goed betaald en vast mooie job ) nog erg gemotiveerd om zijn job te doen ??
Zeker als u zegt geen uitdaging meer te zien. Indien u toch zulke belangrijke job hebt; waar ga je de tijd halen om een eigen bedrijfje uit te grond te stampen ? Waarschijnlijk grotendeels onder uw huidige werkuren. En dan een zaak complementair met de huidige ? Als werkgever : njet of C4. Gemotiveerde dik betaalde werknemers in mijn bedrijf.


Ik zou graag complementair een zaak starten. Heel veel ideeen gaan in mij om over wat ik net wil doen. Consultancy, VZW oprichten,... Ik heb aan mijn werkgever gevraagd hun akkoord te geven dat ik een eigen zaak mag starten.
Mijn werkgever stelt mij nu heel veer vragen over wat, waarom, wanneer, hoe,... nog voor ze met een voorstel komen van contract wijziging.
Graag om te begrijpen hoe ik dit moet negicieren vraag ik mij af op welke vragen ik moet antwoorden en wat de regels zijn rond het toekennen of niet van zo een akkoord.

Hartelijk dank op voorhand,
Xavier

Thomas_A
Berichten: 2298
Juridisch actief: Nee

#6 , 10 jul 2021 13:51


Als uw werkgever zou ik mij de vraag stellen is dit kaderlid ( goed betaald en vast mooie job ) nog erg gemotiveerd om zijn job te doen ??
Zeker als u zegt geen uitdaging meer te zien. Indien u toch zulke belangrijke job hebt; waar ga je de tijd halen om een eigen bedrijfje uit te grond te stampen ? Waarschijnlijk grotendeels onder uw huidige werkuren. En dan een zaak complementair met de huidige ? Als werkgever : njet of C4. Gemotiveerde dik betaalde werknemers in mijn bedrijf.
Of misschien heeft de TS een werkgever die geen 30 jaar terug in de tijd is blijven hangen en heeft hij begrip voor de ontplooiing van zijn werknemer.

LYNX XX
Berichten: 2503
Juridisch actief: Nee

#7 , 10 jul 2021 14:37

#6 kan wel zijn.

Maar een grote multinational heeft toch nood aan gemotiveerd personeel dat zich verder wil ontwikkelen maar dan in eigen structuur. Zijn zelfs vacatures voor hoog opgeleiden die open blijven.

Ik moedig zeker eigen zelfstandigheid aan en ondernemingszin. Maar ik kan het ook vanuit het standpunt van de werkgever bekijken.

Ik wens TS absoluut succes.

Terug naar “Andere”