Ik zou graag eigen activiteit hebben

XavierS
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Ik zou graag eigen activiteit hebben

#1 , 08 jul 2021 22:21

Hallo,

ik werk als kaderlid bij een grote multinational. Voltijdse job. Ik zit kwa carrière vrij vast. Ik heb op papier en financieel een mooie job maar zie er geen uitdaging meer in.
Ik zou graag complementair een zaak starten. Heel veel ideeen gaan in mij om over wat ik net wil doen. Consultancy, VZW oprichten,... Ik heb aan mijn werkgever gevraagd hun akkoord te geven dat ik een eigen zaak mag starten.
Mijn werkgever stelt mij nu heel veer vragen over wat, waarom, wanneer, hoe,... nog voor ze met een voorstel komen van contract wijziging.
Graag om te begrijpen hoe ik dit moet negicieren vraag ik mij af op welke vragen ik moet antwoorden en wat de regels zijn rond het toekennen of niet van zo een akkoord.

Hartelijk dank op voorhand,
Xavier

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas_A
Berichten: 2298
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 jul 2021 22:48

Ik heb me hierover vrij uitgebreid ingelezen toen ik zelf met een bijberoep gestart bent om dezelfde reden. Eerder omwille van de uitdaging dan voor het financiële.

Sowieso kan het niet dat de werkgever eender welke aanvullende activiteit weigert. Dit staat in conflict met de vrijheid op arbeid.

In mijn arbeidsovereenkomst stond het beschreven dat op voorhand een akkoord moet gevraagd worden voor elke bijkomende activiteit als werknemer, zelfstandige of zaakvoerder. Algemene juridische consensus was dat dit aanvaardbaar is.