leefloon

Ki002
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

leefloon

#1 , 05 jul 2021 22:49

Ik heb 2 vragen
Ik ontvang leefloon omdat ik nog studerend ben. (Geen bewind of budget beheer)

1) Ik heb bij mijn verhuis veel spullen meegenomen, de laatste maanden ben ik geleidelijk aan spullen gaan verkopen die ik zelf ooit heb aangekocht voor eigen gebruik. Op mijn afschriften is dit zichtbaar, is dit strafbaar kan ik hierdoor mijn leefloon kwijt raken?

2) Ik heb vernomen dat je maar 6200 euro mag staan hebben om leefloon te mogen ontvangen, ik zit tegen aan een 9000 euro (exclusief huurwaarborg). Een groot deel van dit geld heb ik vroeger geleend van iemand, met een onderling contract nu ik dit geld heb wil ik dit graag in één keer terug betalen aan mijn goede vriendin. Doen ze hier moeilijk over dat ik in één keer een groot bedrag terug betaal? Hoe pak ik dit het beste aan?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 jul 2021 23:07

U speelt best het spel eerlijk. De huurwaarborg op de bank is een bedrag waarover u niet vrij kan beschikken. Deze huurwaarborg komt pas vrij als u uw woonst ongeschonden achterlaat. Dit bedrag wordt dan ook niet in aanmerking genomen.

Wordt voor de berekening van het leefloon rekening gehouden met de spaargelden van betrokkene?
Fields
ANSWER(ACTIVE TAB)

Ja, spaargelden worden aanzien als een roerend kapitaal. Het gaat hier om de volgende berekening:
Er wordt rekening gehouden met 6 % van de schijf tussen € 6.200 en € 12.500 en met 10 % van de boven die schijf gelegen bedragen.
Deze berekeningswijze moet ook vermeld worden in de beslissing van het OCMW.

Referenties:
Artikel 27 van het koninklijk besluit van 11 juli 2002 houdende het algemeen reglement betreffende het recht op maatschappelijke integratie

Deze inlichtingen zijn louter informatie en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Sirkii
Berichten: 5396

#3 , 06 jul 2021 11:31

Mijn opinie: betaal de schuld in één keer terug via overschrijving. Hou het leningscontract etc goed bij voor mochten er vragen komen.

Het geld dat je nu hebt is immers deels van een ander. Na de terugbetaling blijft er over wat van jou is. k Kan me niet inbeelden dat - als je open kaart zou spelen - t OCMW hierover zou vallen: je eigen spaargeld is immers wat overblijft na terugbetaling van de lening. Het is trouwens respectvol naar de ontlener toe dat je spullen verkocht hebt om te kunnen terugbetalen. Chapeau daarvoor.

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 jul 2021 21:21

Je moet uiteraard wel aantonen dat het hier om een werkelijke schuld/ontleend bedrag gaat. Het gebeurt immers maar al te vaak dat fictieve verklaringen van ontlening worden opgemaakt.

Veel succes.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Andere”