Fulltime Studeren op latere leeftijd

Lisz
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Fulltime Studeren op latere leeftijd

#1 , 03 jul 2021 16:45

Hallo,

Omwille van ziekte kon ik na mijn middelbare school geen hogere studies aanvatten. Ik werk nu al jaren met een ASO diploma in verschillende sectoren zowel met vast contract als op interimbasis.
Ergens heeft het me altijd ontbroken om alsnog een hoger diploma te behalen.
Ik weet dat er mogelijkheden zijn om dit in avond of deeltijds afstandsonderwijs te doen náást een job maar die cominatie zal omwille van die chronische vermoeidheid te zwaar zijn. Het is dus een OF verhaal.
Ik ben 28 en woon feitelijk samen met mijn partner. We hebben geen lening meer lopende. Ik denk eraan om mijn job volledig op te zeggen (geen recht op werkeloosheidsuitkering) en fulltime dagonderwijs te volgen.
Echter besef ik dat dit maatschappelijk niet gangbaar is en dat ik dan alle sociale zekerheidsrechten verlies, mijn ziekteverzekering e.d. Aangezien ik dan niet meer zou bijdragen. (En dus eigenlijk “rentenier?”
Kan iemand me verder helpen hoe dit wel mogelijk zou zijn? Volledig ten laste komen van mijn partner? Het betreft geen knelpuntberoep dus een uitkering behouden is ook geen optie.
Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 03 jul 2021 17:25

Als samenwonende (zelfde domicilie) kan u verzekerd zijn via u partner.
Pensioenrechten bouwt u uiteraard niet op.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 jul 2021 18:45

Bespreek eens met je personeelsdienst/HR-dienst, de mogelijkheid om tijdskrediet op te nemen om een opleiding te volgen. Ook het volgen van een opleiding kan beschouwd worden als gemotiveerd tijdskrediet.
Bekijk in dit kader ook eens: https://www.breakatwork.be/breakatworkNl.html. Hierdoor zou je over een uitkering beschikken en sociaal verzekerd zijn.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

artemis
Berichten: 3293

#4 , 03 jul 2021 21:50

Als je de middelen hebt, kan je je ook als zelfstandige aansluiten bij bv Acerta, of een andere kas. Je wordt dan onbezoldigd zelfstandige zonder BTW/ondernemingsnummer en je betaalt de minumumbijdrage die nu zo rond de 740€ per kwartaal is. Je bent dan aangesloten bij de mutualiteit én je doet ook aan pensioenopbouw.

LeenW
Berichten: 12811

#5 , 03 jul 2021 22:21

Als je de middelen hebt, kan je je ook als zelfstandige aansluiten bij bv Acerta, of een andere kas. Je wordt dan onbezoldigd zelfstandige zonder BTW/ondernemingsnummer en je betaalt de minumumbijdrage die nu zo rond de 740€ per kwartaal is. Je bent dan aangesloten bij de mutualiteit én je doet ook aan pensioenopbouw.
Kan dat zonder effectief een zelfstandige activiteit te hebben/plannen?

In het algemeen zou ik stellen dat iemand die zich bewust onbeschikbaar maakt voor de arbeidsmarkt, geen recht heeft op de daarbij horende voordelen.

artemis
Berichten: 3293

#6 , 03 jul 2021 22:30

Als je de middelen hebt, kan je je ook als zelfstandige aansluiten bij bv Acerta, of een andere kas. Je wordt dan onbezoldigd zelfstandige zonder BTW/ondernemingsnummer en je betaalt de minumumbijdrage die nu zo rond de 740€ per kwartaal is. Je bent dan aangesloten bij de mutualiteit én je doet ook aan pensioenopbouw.
Kan dat zonder effectief een zelfstandige activiteit te hebben/plannen?
Zoals TS aangaf die periode dan ‘rentenier’ te zijn. Kan perfect.
Er worden dan sociale bijdragen betaald, er worden geen uitkeringen gevraagd en er wordt niet geparasiteerd.


LYNX XX
Berichten: 2494
Juridisch actief: Nee

#8 , 04 jul 2021 10:22

Hallo,

Omwille van ziekte kon ik na mijn middelbare school geen hogere studies aanvatten. Ik werk nu al jaren met een ASO diploma in verschillende sectoren zowel met vast contract als op interimbasis.
Ergens heeft het me altijd ontbroken om alsnog een hoger diploma te behalen.
Ik weet dat er mogelijkheden zijn om dit in avond of deeltijds afstandsonderwijs te doen náást een job maar die cominatie zal omwille van die chronische vermoeidheid te zwaar zijn. Het is dus een OF verhaal.
Ik ben 28 en woon feitelijk samen met mijn partner. We hebben geen lening meer lopende. Ik denk eraan om mijn job volledig op te zeggen (geen recht op werkeloosheidsuitkering) en fulltime dagonderwijs te volgen.
Echter besef ik dat dit maatschappelijk niet gangbaar is en dat ik dan alle sociale zekerheidsrechten verlies, mijn ziekteverzekering e.d. Aangezien ik dan niet meer zou bijdragen.
Indien u CVS heeft, zult u toch geregeld een beroep moeten doen op de sociale zekerheid en ziekteverzekering. In ben wel een beetje thuis in CVS en besef indien gegrond, dit wel degelijk tal van medische kosten meebrengt. Toch opletten geblazen voor u een keuze maakt. Lees zeker ook eerst de linken in onderstaande reacties.
(En dus eigenlijk “rentenier?”
Kan iemand me verder helpen hoe dit wel mogelijk zou zijn? Volledig ten laste komen van mijn partner? Het betreft geen knelpuntberoep dus een uitkering behouden is ook geen optie.
Alvast bedankt!

Lisz
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#9 , 04 jul 2021 11:07

De beste optie zou dus zijn wettelijk gaan samenwonen en op de verzekering van mijn partner staan?

LYNX XX
Berichten: 2494
Juridisch actief: Nee

#10 , 04 jul 2021 11:13

De beste optie zou dus zijn wettelijk gaan samenwonen en op de verzekering van mijn partner staan?
Dat zou al een goede herstart zijn voor beiden. En zeker in uw geval.

Lisz
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#11 , 04 jul 2021 11:16

Ik zie dat je als zelfstandige /student vestigen enkel tot 25 jaar is , dit is dus geen optie meer..

LYNX XX
Berichten: 2494
Juridisch actief: Nee

#12 , 04 jul 2021 11:42

Ik zie dat je als zelfstandige /student vestigen enkel tot 25 jaar is , dit is dus geen optie meer..
https://www.vlaanderen.be/student-zelfstandige

Die max. leeftijd van 25 jaar zal de struikelblok blijven.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#13 , 04 jul 2021 11:47

LEES ZEKER: https://www.stepstone.be/carriere-tips/ ... -studeren/

Indien je geen statuut hebt is inschrijving als persoon ten laste in de ziekteverzekering ook mogelijk in geval van feitelijke samenwoonst.
Denk ook aan de uitloopverzekering gedurende een jaar.

Ik zou zeker voor een statuut gaan, dus zeker de mogelijkheid van tijdskrediet om te studeren bespreken en/of overwegen. En een "vervangend" inkomen en afgeleide rechten sociale zekerheid.

Veel succes.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

LYNX XX
Berichten: 2494
Juridisch actief: Nee

#14 , 04 jul 2021 12:18

TS bekijk zeker de reactie van Marcus # 13 en zeker contact nemen met uw HR afdeling.
Zo maar uw arbeidscontract opzeggen en full time gaan studeren zonder #13 ?
En wat als in uw geval het full time studeren niet te harden valt met de CVS, en wat na de studies ?
Moet ge al rekenen op een vaste betrekking, want uitkeringen ?

Goed overwegen en afwegen; met ook een kijk op de nabije toekomst.

Terug naar “Andere”