Scholingsbeding

HM20
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Scholingsbeding

#1 , 23 jun 2021 14:31

Ik ben onlangs bij een nieuwe werkgever aan de slag gegaan. Ik heb reeds mijn contract onbepaalde duur maar ben nog in opleiding voor de functie.
Ik heb een mail ontvangen met de vraag om een scholingsbeding te ondertekenen als addendum aan mijn contract.

Nu staat daarin ook vermeld dat ik mij aan de bedragen moet houden indien mijn werkgever beslist de samenwerking te stoppen. Ik maak me helemaal geen zorgen maar ergens aan vasthangen wil niemand natuurlijk.
Ik heb eens wat opgezocht over de scholingsbeding en hier zijn enkele voorwaarden aan verbonden, 1 daarvan is dat het jaarloon hoger dan 36.201€ moet zijn. Dit is niet het geval, dus is het in mijn ogen niet geldig/hebben ze het recht niet mij deze te laten tekenen.

Nu vroeg ik me af of ik deze gewoon kon tekenen en indien 't ooit zover zou moeten komen ze hier dan op te wijzen en deze niet als rechtsgeldig zou beschouwd worden? Ik zou 't liever zo doen ipv ze bovenstaande te zeggen en 't contract niet te tekenen mits conflicten in't begin van een overeenkomst nooit interessant zijn natuurlijk.

EDIT: Het beroep zit niet in de lijst van knelpuntberoepen/moeilijk in te vullen functies van de gewesten.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 23 jun 2021 18:02

Je hebt gelijk dat je jaarloon niet hoger mag zijn dan 36201 euro (oftewel afgerond 2600 euro per maand, bruto weliswaar) voor een voltijdse betrekking (voor deeltijds wordt dit pro-rata bekeken).
Als niet aan die voorwaarde voldaan is, is de scholingsbeding nietig.
Let wel: als je na je scholing een opslag krijgt, en de beding is nog niet afgelopen, waarbij je boven het bedrag uitkomt, is de beding geldig.

Ontslag door de werkgever om dringende reden is trouwens de enige mogelijkheid waarbij een ontslag van de werkgever uit een scholingsbeding in uitvoering kan laten gaan.
Bij een "normaal" ontslag heeft een scholingsbeding ook geen uitvoering.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 jun 2021 18:35

Het scholing beding is meestal als U ontslag geeft , nooit als de werkgever je ontslag geeft .
Wel een groot verschil
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

HM20
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#4 , 24 jun 2021 09:32

Je hebt gelijk dat je jaarloon niet hoger mag zijn dan 36201 euro (oftewel afgerond 2600 euro per maand, bruto weliswaar) voor een voltijdse betrekking (voor deeltijds wordt dit pro-rata bekeken).
Als niet aan die voorwaarde voldaan is, is de scholingsbeding nietig.
Omgekeerd toch bedoel je? Indien het loon lager is dan bovenstaand bedrag dan is de scholingsbeding nietig?

Alvast bedankt!

Thomas_A
Berichten: 2304
Juridisch actief: Nee

#5 , 24 jun 2021 11:56

Je hebt gelijk dat je jaarloon niet hoger mag zijn dan 36201 euro (oftewel afgerond 2600 euro per maand, bruto weliswaar) voor een voltijdse betrekking (voor deeltijds wordt dit pro-rata bekeken).
Als niet aan die voorwaarde voldaan is, is de scholingsbeding nietig.
Omgekeerd toch bedoel je? Indien het loon lager is dan bovenstaand bedrag dan is de scholingsbeding nietig?

Alvast bedankt!

Inderdaad, loon moet hoger zijn om een geldig scholingsbeding te kunnen hebben.

Verder is dit zoals door denlowie gezegd bedoeld om te voorkomen dat u wegloopt terwijl de werkgever een aanzienlijke investering in uw opleiding gedaan heeft. Een scholingsbeding betekent niet dat u moet betalen als u ontslagen wordt.

Staat dit er zo in?

HM20
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#6 , 24 jun 2021 13:04

Staat dit er zo in?
Staat er inderdaad zo in. Geen idee of dit tegen de wet is, ik vermoed van niet.
Ik ga het gewoon tekenen dan wetende dat ze niet geldig is tenzij ik opslag krijg.

Merci voor 't advies!

Terug naar “Andere”