Ontslag NMBS ziekteverzekering

GB1992
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Ontslag NMBS ziekteverzekering

#1 , 30 mei 2021 10:01

Hallo,

Ik had graag advies gekregen over dit feit:
Wanneer men als statutair personeel ontslag vraagt heeft men zowiezo geen recht op een uitkering en verliest men de ziekteverzekering van de werkgever. Ik ben van plan om te gaan reizen voor enkele maanden en neem dus vrijwillig mijn ontslag zonder de intentie om een werkloosheidsuitkering te vragen maar wat moet ik doen met de verplichte ziekteverzekering? Blijkbaar is enkel een reisverzekering niet voldoende en moet ik op een bepaalde manier mij elders inschrijven maar veel vind ik hier niet over, enkel wanneer men een uitkering ontvangt zijn er duidelijke regels geschreven.

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38596

#2 , 30 mei 2021 12:38

Kan u geen verlof zonder wedde nemen voor x maanden???

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 mei 2021 16:07

Ik sluit me aan bij Franciscus. Ik ga zelfs verder, absoluut geen ontslag indienen in een statutaire betrekking. Zoals Franciscus stelt, vraag of loopbaanonderbreking aan voor enkele maanden of verlof zonder wedde.
lees zeker: https://www.jobat.be/nl/art/het-effect- ... idsrechten.
Hier vind je het antwoord op je voornaamste vragen. Best ook eens contact opnemen met de dienst HR van de NMBS.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

GB1992
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#4 , 01 jun 2021 08:16

Natuurlijk gaat dat, maar dat is sinds juli 2019 een gunst geworden en geen recht. Ik heb mij daar al op nagevraagd en dat gaat nooit niet toegestaan worden.
Ik neem ook mijn ontslag omdat ik na mijn reis met mijn vriendin in Denemarken ga wonen. De spoorweg heeft mij eerlijk gezegd niet veel meer te bieden, ook al ben ik statutair.

GB1992
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#5 , 01 jun 2021 08:21

En verlof zonder wedde, mocht het kunnen, is nog steeds zelfde probleem i.v.m. ziekteverzekering.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#6 , 01 jun 2021 16:19

T.S., ik stel mij de vraag of u de link waar ik naar verwijs überhaupt hebt gelezen:

Ziekteverzekering:
Er is geen impact bij onbetaald verlof van beperkte duur (enkele weken tot enkele maanden). Als je werkgever tijdens het voorafgaande jaar (x) correct sociale zekerheidsbijdragen heeft ingehouden op je loon, behoudt je het recht op ziekteverzekering tot 31 december van het volgende jaar (x+2).

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

GB1992
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#7 , 03 jun 2021 05:09

Ja hoor, ben zelf zo ver geweest dat ik gisteren een volledige dag met HR en een sociale medewerker heb gebeld maar er is een verschil wanneer je statutair bent bij NMBS. Hetgeen wat u gevonden hebt klopt niet in mijn situatie of dat hebben ze mij toch verteld.

GB1992
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#8 , 03 jun 2021 05:13

Ja hoor, ben zelf zo ver geweest dat ik gisteren een volledige dag met HR en een sociale medewerker heb gebeld maar er is een verschil wanneer je statutair bent bij NMBS. Hetgeen wat u gevonden hebt klopt niet in mijn situatie of dat hebben ze mij toch verteld.

Terug naar “Andere”