Zelfstandige in bijberoep begonnen en minder dan een maand later ontslagen

Hylo
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

Zelfstandige in bijberoep begonnen en minder dan een maand later ontslagen

#1 , 28 mei 2021 11:28

Hoi,

1 april ben ik begonnen als zelfstandige in bijberoep. Eind april hebben ze mij op mijn werk ontslagen, officieel omdat ze geen toekomst voor mijn profiel zagen in het bedrijf, maar onofficieel omdat ik weigerde elke dag overuren te maken, en omdat ik commentaar had dat we met 20 mensen in een kantoor zaten terwijl 90% makkelijk van thuis kon werken maar niet mocht. Mijn bijberoep is in een volledig andere sector. Tot op heden heb ik nog geen opdrachten gehad voor dit bijberoep en heb ik nog geen inkomsten gegenereerd. Ik heb ook nog geen reclame gemaakt hiervoor, enkel wat materiaal aangekocht.
Ik dacht dat het niet veel problemen ging geven voor een uitkering te krijgen, maar 1 van de voorwaarden voor een uitkering is dat ik minstens 3 maand mijn bijberoep moet uitgeoefend hebben voor de aanvraag tot uitkering. Dit is duidelijk niet het geval, en ik weet niet wat ik moet doen. Ik moet een schriftelijk verweer uiteen zetten en mijn facturen, btw-aangiftes en dergelijke meesturen, maar ik heb letterlijk niets van inkomsten gehad. Anderzijds heb ik vanaf 1 juni opnieuw voltijds werk, en is een uitkering op zich niet zo belangrijk, ware het niet dat ik dan waarschijnlijk tijdens mijn werkloze periode als zelfstandige in hoofdberoep ga beschouwd worden en dat mijn sociale bijdrage geen 90 maar 700 euro gaat bedragen. Dat zou bijzonder pijnlijk zijn.
Is er iets wat ik kan doen voor een gunstige uitkomst?
Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LYNX XX
Berichten: 2493
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 mei 2021 12:47

Zie niet zo direct een probleem.
U bent ontslagen einde april met ingang mei. U heeft hoogst waarschijnlijk een opzegperiode, die misschien nog loopt ( gissen te weinig info TS ).
Dus ik veronderstel dat alles doorlopend is : ontslag - opzegperiode - nieuw werk vanaf 1.6.2021. Ook geen werkloosheidsuitkeringen. Dus deze hebben dan niets te maken met uw bijberoep.
Dus geen onderbreking zelfstandige in bijberoep.
Dus gewoon voortdoen zoals tot op heden.

Hylo
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 mei 2021 13:27

Mijn opzegperiode bedroeg slechts 1 week, aangezien ik op een dag na 3 maand in dienst was. Daarvoor had ik een uitkering en deze zou normaal doorlopen voor de maand mei. Deze info had ik nog moeten meegeven.

Reclame

LYNX XX
Berichten: 2493
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 mei 2021 13:55

https://www.unizo.be/status/advies/werk ... ep-kan-dat

https://www.rva.be/nl/documentatie/infoblad/t158

U had bij uw aanvraag om werkloosheidsuitkeringen de melding moeten doen van uw zelfstandigheid in bijberoep.
Indien aangesloten bij een sociaal secretariaat : contacteer dan deze mensen ook en vraag hun mening of oplossing.
Ook de RVA contacteren en de nodige uitleg verschaffen; passen er misschien een mouw aan.

Sociaal secretariaat kan u zeker inlichten : nog geen verdiensten als zelfstandige : dus normaal ook geen sociale bijdragen tot op dit ogenblik.
Indien overschakeling naar volledig zelfstandige voor de periode 3 weken in maand mei 2021, kunt u vanaf 01.06.2021 terug overgaan naar bijberoep.
Indien u hogere sociale bijdragen zou moeten betalen, worden die verrekend na uw eerste belastingaangifte.
Voor alle zekerheid contacteer uw soc. secr.

Hylo
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#5 , 28 mei 2021 14:48

https://www.unizo.be/status/advies/werk ... ep-kan-dat

https://www.rva.be/nl/documentatie/infoblad/t158

U had bij uw aanvraag om werkloosheidsuitkeringen de melding moeten doen van uw zelfstandigheid in bijberoep.
Indien aangesloten bij een sociaal secretariaat : contacteer dan deze mensen ook en vraag hun mening of oplossing.
Ook de RVA contacteren en de nodige uitleg verschaffen; passen er misschien een mouw aan.

Sociaal secretariaat kan u zeker inlichten : nog geen verdiensten als zelfstandige : dus normaal ook geen sociale bijdragen tot op dit ogenblik.
Indien overschakeling naar volledig zelfstandige voor de periode 3 weken in maand mei 2021, kunt u vanaf 01.06.2021 terug overgaan naar bijberoep.
Indien u hogere sociale bijdragen zou moeten betalen, worden die verrekend na uw eerste belastingaangifte.
Voor alle zekerheid contacteer uw soc. secr.
Ik heb de melding gegeven van dat ik zelfstandige ben in bijberoep, en heb een document moeten doorsturen.
Heb nu net contact opgenomen met het sociaal secretariaat, en een mogelijke oplossing is dat ze de startdatum met een kwartaal verlaten. Dat is dan indien ik geen uitkering zou krijgen, want dan vertelden ze me dat ik op hoofdberoep gezet wordt. Lijkt dus mijn enige kans om geen 700 euro weg te gooien.
Bedankt voor de raad!

LYNX XX
Berichten: 2493
Juridisch actief: Nee

#6 , 28 mei 2021 15:06

Dat is dan goed nieuws. Het is het soc. secretariaat die dat kan.

Stars&Stripes
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#7 , 28 mei 2021 20:25

Voor de eerste 2 kwartalen van 2021 kan de sociale bijdrage zelfst. kwijt gescholden worden omwille van de corona-crisis. Het is te zeggen, niet per definitie te betalen ongeacht je inkomen genereert of niet. Als je wel inkomen genereert wordt ze alsnog opeisbaar (ze blijft opeisbaar, zo staat het er letterlijk). De exacte regeling ken ik niet en weet niet of er een pro rata regeling voorzien is indien je dit jaar maar een klein inkomen hebt in hoofdberoep. Ik weet ook niet of je die aanvraag nu nog kunt doen, kwartaal 2 is voor meer dan de helft voorbij. Dat zal je soc. secretariaat wel weten.

Of het zo koosjer is die startdatum met een kwartaal te verlaten, weet ik ook niet. Maar ook dat zal het soc. secretariaat wel weten. Anderzijds maak een mens soms fratsen mee. Ikzelf zou nooit een verklaring doen die niet met de werkelijkheid strookt. Ook iets wat moeilijker en moeilijker wordt wanneer je door de menuutjes van de talloze overheidsinstellingen moet klikken en iets moet aan vinken wat helemaal niet klopt omdat je anders je aangifte niet kan doen. Geen aangifte doen, is je kop eraf. Iets gedwongen aan vinken is de pest of de cholera, kies zelf maar.
Mijn punt is maar, denk beter 2x en nog beter 3x na voor je als zelfstandige iets begint. Zorg dat je opdrachten hebt waar je zeker van bent voor je je vestigt, want je merkt nu zelf dat er heel wat mis kan gaan dat je totaal niet in de hand hebt. Je wordt voor een voldongen feit gesteld en voor je overheid is dat de uitgelezen kans om je nog wat extra te melken. Als je die melk niet hebt liggen, zou het wel eens kunnen dat je in een straatje beland waar je niet zomaar uit raakt. Met dank aan de verzorgingsstaat!

Terug naar “Andere”