schoeisel: kan een bepaalde kleur verplicht zijn of een type verboden

kvantrein
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

schoeisel: kan een bepaalde kleur verplicht zijn of een type verboden

#1 , 17 mei 2021 09:53

ik draag een uniform. dat wordt door de werkgever ter beschikking gesteld. eind vorig jaar werd een nieuw uniform ingevoerd en sinds dan wil mijn werkgever ons verplicht effen zwarte of donkerblauwe schoenen te dragen. die moeten volledig effen zijn, een wit streepje in de zool of een ander detail op de schoen is verboden. daarnaast is het verboden sandalen te dragen. let wel: ik werk aan een balie. het is niet alsof ik veiligheidsschoenen nodig heb. voor het schoeisel krijgen we helemaal geen vergoeding. kan de werkgever dan deze verplichting/dit verbod opleggen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12839

#2 , 17 mei 2021 10:05

Wat staat hierover in uw arbeidsovereenkomst?

Dat men in functies waarbij men contact heeft met de klant geen sandalen draagt, is niet meer dan normaal.

LYNX XX
Berichten: 2520
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 mei 2021 10:26

Arbeidsreglement en bedrijfspolicy zijn bepalend. Kan men hier niet mee akkoord gaan, ook de job niet aanvaarden.

Achter een balie is het normaal dat werknemers deftig gekleed gaan en het imago van de firma uitstralen.
En in uw geval dragen jullie een bedrijfsuniform. Werkgever zal zeker schoeisel willen dat er op past.
Het plaatje moet bij het bedrijf passen en is het uithangbord.
Er zijn tal van bedrijven waar bepaalde dresscodes opgelegd worden.


Persoonlijk ben ik van mening ( niet juridisch ) indien dit opgelegd wordt, de werkgever hiervoor een vergoeding moet geven of een bepaald bedrag voor schoeisel.

Reclame

Thomas_A
Berichten: 2323
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 mei 2021 11:01

In uniform aan een balie zou ik niet weten wat anders te dragen, dan effen zwarte schoenen.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 17 mei 2021 12:37

Bij ons bedrijf was het verboden om een jeans te dragen (1980) Het stond ook uitdrukkelijk vermeld in het arbeidsreglement.

Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#6 , 17 mei 2021 13:45

"effen zwarte of donkerblauwe schoenen te dragen. die moeten volledig effen zijn, een wit streepje in de zool of een ander detail op de schoen is verboden."
Maak het witte streepje met een afwasbare viltstift zwart.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

LYNX XX
Berichten: 2520
Juridisch actief: Nee

#7 , 17 mei 2021 18:34

Aan TS : uw werkgever fout of niet fout : is deze zaak in geval van weigering u een C4 waard ?
Welk soort bedrijf is het en welk is uw functie ?

Terug naar “Andere”