loopbaanonderbreking

girl
Topic Starter
Berichten: 2

loopbaanonderbreking

#1 , 20 mei 2006 21:32

Hoi,

ik heb een paar vraagjes omtrent loopbaanonderbreking.
Kan je als werknemer voor bijvoorbeeld een jaar loopbaanonderbreking nemen en gedurende die periode bij een andere werkgever aan de slag gaan? En wat dan met de opzeg van de vorige job?
Ben je dan verplicht je huidige werkgever in te lichten?

Greetz,
Girlie

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sperwer
Berichten: 1155

#2 , 20 mei 2006 23:07

loopbaanonderbreking wil zeggen dat je jou loopbaan onderbreekt voor de periode dat de onderbreking loopt.
Je kan je loopbaan dus niet onderbreken bij de ??n firma en bij de andere een loopbaan beginnen.
loopbaanonderbreking wil zeggen dat je voor die tijd niet werkt.

Je kan wel een jaar verlof zonder wedde nemen bij de ?ne firma om dan bij een andere te werken.

Opzegperiode blijft steeds het zelfde.

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#3 , 21 mei 2006 04:20

SPERWER is een brave jongen, maar je mag hem niet ALTIJD geloven! :wink:

Art. 14. De onderbrekingsuitkeringen kunnen gecumuleerd worden met inkomsten voortvloeiend...uit een bijkomende activiteit als loontrekkende...In geval van schorsing van de uitvoering van de arbeidsovereenkomst bepaald in artikel 3, kunnen de onderbrekingsuitkeringen tevens gecumuleerd worden met de inkomsten uit een zelfstandige activiteit gedurende een periode van maximum (1 jaar)....(2 JANUARI 1991,KB. betreffende de toekenning van onderbrekingsuitkeringen).

Wat ontslag betreft:

Art. 38. ? 1. De werknemer kan de overeenkomst opzeggen tijdens de schorsing van de uitvoering daarvan,...Bij opzegging door de werknemer gegeven v??r of tijdens de schorsing, loopt de opzeggingstermijn tijdens die schorsing.(3 JULI 1978. - Wet arbeidsovereenkomsten).

Reclame

sperwer
Berichten: 1155

#4 , 21 mei 2006 08:48

Lex,

het is inderdaad juist dat men loopbaanonderbreking mag cumuleren met een ander inkomen. Maar dit slechts onder bepaalde voorwaarden,

http://www.onem.fgov.be/D_opdracht_LBO/ ... s&Button=1

Uw recht op uitkeringen tijdskrediet gaat verloren:

- aan het einde van de maximum vergoedbaarheidstermijn of aan het einde van de termijn vermeld in het akkoord met uw werkgever, behalve indien deze termijn wordt verlengd na onderling akkoord;
- vanaf de dag waarop u het werk hervat bij dezelfde werkgever of een andere werkgever;
- vanaf de dag waarop uw arbeidsovereenkomst eindigt;
- vanaf de dag waarop u een pensioen ontvangt;
- vanaf de dag waarop u een zelfstandige activiteit begint tijdens een periode van volledig tijdskrediet of vermindering van de prestaties;
- vanaf de dag waarop u gedurende meer dan 12 maanden een volledige loopbaanonderbreking cumuleert met een zelfstandige activiteit;
- vanaf de dag waarop u een bijkomende activiteit als loontrekkende aanvat;
- vanaf de dag dat u uw bijkomende activiteit als loontrekkende uitbreidt


Ik was wel eerst goed gaan nakijken hoor. De RVA is veel te duur met zijn intresten als je moet terugbetalen.

En de vraag was duidelijk, mag ik in loopbaanonderbreking(huidig tijdskrediet voor privesector) gaan, om ergens anders te gaan werken

girl
Topic Starter
Berichten: 2

#5 , 22 mei 2006 07:43

Ik stelde de vraag omdat een collega van mij loopbaanonderbreking om persoonlijke reden heeft aangevraagd. Volgens die collega mag ze dan ook voor een andere werkgever aan de slag. En kan ze ingeval dat tegenvalt, toch nog terug naar haar vorige job.
(huidige werkgever=openbaar bestuur)


Terug naar “Andere”