Verplaatsingsvergoeding

Joris
Topic Starter
Berichten: 12

Verplaatsingsvergoeding

#1 , 09 mei 2006 08:40

Ik werk parttime (4 dagen per week 5 uur) in Gent. Telkens neem ik de trein van Beveren Waas naar Gent St Pieters en heb daarvoor een abonnement. Dit abonnement kost 112 Euro. Volgens de melding op mijn abonnement zou de werkgever mij daarvan 69 Euro terugbetalen, maar blijkbaar word ik maar terugbetaald naargelang het aantal dagen dat ik ga werken. 4 dagen ipv van 5 dagen en ook de vakantiedagen in mindering gebracht. Tijdens de paasvakantie heb ik 2 dagen vrijaf genomen en ben ik dus 3 dagen ipv 4 dagen gaan werken. Op mijn loonbriefje staat dat ik nu 34 Euro terugkrijg, maar mijn abonnement kost wel evenveel (112 Eur). Sinds jaren betaalt men mij maar 43 euro ipv de 69 waar ik volgens de NMBS recht op zou hebben. Is dit normaal en kan ik eventueel het jaren te weinig betaalde bedrag nog terugvorderen ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sperwer
Berichten: 1155

#2 , 09 mei 2006 09:37

neem contact op met de juridishe dienst van je vakbond, zij kunnen dan nagaan of je inderdaad te weinig terug krijgt en/of je dat bedrag dan kan terugvorderen.

Joris
Topic Starter
Berichten: 12

#3 , 09 mei 2006 10:12

Indien ik was aangesloten bij een vakbond, had ik dat beslist al wel gedaan, maar dat is nu niet het geval. Vandaar dat ik had gehoopt langs deze weg hier informatie over te krijgen.

Reclame

sperwer
Berichten: 1155

#4 , 09 mei 2006 10:37

dan zal het er echt van afhangen hoe hard jij je werk nodig hebt.
Want als je hierover tegen je baas gaat klagen en hem gaat zeggen dat hij je meer verplaatsings kosten moet terug betalen loop je kans dat hij je ontslaagt om een andere rede.
Maar je kan met al je papieren ook kontakt opnemen met de rva of vdab en dan kijken die na of hij inderdaad te weinig betaald. Zij ondernemen evenwel geen acties er tegen.
Daarvoor zal je dan zelf naar een advocaat moeten, wat dan weer geld kost als deze er werk van moet maken.

Anke
Berichten: 365
Contacteer: Website

#5 , 09 mei 2006 10:50

Natuurlijk is NIET iedereen aangesloten bij een vakbond.

Vooreerst volgende algemeenheden :

Een werkgever KAN bijdragen in de onkosten dewelke een werknemer dient te maken om zich te verplaatsen van woonst naar werk.

De werkgever is dit echter NIET altijd verplicht.

Indien u iedere dag het openbaar vervoer neemt om te gaan werken, draagt uw werkgever verplicht bij in de onkosten. Wanneer u dezelfde verplaatsing maakt met uw wagen, is hij NIET verplicht bij te dragen in de verplaatsingsonkosten.

Teneinde recht te hebben op een tussenkomst van de werkgever inzake woon-werkonkosten dient de werknemer aan bepaalde voorwaarden te voldoen, te weten :

- openbaar vervoer gebruiken (bus, tram, metro, trein). CAO 19ter en de terzake fungerende wetgeving van 1962 voorziet GEEN tussenkomst van de werkgever wanneer de werknemer zich verplaatst met zijn eigen vervoermiddel.
- de afstand dewelke dient afgelegd te worden tussen woning en werk dient ten minste 5 kilometer te bedragen.

http://www.cnt-nar.be/CAO/cao-19ter.doc

Terzake raad ik u aan eerst en vooral een gesprek te hebben met uw werkgever alvorens verdere stappen te zetten.

Joris
Topic Starter
Berichten: 12

#6 , 09 mei 2006 11:07

Ik neem reeds meer dan een jaar de trein. En de wergever betaalt ook elke maand een vergoeding, alleen is die vergoeding niet wat volgens de NMBS (vermeld op het abonnement) zou moeten zijn. Ik heb de indruk dat mijn werkgever redeneert dat omdat ik slechts 4/5 werk hij ook slechts 4/5 van die vergoeding verschuldigd is. Vallen er dan nog vakantiedagen of feestdagen in die periode, vermindert de vergoeding nogmaals, alhoewel ik wel steeds hetzelfde maandelijkse abonnementsgeld betaal. Het verschil wordt dan wel heel groot.

Joris
Topic Starter
Berichten: 12

#7 , 09 mei 2006 11:11

"Wat het door de N.M.B.S. georganiseerde vervoer betreft, zal de tussenkomst van de werkgever in de prijs van het gebruikte vervoerbewijs berekend worden op basis van het barema, dat is opgenomen in bijlage van het koninklijk besluit dat getroffen werd in uitvoering van de wet van 27 juli 1962 tot vaststelling van een werkgeversbijdrage in het verlies geleden door de N.M.B.S. ingevolge de uitgifte van abonnementen voor werklieden en bedienden."

Enig idee waar ik deze bijlage kan vinden ?

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#8 , 09 mei 2006 11:13

Ik neem reeds meer dan een jaar de trein. En de wergever betaalt ook elke maand een vergoeding, alleen is die vergoeding niet wat volgens de NMBS (vermeld op het abonnement) zou moeten zijn. Ik heb de indruk dat mijn werkgever redeneert dat omdat ik slechts 4/5 werk hij ook slechts 4/5 van die vergoeding verschuldigd is. Vallen er dan nog vakantiedagen of feestdagen in die periode, vermindert de vergoeding nogmaals, alhoewel ik wel steeds hetzelfde maandelijkse abonnementsgeld betaal. Het verschil wordt dan wel heel groot.
http://www.vacature.be/scripts/indexpag ... dingID=331

Joris
Topic Starter
Berichten: 12

#9 , 09 mei 2006 20:35

Mag ik uit de documenten en links die jullie mij toevertrouwden, waarvoor hartelijk dank, besluiten dat het bedrag van 69 Eur niet opgesplitst (lees verminderd) mag worden omdat ik slechts 4/5 zou werken?

sperwer
Berichten: 1155

#10 , 09 mei 2006 22:45

Jorism

wat we je hier proberen duidelijk te maken is dat je best informatie mag zoeken. Maar je baas moet inderdaad enkel de dagen vergoeden die je werkt. En ga er eens rustig met hem over praten, maar hou er rekening mee dat je kans loopt om mee kwijt te zijn dan je 25euro als je er ruzie gaat over maken. namelijk je job. En zowel de rva als de vdab zullen je het ook volledig uitleggen als je alle papieren mee neemt.

Joris
Topic Starter
Berichten: 12

#11 , 09 mei 2006 23:54

Hallo Sperwer,
Ik heb best een goede verstandhouding met mijn werkgever, en alhoewel ik in een sterke onderhandelingspositie sta (ik ben gewoon onmisbaar omdat er niemand anders is die mijn werk kan overnemen), is het geenszins de bedoeling moeilijk te doen. Als je evenwel slechts ongeveer 600 Euro per maand verdient maakt een verschil van 35 euro per maand wel iets uit. Zeker als je elke Euro nodig hebt om te overleven. Als ik hem er dus voorzichtig op kan wijzen dat hij zich vergist heeft in de berekening waardoor in de toekomst deze uit de hand gelopen situatie kan rechtgezet worden, dan staan we al aardig wat verder.

In tegenstelling tot wat ik hier reeds gelezen heb, beweer jij evenwel dat hij wel 4/5 van het bedrag zou mogen uitkeren. Op wat baseer jij dit ?

Vriendelijke groeten,

Joris

sperwer
Berichten: 1155

#12 , 10 mei 2006 08:10

het treinabonement dat je koop is gelding voor een hele maand en je mag daar 7 dagen van de week mee rijden. Maar je werkt er slechts 4.
Werkgevers werken voor het berekenen van de lonen en vergoeding ook meestal met een loondienst. En die hebben lijsten van hoeveel ze een werknemer per gewerkte dag aan verplaatsingsvergoeding moeten betalen.
Zoals je zelf op de papieren van de nmbs kan lezen geven zij je de informatie dat je werkgever in jou geval 69? zou moeten terug betalen. dit is echter het bedrag voor iemand die 20 dagen per wel maand werkt.
Je begrijpt toch zelf dat het niet op kan gaan dat de werkgever dan ook 69? zou moeten terug betalen aan iemand die slechts 12 dagen per maand werkt. Dit zijn 2 verplaatsingen per week minder en het zou de werkgever even veel kosten. Logische blijven, een werkgever betaald ook niet voor uren die niet gewerkt worden . Waarom zou hij dan moeten betalen voor verplaatsingen die niet gemaakt worden.
Het probleem zit hem dus in de abonementen die de nmbs verkoopt.
Deze zijn gelding voor 30 dagen per maand, terwijl jij er slechts 16 dagen van gebruikt voor je werk. Je baas komt dus tussen in de kosten voor 16 dagen, terwijl jij er 30 betaald. Daarom dat ik je aanraad om eens na te gaan of jij niet goedkoper af bent met een weekabonemet of zelf met dagkaartjes.
Men kan je nu ook nog de wetteksten gaan doorgeven over verplaatsingskosten bij deeltijdse arbeid, maar dit is zowat waar het op neer komt.

Joris
Topic Starter
Berichten: 12

#13 , 10 mei 2006 09:55

Hallo Sperwer,

Wat jij vertelt lijkt logisch, maar is het niet. Het gaat er niet om net het bedrag te betalen voor de rit maar om zo voordelig mogelijk naar het werk te geraken. Om dezelfde verplaatsing met een rittenkaart te doen zou ik 192 Eur per maand betalen (ipv 112 nu). Zou de werkgever mij ook meer terugbetalen indien ik met een rittenkaart ga werken ? Weinig waarschijnlijk. Die zal zeggen: "Er bestaan goedkopere formules die je maar moet nemen." Derhalve lijkt mij het logisch dat hij dan ook maar de volle vergoeding terugbetaalt die volgens de wet voorzien is. Ik kan mijn abonnement niet opsplitsen, dan hoeft hij dat ook niet te doen.
Nogmaals, jij beweert allerlei zaken, maar staaft niets. Indien de werkgever inderdaad zijn bijdrage mag opsplitsen, zal dit toch ergens wettelijk geregeld zijn. Kan jij, of iemand anders mij de betreffende wetteksten eens voorleggen ?

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#14 , 10 mei 2006 15:19

(ik ben gewoon onmisbaar...)
Joris
OFF TOPIC

Het KERKHOF ligt vol met mensen die ONMISBAAR zijn!

sperwer
Berichten: 1155

#15 , 10 mei 2006 16:30

LEX, ze begraven er alle dagen onmisbare en toch blijven de bedrijven draaien, maar ja , een goed geloof en een kurke zieltje blijven drijven zei mijn vader altijd.

Joris,

Als het je zelf logisch lijkt dat je baas enkel voor de dagen dat je werkt verplaatsings vergoeding betaald, waarom geloof je dan nog steeds de onvolledige uiteg van een vervoersmaatschappij.

Wat die wetteksten aangaat, ik heb geen scanner op deze pc staan en ga hem ook niet vol zetten met sociaal recht. Je kan deze bekomen bij de rva en vdab.
Een heel boekje vol met rechten en plichten van deeltijdse werknemers.
Ook de loondienst van je baas kan je daar een copie van bezorgen.
En wees maar gerust, als een wernemer van die dienst zo'n fout maakt weet hij/zij heel snel hoe vervangbaar ze zijn. En je baas zelf zou zo'n fout ook niet aanvaarden en van dienst veranderen, dus waarom zouden die mensen zo'n fout maken. Het is immers zelfs hun geld niet waar zij mee werken, maar dat van hun klant, je baas.

En nee, je kan een maand abonement niet opsplitsen, maar voor het zelfde geld ga jij nog 3 dagen per week ergens anders werken. Moet die baas dan ook je abonement volledig terug betalen en jij twee keer het geld ontvangen. :oops:

Terug naar “Andere”