artikel 37

lenny
Topic Starter
Berichten: 11

artikel 37

#1 , 07 apr 2021 20:11

Hallo,

Ik werk als zelfstandige in bijberoep en overweeg om (tijdelijk) over te schakelen naar art. 37. Ik had vandaag een gesprek met mijn boekhouder en die wist me te zeggen dat ik dit ook nog kan combineren met een job van bv 12u per week? Kan dit kloppen? Het lijkt mij vreemd omdat ik uiteindelijk geen rechten kan opbouwen als werknemer. Nu heeft mijn boekhouder meestal wel gelijk, maar ik zie de logica momenteel echt niet.. Kan iemand dit bevestigen/verduidelijken?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

lenny
Topic Starter
Berichten: 11

#3 , 07 apr 2021 21:12

bedankt!
Deze info had ik zelf ook gevonden maar geeft helaas geen antwoord...

Reclame

LYNX XX
Berichten: 2501
Juridisch actief: Nee

#4 , 08 apr 2021 14:22

bedankt!
Deze info had ik zelf ook gevonden maar geeft helaas geen antwoord...
Moet men niet eerst zelfstandige in hoofdberoep zijn om over te schakelen naar art. 37 ?

En wat met uw hoofdberoep ? Combinatie met job 12 uren per week. Werkt u voltijds, halftijds of minder dan halftijds ?

https://www.nn.be/nl/kapitalevragen/dee ... -bijberoep

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#5 , 08 apr 2021 15:09

Ik vrees dat enkele begrippen door mekaar gehaspeld worden.

Om als een geldig loopbaanjaar voor de bepaling pensioenleeftijd vervroegd pensioen, worden enkel de jaren in aanmerking genomen waarin 104 dagen voltijds worden bewezen als werknemer of twee kwartalen als zelfstandige. Ook als je een gans jaar gemiddeld 1/3de van het aantal uren voor een voltijdse job in het desbetreffend bedrijf bewijst. Meestal komt dit overeen met 13 uur per week. 12 uur per week kan ook als de duur voor een voltijdse job 36 uur bedraagt. Art. 37 geeft geen recht op pensioen en ook niet op een pensioenloopbaan.
Een cruciale vraag in deze of art. 37 überhaupt mogelijk is gezien de loopbaan als werknemer niet halftijds is.

aansluiting art. 37 is ook mogelijk als je een pensioen geniet én je inkomen uit zelfstandige activiteit het maximumbedrag van niet bereikt van 7.356,07 euro netto belastbaar per jaar.

Ik zou in zulke situaties dan ook adviseren om halftijds als werknemer te werden en zelfstandige in bijberoep. Indien je ingevolge je zelfstandige activiteit bijdragen betaalt als in hoofdberoep, bouw je hoofdens je zelfstandige activiteit ook een pensioen als zelfstandige op én heb je de mogelijkheid om toe te treden tot een aanvullend pensioen als zelfstandige.

Ik heb aanvullende info opgevraagd aan enkele experten. Ik kom hier op terug zodra ik de info heb ontvangen.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Andere”