Geboorteverlof

Verbeke45
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Geboorteverlof

#1 , 29 mar 2021 17:56

Goedenavond,

In het kort : ben op 21 maart voor het eerst vader geworden. Volgens de nieuwe regeling heb ik recht op 15 dagen geboorteverlof, 3 dagen betaald door mijn werkgever en de rest door mijn mutualiteit. Ik heb de nodige stappen ondernomen, aanvraag etc.. Nu doet mijn werkgever moeilijk over de laatste 7 dagen. Wegens een personeelstekort belaagt hij mij om toch te komen werken. De informatie verschaft door de mutualiteit en op internet is te vaag.

Mijn vraag : heb ik het recht het geboorteverlof zelf in te plannen, zonder rekening te moeten houden met bepaalde situaties op het werk?

Met vriendelijke groeten.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12839

#2 , 29 mar 2021 20:22

Werkgever heeft hier niets in te zeggen, hij kan enkel bewijs van geboorte en afstamming vragen.

Jo23
Berichten: 382
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 mar 2021 22:05

https://www.vlaanderen.be/geboorteverlo ... hapsverlof

"U moet dat verlof opnemen binnen 4 maanden vanaf de dag van de bevalling.
Die 15 dagen mogen in één keer of verspreid opgenomen worden."

Het is een recht maar vermits je dit verlof kan spreiden over 4 maanden zou je best met je werkgever overeenkomen wanneer dit ook past voor hem. Een goede verstandhouding op het werk is goud waard, een diplomatische aanpak is op termijn vaak beter dan in een conflictmodel op korte termijn je gelijk halen.

Reclame

Terug naar “Andere”