Notaris worden

LisaDeGrote
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

Notaris worden

#1 , 25 mar 2021 15:09

Beste

Ik ben studente rechten aan de Universiteit Gent en denk eraan na mijn master nog een jaar manama notariaat te doen.
Daarna heb ik begrepen dat je 3 jaar stage loopt en dan kan deelnemen aan een examen om benoemd te worden tot kandidaat-notaris.
Ik vroeg mij echter af hoe 'makkelijk' het is te slagen voor dit examen en effectief notaris te worden.
En wat als dat niet lukt?

Alvast bedankt voor uw antwoord!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5917
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 25 mar 2021 15:46

"Ik vroeg mij echter af hoe 'makkelijk' het is te slagen voor dit examen en effectief notaris te worden."

Het is geen kwestie van te slagen. Je moet je rangschikken bij de 60 beste examinandi. Er geldt een numerus clausus.

Als je dat niet lukt gebeurt er helemaal niets. Je moet dan je diverse alternatieven evalueren.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Jo23
Berichten: 378
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 mar 2021 22:14

Hallo,

Toevallig ken ik een kandidaat die zijn stage heeft gedaan en onlangs voor de tweede keer nipt niet is geslaagd. Men moet blijkbaar minimum een score van 60% halen op het schriftelijke gedeelte van het examen en 50% op het mondelinge luik. In de periode 2017-2019 bedroeg het slaagpercentage gemiddeld net geen 24%. Wie slaagt in het examen, is nog niet meteen notaris, je moet je zoals Thomas schreef batig rangschikken. Dus bezin voor je begint maar als je echt iets wil in het leven en je gaat ervoor zal het wel lukken.

Reclame

LisaDeGrote
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 mar 2021 09:38

Oke bedankt voor de reacties! Zijn notarieel medewerkers dan personen die (nog) niet geslaagd zijn voor het examen?

BeVe
Berichten: 45
Juridisch actief: Nee

#5 , 26 mar 2021 11:49

https://lib.ugent.be/fulltxt/RUG01/002/ ... 001_AC.pdf

Deze link geeft je nog extra informatie over notaris-titularis/kandidaat-notaris/notarieel medewerker

Thomas Morus
Berichten: 5917
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#6 , 26 mar 2021 13:47

Oke bedankt voor de reacties! Zijn notarieel medewerkers dan personen die (nog) niet geslaagd zijn voor het examen?
Neen dat is niet (noodzakelijk) hetzelfde.
Maar het kan.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Fortuin
Berichten: 1013

#7 , 28 mar 2021 12:30

Oke bedankt voor de reacties! Zijn notarieel medewerkers dan personen die (nog) niet geslaagd zijn voor het examen?
Het boekje van Lexgo (https://www.lexgo.be/nl/career-guide/) geeft goede informatie over het beroep van notaris, en hoe alles in elkaar zit. Zie hoofdstuk 2, vanaf pagina 25.

Terug naar “Andere”