Zwangerschapsverlof en vernieuwde wet

Bowtie
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

Zwangerschapsverlof en vernieuwde wet

#1 , 20 mar 2021 06:07

Hallo,

Per toeval kwam ik een nieuwsbericht tegen van mei 2020 waar in staat dat de wet m.b.t. zwangerschapsverlof is veranderd. Mijn vraag is of ik het goed heb begrepen.

Mijn situatie; ik werk als arbeider, ben 5 maanden zwanger maar zit al enkele weken thuis i.v.m. complicaties.
Binnenkort ga ik naar de arbeidsgeneesheer en van wat ik begreep was het voor juni 2020 zo: er zijn 15 weken verlof in totaal. Je mag werken tot 1 week (verplicht te stoppen dan) voor de geschatte bevallingsdatum, of kiezen 6 weken voor die datum te stoppen. Na de bevalling zijn er 9 verplichte weken. Neem je die 5 weken van te voren niet op, dan worden die bij de 9 weken geteld en heb je dus 15 weken met je pasgeboren baby.

Zoals ik het begrijp was de wet eerst zo dat als je ziek (arbeidsongeschiktheid) werd en bleef voor de bevallingsdatum, die 5 weken voor bevalling meegeteld werden en je dus na de bevalling max. 9 weken verlof kreeg.
En nu is die wet veranderd, mede dankzij corona en de tijdelijke werkloosheid die daaruit voortkwam.

Lang verhaal kort; als de arbeidsgeneesheer mij als volledig werkonbekwaam ziet, hou ik dankzij de vernieuwde wet dan recht op 15 weken verlof na de bevalling?
Ik had de publicatie in het staatsblad gelezen maar het gaat me de pet te boven.

P.S. nog een toevoeging; de gynaecoloog heeft al gezegd dat als de arbeidsgeneesheer mij niet als volledig werkonbekwaam ziet, de gyne mij dan op ziekte gaat zetten. Blijven de nieuwe regels dan gelden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 mar 2021 13:46

Publicatie : 2021-01-18
Numac : 2021200138
FEDERALE OVERHEIDSDIENST SOCIALE ZEKERHEID
10 JANUARI 2021. - Koninklijk besluit tot wijziging van artikel 223bis van het koninklijk besluit van 3 juli 1996 tot uitvoering van de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994

Artikel 1. In artikel 223bis, § 1, van het koninklijk besluit van 3 juli 1996 tot uitvoering van de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994, ingevoegd bij het koninklijk besluit van 11 juni 2002 en gewijzigd bij de koninklijke besluiten van 12 maart 2003 en 11 juni 2015, worden de volgende wijzigingen aangebracht :
1° in het eerste lid worden de woorden ", bedoeld in artikel 30, § 2 van de wet van 3 juli 1978 betreffende de arbeidsovereenkomsten" opgeheven;
2° tussen het eerste en het tweede lid wordt een lid ingevoegd, luidende :
"Het recht op een uitkering gedurende de laatste zeven dagen van het verlof bedoeld in het eerste lid, wordt als volgt opgetrokken:
1° tot de laatste twaalf dagen als de geboorte ten vroegste vanaf 1 januari 2021 plaatsvindt;
2° tot de laatste zeventien dagen als de geboorte ten vroegste vanaf 1 januari 2023 plaatsvindt.";
3° in het tweede lid, dat het derde lid wordt, worden de woorden "in het vorige lid" vervangen door de woorden "in het eerste en tweede lid" en worden de woorden "artikel 80, 5°" vervangen door de woorden "artikel 80, § 1, 5°".
Art. 2. Dit besluit heeft uitwerking met ingang van 1 januari 2021.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Bowtie
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 mar 2021 13:56

2° tussen het eerste en het tweede lid wordt een lid ingevoegd, luidende :
"Het recht op een uitkering gedurende de laatste zeven dagen van het verlof bedoeld in het eerste lid, wordt als volgt opgetrokken:
1° tot de laatste twaalf dagen als de geboorte ten vroegste vanaf 1 januari 2021 plaatsvindt;
2° tot de laatste zeventien dagen als de geboorte ten vroegste vanaf 1 januari 2023 plaatsvindt."
Art. 2. Dit besluit heeft uitwerking met ingang van 1 januari 2021.
Bedankt voor uw reactie, alleen wordt dit (voor mijn gevoel) zo omslachtig omschreven dat ik er niet veel - lees niks - van begrijp.

Als u het aan een simpele ziel uit zou moeten leggen, wat houdt dit in?

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 20 mar 2021 13:59

------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Bowtie
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

#5 , 20 mar 2021 14:14

Bedankt Marcus Aurelius, dat zijn teksten die ik tenminste begrijp!

Mochten andere dames in dezelfde situatie zitten en deze vraag hebben;
Ja. Ziekte en arbeidsongeschiktheid ten gevolge van werkverwijdering i.v.m. moederschapsbescherming worden niet van de 5 weken afgehaald voor de bevalling en die weken kan je dan postnataal aan de 9 verplichte weken vastzetten.

Terug naar “Andere”