ziek op dienstreis

Thomas Morus
Topic Starter
Berichten: 5918
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

ziek op dienstreis

#1 , 19 mar 2021 20:20

Moet een werkgever die zijn werknemer veelvuldig wereldwijd op dienstreis stuurt de kosten vergoeden voor verzorging en repatriëring ingeval die werknemer ernstig ziek wordt of een ongeval heeft in het buitenland? Of verplicht een bijstandsverzekering daarvoor afsluiten?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mbbs1024
Berichten: 474

#2 , 20 mar 2021 00:52

Ik weet niet of het verplicht is, maar mijn werkgever heeft in ieder geval mijn doktersrekening en voorgeschreven medicatie betaald voor iets dat ik gehad heb terwijl ik op buitenlandse missie was.

Ik had deze eerst aan het ziekenfonds aangeboden, en kreeg van hen de vraag of ik in het buitenland was voor het werk, of privé.
Als ik antwoordde dat het voor het werk was, hebben ze me gezegd dat ze dan geen terugbetaling deden, en dat ik me tot mijn werkgever moest wenden.
--> Werkgever heeft me volledig terugbetaald.

Het gaat hier wel om een groot beursgenoteerd bedrijf, dat waarschijnlijk met alles in orde zal zijn qua HR, en mogelijk ook verder gaat dan wettelijk verplicht is.

LYNX XX
Berichten: 2497
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 mar 2021 12:31

Thomas,
Is zoals mbbs1024 aangeeft.
Een goede/verstandige werkgever sluit voor dienstreizen een reisbijstandsverzekering af voor zijn personeel.
Indien niet zou ik als personeelslid zelf eentje afsluiten om alle problemen en lasten achteraf te vermijden.
Verzekering in te brengen als kosten eigen aan de werkgever..
Bij ongevallen in dienst op dienstreis = arbeidsongeval. Alle kosten voor de werkgever ( verzekering ).

Reclame

Terug naar “Andere”