Voorstel interim afgeslagen, kandidaat toch aangenomen

anonononiempje
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Voorstel interim afgeslagen, kandidaat toch aangenomen

#1 , 17 mar 2021 20:12

Hallo,
Ik zit met een vervelende kwestie.

Een interimbureau heeft een paar weken geleden een kandidaat voorgesteld.
Toen waren we opzoek naar een profiel dat niet aansloot bij de voorgestelde kandidaat, dus heb ik vriendelijk bedankt en gezegd dat we iemand nodig hebben met meer ervaring.

Nu heeft deze kandidaat spontaan gesolliciteerd en na positieve gesprekken willen we haar een contract aanbieden voor de functie waarbij het interimkantoor haar voorstelde.

Wat nu? Zijn wij iets verplicht aan het interimkantoor? Er was geen samenwerkingsovereenkomst/contract en waren ook geen gesprekken geregeld met het kantoor.

Alvast bedankt voor de hulp!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vely
Berichten: 72

#2 , 17 mar 2021 21:08

Lees je contract met het interimbureau eens na.. daar zal wel iets instaan om te vermijden dat aangebracht personen niet geweigerd worden en nadien zonder inkomsten voor het interimkantoor wordt aangenomen.

Vely
Berichten: 72

#3 , 17 mar 2021 21:14

Vergeet mijn eerste post.. ( kan blijkbaar niet aanpassen) als er geen contract is hebben ze niets om zich op te baseren veronderstel ik.. heeft je kandidaat wel een contract met het interimbureau?
Ik zag enkele vacatures met de melding dat interimbureau's geen kandidaten mogen aanbrengen.. dit kan problemen in de toekomst vermijden

Reclame

LeenW
Berichten: 12839

#4 , 17 mar 2021 21:18

Als er geen enkele overeenkomst is met het interimkantoor, kan u hier geen problemen voor krijgen. De werknemer, die dat uiteraard wel zal hebben, kan misschien nog wel iets verwachten afhankelijk van de voorwaarden.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 17 mar 2021 21:21

Een interimbureau heeft een paar weken geleden een kandidaat voorgesteld.
Bedoelt u dat het interimkantoor spontaan de kandidaat voorgesteld heeft op basis van een vacature die uw bedrijf had , zonder dat u het interimkantoor gevraagd / opdracht gegeven heeft om kandidaten voor die vacature te zoeken ?

anonononiempje
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#6 , 17 mar 2021 22:24

Een interimbureau heeft een paar weken geleden een kandidaat voorgesteld.
Bedoelt u dat het interimkantoor spontaan de kandidaat voorgesteld heeft op basis van een vacature die uw bedrijf had , zonder dat u het interimkantoor gevraagd / opdracht gegeven heeft om kandidaten voor die vacature te zoeken ?
Dag Inazuma,
Klopt, zij hebben de kandidaat per mail voorgesteld zonder dat zij de opdracht hadden gekregen van ons om mee te helpen zoeken aangezien we met 2 andere interimkantoren een overeenkomst hadden. Ik heb ook gezien dat zij onze vacature zelf hebben gepost op VDAB (want was bijna klakkeloos overgenomen van onze site).

anonononiempje
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#7 , 17 mar 2021 22:28

Als er geen enkele overeenkomst is met het interimkantoor, kan u hier geen problemen voor krijgen. De werknemer, die dat uiteraard wel zal hebben, kan misschien nog wel iets verwachten afhankelijk van de voorwaarden.
Dankjewel voor je antwoord, LeenW.
Er is inderdaad geen overeenkomst. Zij hadden wel een contract opgemaakt, maar dit heb ik nooit getekend omdat we reeds met 2 andere interimkantoren in zee gingen. Ik hoop dat dit ook voor geen probleem zorgt? En ook niet dat ik heb gereageerd op hun voorstel van de kandidaat (dat we haar niet uitnodigen voor een verdere kennismaking)?

LeenW
Berichten: 12839

#8 , 17 mar 2021 22:34

Als er geen enkele overeenkomst is met het interimkantoor, kan u hier geen problemen voor krijgen. De werknemer, die dat uiteraard wel zal hebben, kan misschien nog wel iets verwachten afhankelijk van de voorwaarden.
Dankjewel voor je antwoord, LeenW.
Er is inderdaad geen overeenkomst. Zij hadden wel een contract opgemaakt, maar dit heb ik nooit getekend omdat we reeds met 2 andere interimkantoren in zee gingen. Ik hoop dat dit ook voor geen probleem zorgt? En ook niet dat ik heb gereageerd op hun voorstel van de kandidaat (dat we haar niet uitnodigen voor een verdere kennismaking)?
Is er hier dan geen impliciete aanvaarding van het contract geweest door hun kandidaat op gesprek te laten komen?

Thomas_A
Berichten: 2323
Juridisch actief: Nee

#9 , 18 mar 2021 04:52

Ik krijg dagelijks dit soort aanbiedingen doorgestuurd van bureaus waar we niet mee samenwerken, maar dan zijn telkens de naam en de contactgegevens weggelaten.

Hebben ze jullie dit open en bloot doorgestuurd of heb je die gegevens opgevraagd.

Ik acht het interimkantoor niet volledig kansloos, als ze dit beschouwen als een aanvaarding van een overeenkomst met hen.

anonononiempje
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#10 , 18 mar 2021 07:25

Als er geen enkele overeenkomst is met het interimkantoor, kan u hier geen problemen voor krijgen. De werknemer, die dat uiteraard wel zal hebben, kan misschien nog wel iets verwachten afhankelijk van de voorwaarden.
Dankjewel voor je antwoord, LeenW.
Er is inderdaad geen overeenkomst. Zij hadden wel een contract opgemaakt, maar dit heb ik nooit getekend omdat we reeds met 2 andere interimkantoren in zee gingen. Ik hoop dat dit ook voor geen probleem zorgt? En ook niet dat ik heb gereageerd op hun voorstel van de kandidaat (dat we haar niet uitnodigen voor een verdere kennismaking)?
Is er hier dan geen impliciete aanvaarding van het contract geweest door hun kandidaat op gesprek te laten komen?
De kandidaat is niet op gesprek gekomen. Zij heeft een maand later zelf spontaan gesolliciteerd. Haar naam was dus al uit mijn gedachten en toen hadden we beslist om het gevraagde profiel wat aan te passen en toen paste ze wel bij de functie. En is dus via ons op gesprek gekomen.

anonononiempje
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#11 , 18 mar 2021 07:26

Ik krijg dagelijks dit soort aanbiedingen doorgestuurd van bureaus waar we niet mee samenwerken, maar dan zijn telkens de naam en de contactgegevens weggelaten.

Hebben ze jullie dit open en bloot doorgestuurd of heb je die gegevens opgevraagd.

Ik acht het interimkantoor niet volledig kansloos, als ze dit beschouwen als een aanvaarding van een overeenkomst met hen.
Als ik mij goed kan herinneren hebben zij meteen alles weergegeven van de kandidaat, maar ik zou eens moeten checken.

LYNX XX
Berichten: 2518
Juridisch actief: Nee

#12 , 18 mar 2021 10:23

Vraag is :
Hebben jullie de vacature in de kranten gezet of alleen bij interimkantoren ? En hebben jullie al eerder met dit kantoor gewerkt ?
Belangrijke vraag heeft de sollicitant een inschrijving bij dit interimkantoor.

Kandidaat heeft nu spontaan gesolliciteerd en u heeft de capaciteiten ( minder ervaring ) voor de functie verminderd ?
Interimkantoor had haar oorspronkelijk misschien op de hoogte gebracht. En heeft ze na een maand spontaan gesolliciteerd.

Interimkantoor moet dan toch op de hoogte gebracht zijn van uw vacature, en sommige interimkantoren zijn een verlengstuk van de VDAV/RVA.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#13 , 18 mar 2021 12:02

Interims zijn al net zoals de immomakelaars. Hang een privaat affiche aan uw raam om uw huis te verkopen, en binnen de korstte keren heb je minstens één makelaar aan uw deur, of aan de telefoon. Je mag al van geluk spreken als ze zich onmiddellijk kenbaar maken als immo. Soms doen ze zich een hele poos voor als geïnteresseerde koper, met het doel e en contract binnen te halen.
Destijds verkocht ik in opdracht van mijn werkgever tientallen horecapanden. In de naam van onze afdeling stond ook het woord IMMO, en zo heb ik 2 x een gerechtelijke procedure aan mijn been gehad, omdat ik zogezegd handelde via een niet-erkende immo vennootschap. Ze hebben met rode kaken de rechtszaal verlaten.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#14 , 18 mar 2021 18:42

Klopt, zij hebben de kandidaat per mail voorgesteld zonder dat zij de opdracht hadden gekregen van ons om mee te helpen zoeken aangezien we met 2 andere interimkantoren een overeenkomst hadden.
Niet druk over maken dan

Ik heb ook gezien dat zij onze vacature zelf hebben gepost op VDAB (want was bijna klakkeloos overgenomen van onze site).
Ja, zo komt de VDAB aan een massa vacatures.
Staat er allemaal 10x op ...

Terug naar “Andere”