Controlearts gemist

Ikhebeenvraaag
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Controlearts gemist

#1 , 08 mar 2021 21:05

Beste leden,

Vorige week zat ik een week thuis wegens ziekte, op het doktersbriefje staat dat ik de woonst mag verlaten.
Vrijdag was ik niet thuis en is de controlearts langsgeweest in de voormiddag. wanneer ik thuis kwam in de namiddag heb ik mijn brievenbus gecontroleerd en vond ik de convocatie pas nadat ik mij al had moeten aanbieden (de afspaak was 5 uur later). Dus ik was helaas net te laat voor deze afspraak..

Ik heb direct naar deze dokter gebeld voor een nieuwe afspraak maar hij heeft niet opgenomen. natuurlijk begon het weekend en was alles gesloten op mijn werk, ik heb een mail gestuurd naar mijn baas over deze situatie en voor een tweede kans gevraagd maar ik heb geen antwoord gekregen.

Mijn ziekteverlof loop tot en met vrijdag deze week.

Mijn vraag is: Wat zijn de gevolgen hiervan? Heb ik dus geen recht op gewaarborgd loon? moet de werkgever mij een tweede kans geven aangezien mijn ziekteverlof tot vrijdag loopt?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3795

#2 , 08 mar 2021 21:52

Uw werkgever kan het gewaarborgd loon inhouden vanaf vrijdag tot en met het einde van de ziekte.
Deze is niet verplicht om u een tweede kans te geven.

Bent u aangesloten bij een vakbond?

Ikhebeenvraaag
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 mar 2021 22:23

Bedankt voor je reactie.

Ja ik ben aangesloten bij een vakbond.

Is het niet zo dat het recht op gewaarborgd loon ook voor de dagen voorafgaand aan deze controle kan worden ontzegd indien men zich zich zonder wettige reden aan deze controle onttrekt? aangezien het missen van een convocatie wordt gelijkgesteld met het zich bewust willen onttrekken aan een controle.

Reclame


Epicuros
Berichten: 28
Juridisch actief: Ja

#5 , 11 mar 2021 00:24

De controle arts moet jou een briefje achterlaten om binnen een redelijke termijn je terug aan te bieden, aangezien hij wrs om zaterdag niet werkt is dat mijner inziens een redelijke termijn.

Je verliest indd gewaarborgd loon vanaf de datum dat de controlearts niet akkoord gaat. Je was niet eens beschikbaar voor controle dus verlies je sowieso gewaarborgd loon vanaf die periode.

Terug naar “Andere”