Bedrijf verhuist

Chamch
Topic Starter
Berichten: 151
Juridisch actief: Nee

Bedrijf verhuist

#1 , 03 mar 2021 03:50

Na meer dan 2 jaar iedereen onder NDA te houden hebben ze vandaag publiek gemaakt dat ze binnen 3 maand verhuizen.

Al goed en wel, ik heb gisteren een huis gekocht in de buurt van mijn werk, is nu 70 kilometer ver van nieuwe locatie.

Volgende week doen ze een aanbod maar ik denk dat het niet overtuigend zal zijn.

Ik vraag mij af: wat zijn mijn rechten? Ik werk er iets langer dan een jaar, vast, als logistiek bediende.

Heb ik recht op een vergoeding? Uitkering? Andere rechten?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 03 mar 2021 21:44

U heeft recht op een hogere woon-werkverkeer-vergoeding.
Of u kunt uw ontslag geven en iets anders zoeken.

Chamch
Topic Starter
Berichten: 151
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 mar 2021 12:10

U heeft recht op een hogere woon-werkverkeer-vergoeding.
Of u kunt uw ontslag geven en iets anders zoeken.
Zit volgens mij toch veel meer achter maar bedankt.

Reclame

Thomas_A
Berichten: 2295
Juridisch actief: Nee

#4 , 04 mar 2021 13:44

Tegen de verhuis zelf kan je uiteraard niks beginnen.

Er is geen vaste afstand wettelijk vastgelegd, die beschouwt wordt als een drastische wijziging van de voorwaarden van de arbeidsovereenkomst. Toch lijkt 70 kilometer mij niet zomaar aanvaardbaar.

Het gevolg is dan dat je dit kan beschouwen als een verbreking langs de kant van de werkgever, waardoor je recht hebt op een verbrekingsvergoeding.

Je moet wel op zoek naar een nieuwe job, dus ik weet niet of dit voor jou de geprefereerde oplossing is.

Chamch
Topic Starter
Berichten: 151
Juridisch actief: Nee

#5 , 05 mar 2021 13:47

Tegen de verhuis zelf kan je uiteraard niks beginnen.

Er is geen vaste afstand wettelijk vastgelegd, die beschouwt wordt als een drastische wijziging van de voorwaarden van de arbeidsovereenkomst. Toch lijkt 70 kilometer mij niet zomaar aanvaardbaar.

Het gevolg is dan dat je dit kan beschouwen als een verbreking langs de kant van de werkgever, waardoor je recht hebt op een verbrekingsvergoeding.

Je moet wel op zoek naar een nieuwe job, dus ik weet niet of dit voor jou de geprefereerde oplossing is.
Dag Thomas
Bedankt voor je reactie, zoiets had ik verwacht. 70 km in spitsuren is net geen 3u per dag in de auto heen en terug. Ik weet natuurlijk niet wat ze zullen aanbieden aangezien wij een zeer sterke dienst zijn die het bedrijf niet kan missen maar als er ontslag nodig is heb ik zekerheid nodig van een verbrekingsvergoeding. Een werkloosheidsuitkering is niets waard voor een persoon die actief bezig is.

Epicuros
Berichten: 28
Juridisch actief: Ja

#6 , 11 mar 2021 00:30

Ben jij gesyndiceerd? Hopelijk wel, anders vind ik het maar stom dat ik advies geef.

Enfin. Je moet je arbeidscontract controleren en zien of er bij arbeidsplaats een clausule staat dat die eenzijdig gewijzigd kan wdn door de wg of dat de arbeidsplaats als een niet essentieel element vd arbeidsovk moet wdn beschouwd. In die gevallen is de arbeidsplaats niet essentieel en kan de wg het eenzijdig wijzigen. In andere gevallen mag de wg niet eenzijdig wijzigen. Met contractbreuk inroepen zou ik wel voorzichtig zijn (rva is streng). Maar puur verbintenisrechtelijk gezien zou het indd om contractbreuk knn gaan.

Je kan indd onderhandelen en kijken wat uit de bus komt. Zo niet zou je je best beroepen op contractbreuk en uw vakbond raadplegen. Indien je zelf ontslag neemt kan dit risico’s inhouden voor je recht op uitkeringen.

Thomas_A
Berichten: 2295
Juridisch actief: Nee

#7 , 11 mar 2021 05:58

Ben jij gesyndiceerd? Hopelijk wel, anders vind ik het maar stom dat ik advies geef.
Wat is dit nu voor een opmerking. Ik lees het trouwens in verschillende van je antwoorden. Moet hij ook nog bij de vakbond van jouw juiste kleur zitten?

Epicuros
Berichten: 28
Juridisch actief: Ja

#8 , 11 mar 2021 08:04

Dat laatste hoeft niet, maakt dus niet uit welke vakbond. Maar ik vind het wel grappig dat mensen altijd denken dat ze geen vakbond nodig hebben en vakbonden enkel associëren met “links” en “staken/niet-werkwillig zijn”. Terwijl die wel nuttig kan zijn en dan denk ik vooral aan juridisch advies. Die mensen stemmen dan wel voluit op de rechtse partijen. :)

LYNX XX
Berichten: 2501
Juridisch actief: Nee

#9 , 11 mar 2021 12:54

https://www.jobat.be/nl/art/werkgever-p ... dat-zomaar

https://www.liantis.be/nl/faq/je-bedrij ... -op-letten

@ Epicuros Vakbonden zijn noodzakelijk : zijn niet links of rechts MAAR noodzakelijk.

Terug naar “Andere”