VDAB vraagt om contract tewerkstelling buitenland

Brend65
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

VDAB vraagt om contract tewerkstelling buitenland

#1 , 26 feb 2021 21:40

Ik stond een tijdje ingeschreven bij de VDAB als werkzoekende.
Na een aantal maanden vond ik werk in het buitenland. Ik heb op voorhand laten weten dat ik werk had gevonden en heb me ook op dag van tewerkstelling zelf uitgeschreven als werkzoekende.

Ik ben dus niet meer werkzoekende en ontvang ook geen uitkeringen.

Nu krijg ik na een hele poos een mail van de VDAB met daarin de vraag om een kopie van arbeidscontract door te sturen. Omdat ik niet meer voor een Belgische organisatie werk, zeggen ze dat ze dit moeten kunnen aantonen.

Ik vroeg me af of ik wettelijk verplicht ben om mijn gegevens door te sturen?

Ik vind het wat bizar omdat ik al een hele poos ben uitgeschreven bij hun en ook niet meer onder de Belgische wetgeving val.

Is er iemand die een gelijkaardige situatie heeft meegemaakt en/of weet of ik hier op moet antwoorden of niet?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 27 feb 2021 09:43

Ik meen dat officiële en dwingende communicatie van overheidsdiensten per brief gebeurt. Werkloosheidsbewijzen (en niet je contract) gaan overigens (via hulpkas of syndicaat)nà ontslag in je dossier van de RVA en niet bij de VDAB. Het zou pas nà je ontslag bij de buitenlandse werkgever zijn dat je je C4 bij de RVA moet indienen. Ik denk dat de VDAB dit vraagt (voor eigen statistisch gebruik) , maar niet kan eisen. Wacht af of er een nog meer dwingende communicatie volgt.

Brend65
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 mar 2021 16:24

Ik meen dat officiële en dwingende communicatie van overheidsdiensten per brief gebeurt. Werkloosheidsbewijzen (en niet je contract) gaan overigens (via hulpkas of syndicaat)nà ontslag in je dossier van de RVA en niet bij de VDAB. Het zou pas nà je ontslag bij de buitenlandse werkgever zijn dat je je C4 bij de RVA moet indienen. Ik denk dat de VDAB dit vraagt (voor eigen statistisch gebruik) , maar niet kan eisen. Wacht af of er een nog meer dwingende communicatie volgt.
Bedankt voor het antwoord!
Ik verstond ook dat je normaal je C4 altijd moet binnenbrengen, niet je werkcontract.
Ik wacht inderdaad nog even af.

Reclame

Terug naar “Andere”