maandloon kwijt voor outplacement

Thomas Morus
Topic Starter
Berichten: 5918
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

maandloon kwijt voor outplacement

#1 , 22 feb 2021 22:01

Mijn zoon werd per 31 december ll. ontslagen omdat het Belgische filiaal op die datum werd stopgezet en ontbonden. Hij werkte tot de allerlaatste dag en ontving een wettelijke opzegvergoeding op basis van zijn jaren dienst.
Toen het nieuws van de nakende stopzetting in de loop van december bekend werd, werd mijn zoon gecontacteerd door een headhunter. Gevolg: mijn zoon kon per 1 januari starten bij een concurrent van zijn vorige werkgever.

Mijn zoon zegt me dat hij vier weken loon moet inleveren voor "outplacement begeleiding", dus "hulp" bij het zoeken naar een nieuwe job. Maar mijn zoon heeft die begeleiding niet nodig aangezien zijn nieuwe tewerkstelling naadloos aansloot bij de vorige.

NU: Mijn zoon beweert dat hij toch verplicht moet betalen voor de outplacement begeleiding waar hij wegens onmiddellijke nieuwe tewerkstelling geen aanspraak meer kan op maken.

Is het wettelijk correct dat men moet betalen voor een dienst waar men geen gebruik mag van maken?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 feb 2021 07:52

wanneer moet u outplacement aanbieden?
U bent wettelijk verplicht om outplacement aan te bieden aan ontslagen werknemers met een opzegtermijn van minstens 30 weken of een opzegvergoeding die minstens deze periode dekt, en aan werknemers die minimum 1 jaar anciënniteit hebben en ouder zijn dan 45 jaar.

Daarnaast kunt u ook vrijwillig outplacement aanbieden aan een ontslagen werknemer.

U bent verplicht om binnen de 15 dagen na het ontslag een outplacementaanbod te doen.

hoe lang duurt de begeleiding en wie betaalt?
Bij een individueel ontslag biedt u een individueel of groepsoutplacement aan. Dit omvat een begeleiding van 60 uren verspreid over maximaal 12 maanden.

In sommige gevallen kunt u opteren om meer uren aan te bieden over een langere periode.
Bij een collectief ontslag en de oprichting van een tewerkstellingscel gelden andere regels:
- ontslagen medewerkers jonger dan 45 jaar hebben recht op 30 uren begeleiding gedurende 3 maanden.
- ontslagen medewerkers ouder dan 45 jaar hebben recht op 60 uren begeleiding gedurende 6 maanden.
Sinds 2019 is ook outplacement bij medische overmacht (wet Jobsdeal) van toepassing:

bij een beëindiging van een arbeidsoverkomst met een medewerker die langdurig ziek is en vermoedelijk niet meer zal terugkeren naar uw onderneming al dan niet ondersteund door een medisch getuigschrift.
bij een beëindiging van een arbeidsoverkomst met een medewerker die na langdurige afwezigheid het werk hervatte via een re-integratietraject, maar waarvan u vaststelt dat de hervatting niet loopt zoals gewenst en u bijgevolg een einde maakt aan de arbeidsovereenkomst wegens medische overmacht.
De kost van het outplacement wordt steeds door de werkgever betaald. Afhankelijk van het aantal weken opzegtermijn en de beslissing of de werknemer al dan niet zijn opzeg moet presteren, kan u als werkgever 4 weken loon afhouden van de opzegvergoeding om het outplacement te betalen.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Thomas Morus
Topic Starter
Berichten: 5918
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#3 , 23 feb 2021 10:26

"U bent wettelijk verplicht om outplacement aan te bieden aan ontslagen werknemers met een opzegtermijn van minstens 30 weken of een opzegvergoeding die minstens deze periode dekt, en aan werknemers die minimum 1 jaar anciënniteit hebben en ouder zijn dan 45 jaar.
Afhankelijk van het aantal weken opzegtermijn , .... kan u als werkgever 4 weken loon afhouden van de opzegvergoeding om het outplacement te betalen."

Mijn zoon had dat zelf reeds gegoogled en daar is de gestelde vraag nu net het gevolg van:

Mag men dit bedrag (4 weken loon) afhouden indien men geen outplacement kan genieten (en dus ook niet kan aangeboden worden) omdat er geen enkele dag werkloosheid is geweest tussen de twee tewerkstellingen (en het nieuwe contract met nieuwe werkgever reeds getekend was voor einde eerdere tewerkstelling)?

Moeten betalen voor iets waar men per definitie niet voor in aanmerking kan komen lijkt me -op het eerste zicht althans- dubieus vanuit wettelijk oogpunt.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 feb 2021 11:18

------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Thomas Morus
Topic Starter
Berichten: 5918
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#5 , 23 feb 2021 13:38

Helaas staat daar het antwoord niet in op de gestelde vraag.

Ter herinnering luidt die:
"Mag men dit bedrag (4 weken loon) afhouden indien men geen outplacement kan genieten (en dus ook niet kan aangeboden worden door de werkgever) omdat er geen enkele dag werkloosheid is geweest tussen de twee tewerkstellingen (het nieuwe contract met nieuwe werkgever was reeds getekend voor einde eerdere tewerkstelling)?"

De googlebare brochures (die kennen we wel) spreken daar niet over.
Mijn zoon krijgt geen Outplacement aangeboden omdat hij niet één dag werkloos is.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Andere”