Verlofdagen in ouderschapsverlof

VanKers86
Topic Starter
Berichten: 6

Verlofdagen in ouderschapsverlof

#1 , 15 feb 2021 23:06

Hallo,

Even een situatieschets:
Ik ben bediende bij een KMO, een volledige werkweek is 39u over 5 dagen verspreid, dat geeft 20 wettelijke vakantiedagen en 6 ADV dagen.
In mei 2019 ben ik gestart met ouderschapsverlof op te nemen in 1/5e voor mijn zoon voor een periode van 20 maanden.
In 2020 heb ik dus het volledige jaar 4/5e gewerkt, dus 31,2/39u.
Dat ouderschapsverlof liep af op 28 januari 2021.
Vanaf 4 februari 2021 ben ik opnieuw gestart met ouderschapsverlof op te nemen, nu voor mijn dochter, wederom voor een periode van 20 maanden.

In 2019 had ik 18 dagen verlof en vorig jaar (2020) had ik 16 dagen verlof. Dat leek allemaal te kloppen.
Nu dit jaar, beweert ons sociaal secretariaat dat ik maar recht heb op 13,2 dagen verlof. 4/5e van 4/5e met andere woorden.
En dat ik eigenlijk de voorbije jaren te veel verlof heb gekregen.

Ze zeggen wel dat ik 16 dagen heb opgebouwd in 2020, maar ik mag dus maar 4/5e van die 16 dagen opnemen. De overige dagen (2.8d) worden op het einde van dit jaar gewoon uitbetaald. De 4.8 ADV van dit jaar dagen krijg ik wel gewoon.

Kan dit zo maar?
Ik dacht dat iedereen recht had op 4 volledige weken verlof in zijn/haar werkstelsel. Dus 5 dagen werken -> 20 dagen verlof. 4 dagen werken -> 16 dagen verlof.
Ze beweren dat dit komt omdat er een verschil is tussen 4/5e werken in ouderschapsverlof en 4/5e contractueel.

Ik ken een paar mensen die bij andere sociale secretariaten werken en die zeggen dat ons sociaal secretariaat volledig mis is. Onze HR gaat ook gewoon mee in hun verhaal en zegt dat ik maar een vakbond of iets dergelijks moet inschakelen als ik echt mijn gelijk wil halen. Maar een vakbond hebben we niet en ben ik ook niet bij aangesloten.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 15 feb 2021 23:59

Ik vrees dat u het antwoord zelf al gegeven hebt in uw laatste alinea:
Ga naar een vakbond, en sluit u aan.

U heeft 16 dagen opgebouwd in 2020 (4/5 gewerkt in 2020).
U mag 16 dagen opnemen in 2021 (4/5 werken in 2021).
Daar maakt het sociaal secretariaat de vergissing.

Epicuros
Berichten: 28
Juridisch actief: Ja

#3 , 11 mar 2021 00:34

Dat klopt. Ik heb eens voor iemand verlofdagen moeten berekenen en er zijn dagen die niet meetellen voor de berekening van de verlofdagen. Dat zijn dus dagen van loopbaanonderbreking waaronder ouderschapsverlof. Die dagen tellen niet mee.

En sluit u aan bij een vakbond!

Reclame

Terug naar “Andere”