bijverdienen - zonder zelfstandigheidsstatuut

cookie
Topic Starter
Berichten: 1

bijverdienen - zonder zelfstandigheidsstatuut

#1 , 19 apr 2006 16:29

Ik heb een fulltime job en zou (legaal) wat willen bijverdienen met als particulier dingen te kopen/verkopen. Is er een limiet op wat er kan bijverdiend worden per jaar en hoe wordt het aangegeven op de belastingsaangifte? Hoe wordt het extra inkomen (=marge op de producten) belast? Komt er een regeling voor BTW bij kijken?

Of kan ik niet anders dan zelfstandige in bijberoep worden... ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sperwer
Berichten: 1155

#2 , 19 apr 2006 17:21

handelswet verplicht iedereen die op regelmatige basis dingen verkoopt, ingeschreven te zijn in het handelsregister en btw nummer te hebben.

er is geen grens over hoeveel je mag bijverdienen, zolang je in loondienst werkt. Er is enkel voor gepensioneerden een plafond.

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#3 , 19 apr 2006 18:48

Ik heb een fulltime job en zou (legaal) wat willen bijverdienen met als particulier dingen te kopen/verkopen. Is er een limiet op wat er kan bijverdiend worden per jaar en hoe wordt het aangegeven op de belastingsaangifte? Hoe wordt het extra inkomen (=marge op de producten) belast? Komt er een regeling voor BTW bij kijken?

Of kan ik niet anders dan zelfstandige in bijberoep worden... ?
Art.56.?2.De kleine ondernemingen waarvan de jaaromzet een door de Koning vast te stellen bedrag niet overschrijdt,genieten belastingvrijstelling voor de leveringen van goederen en diensten die ze verrichten...(3 juli 1969, Wetboek BTW ).

Art.1.Als kleine ondernemingen voor de toepassing van artikel 56,?2 van het Wetboek worden aangemerkt de belastingplichtigen van wie de jaaromzet gerealiseerd tijdens het voorgaand kalenderjaar niet meer bedraagt dan 5580 EUR...( 29 december 1992, K.B.,BTW-Kleine Ondernemingen).

http://www.acerta.be/xq/ASP/item.59/mn. ... detail.htm (eens goed aan het wieltje van je muis draaien)

Reclame

Terug naar “Andere”