Medisch pensioen en toekomstige werkgever

Jjjjj
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

Medisch pensioen en toekomstige werkgever

#1 , 26 jan 2021 12:08

Op medisch pensioen gezet voor functie als vastbenoemd ambtenaar.

Indien terug deeltijds werken, welke info verkrijgt een toekomstige werkgever over medische toestand?
Heeft een toekomstige werkgever inzage in medisch dossier?
Kan een toekomstige werkgever naar oude werkgever bellen (bijv. als referentie) en dan medische info vragen of verkrijgen?
Kan/zal oude werkgever medische info aan toekomstige werkgever geven?

Ben ik verplicht te vermelden dat ik op medisch pensioen gezet werd?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 jan 2021 16:03

Het lijkt me billijk dat u aangeeft dat u een rustpensioen geniet. Het feit dat u een rustpensioen wegens ongeschiktheid geniet verhindert niet dat u nog een aangepaste job in de privaatrechtelijke sector uitoefent. U dient zich wel aan de toegelaten grenzen te houden.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Jjjjj
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 jan 2021 18:38

Bedankt Marcus.

Waarom zou ik dit vermelden? Dan open ik toch allerlei vragen rond m'n medische toestand? Dat maakt m'n kans op het verkrijgen van een andere job toch veel kleiner?

De vraag is ook eerder of ik verplicht ben dit aan te geven?
En de andere vragen ook: verkrijgt een toekomstige werkgever info hierover?

Ik heb naast het medisch pensioen ook een attest handicap via FOD Sociale Zekerheid. M'n handicap is niet 'zichtbaar' en ik zou liever niet de 'medische kaart trekken' tijdens m'n zoektocht naar nieuw werk.
Dan zit je in een veel nauwer straatje, weet je niet of je wordt aangenomen voor je capaciteiten dan wel voor het feit dat een werkgever vergoed wordt voor het aannemen van een persoon met een handicap...

Ben ik verplicht om attest handicap te vermelden als ik er zelf liever voor kies om dit attest niet 'in te zetten'?

Reclame

Jjjjj
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 jan 2021 10:17

Bestaat er nergens juridische info ivm verkrijgen van medische info door toekomstige werkgever?
Wanneer ik errond opzoek, vind ik enkel info vanuit Nederland maar ik woon in Wallonië dus....

Alle hulp is welkom, alvast bedankt!

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#5 , 28 jan 2021 11:37

------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Sirkii
Berichten: 5396

#6 , 28 jan 2021 11:58

Wat ga je op je CV zetten als activiteit tijdens je pensionering?

Medische informatie is vertrouwelijk. Je vorige werkgever zou een grove fout begaan als hij medische informatie zou doorspelen. Normaliter heeft hij die trouwens niet: enkel de bedrijfsarts heeft dit.

Anderzijds zal je je toekomstige werkgever moeten overtuigen om je aan te werven: dus best aantonen dat je perfect kan functioneren in de begeerde job. Als de werkgever premies kan krijgen wegens je handicap dan gun je hem dat toch? Je kan natuurlijk opteren om dit niet te vermelden maar mocht de vraag gesteld worden dan lieg je beter niet.

Jjjjj
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

#7 , 28 jan 2021 12:15

Bedankt Marcus, de eerste 2 links daar ben ik echt iets mee...

Sirkii, je vragen zetten me zeker aan het denken...
M'n vorige werkgever is wel op de hoogte van m'n medisch pensioen natuurlijk en gezien ik een goede band had, ook op de hoogte van m'n medische situatie.
Ik vraag me vooral af of het verkrijgen van een deeltijdse job wel mogelijk zal zijn als ik openlijk vertrek vanuit m'n handicap. Ik weet dat een werkgever er premies voor krijgt, maar het is en blijft een 'eng straatje'...

Alleszins bedankt aan jullie allebei hiervoor, hier kan ik weer wat mee verder :)

bosprocureur
Berichten: 6854

#8 , 28 jan 2021 12:22

Een werkgever kan er inderdaad soms premies voor krijgen, maar is het niet zo dat werkgevers verplicht of aangemoedigd worden in sommige gevallen een deel personeel met een handicap (whatever) in dienst te nemen ?

Jjjjj
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

#9 , 28 jan 2021 17:19

Ik denk dat dat klopt bosprocureur, maar ik vermoed dat dit hetzelfde is als 'verplicht' of 'aangemoedigd' te worden om mensen met een andere huidskleur aan te nemen, en we weten hoe goed dat in de praktijk verloopt hè ;)
Dus ik geloof niet dat ik evenveel kans maak op dezelfde job als iemand zonder handicap, mocht ik vanuit handicap vertrekken in m'n zoektocht naar werk...
Bedankt alleszins!

Terug naar “Andere”