Scholingsbeding: risico op uitvoering?

yucca
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Scholingsbeding: risico op uitvoering?

#1 , 22 dec 2020 17:34

Hallo iedereen,

Ik wil graag jullie advies inroepen over volgende kwestie wat betreft een scholingsbeding.

Ik heb een scholingsbeding getekend bij mijn huidige werkgever waar ik al 2 jaar werk.
Het gaat over een opleiding die €7500 kost en waarvan de laatste module van in totaal 3 zal plaatsvinden in januari 2021.
De datum waarop het scholingsbeding ingaat is 1/2/2021 voor een periode van 3 jaar.
In het scholingsbeding staat opgenomen dat de opleiding minstens 80 lesuren bevat. Ik heb dit onlangs nog eens nageteld en kom maar uit op 72 lesuren (ik heb dus wel het document waar 80 op staat getekend).

Ik overweeg om mijn ontslag te geven en twijfel nu over de datum waarop ik dit best kan doen. Ik wil namelijk het scholingsbeding niet in uitvoering laten brengen door mijn werkgever.

Ik denk aan volgende opties en wil graag jullie advies over de haalbaarheid/beste optie:

1. Aangezien de opleiding in totaal maar uit 72 lesuren bestaat en geen 80 is het scholingsbeding per definitie nietig, ondanks ik dit wel heb ondertekend. Ik kan dus mijn ontslag geven op elk mogelijk moment zonder dat het beding nog van toepassing zal zijn.

2. Ik geef mijn ontslag op 22 januari zodat dit ingaat op 25 januari en het scholingsbeding in principe nog niet in werking is getreden aangezien dit pas 1 februari is gedateerd. (niet mijn voorkeur want wil liever niet zo snel ontslag moeten geven)

3. Ik meld me ziek op het moment dat ik de laatste module in januari moet volgen, wat impliceert dat ik de opleiding niet voltooid heb en het scholingsbeding pas kan gelden wanneer ik de opleiding heb voltooid, ook al zou dit na 1 februari vallen.

4. Een andere optie waar ik nu niet aan denk maar jullie wel?

Nog een laatste opmerking: ik heb rechtsbijstand voor geschillen met werkgever maar zit hier nog in de wachttijd van 12 maanden dus kan er helaas nog geen beroep op doen tot oktober 2021.

Dank voor jullie reacties!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg
Berichten: 3192

#2 , 28 dec 2020 19:55


Ik heb een scholingsbeding getekend bij mijn huidige werkgever waar ik al 2 jaar werk.
Het gaat over een opleiding die €7500 kost en waarvan de laatste module van in totaal 3 zal plaatsvinden in januari 2021.

4. Een andere optie waar ik nu niet aan denk maar jullie wel?
Het netjes houden, dus :

a) In dienst blijven of b) je werkgever betalen voor de gemaakte kosten, wat de bedoeling is van het door u ondertekende scholingsbeding.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Reclame

Terug naar “Andere”