Achterhouden 'loon'

WouterVandb
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Achterhouden 'loon'

#1 , 14 dec 2020 17:45

Dag iedereen,

ik ben actief als zelfstandig kinesist. Elke patiënt die in onze groepspraktijk komt, betaalt ook aan de groepspraktijk, niet aan de individuele therapeut.
Op het einde van de maand wordt door de zelfbenoemde boekhouder van de groepspraktijk gekeken hoeveel prestaties er geleverd zijn door de therapeut, waarna het deel van de betreffende therapeut wordt doorgestort. Een vooraf vastgelegde percentage wordt afgehouden als 'huur' van kabinet, tafels, oefenmateriaal,.. zoals dit gangbaar is binnen de kinesitherapie. Dit los van het feit of de patiënt de rekening reeds heeft betaald of niet.

Zoals overal wel eens kan voorkomen, worden sommige rekeningen niet betaald. Deze mensen worden dan door de behandelende therapeut gecontacteerd, om zo te trachten dit geld alsnog te bekomen. Indien deze mensen weigeren te betalen is het de taak van de groepspraktijk via het NSZ (denk ik) deze mensen te contacteren.

Nu is het zo dat sommigen therapeuten, waaronder yours truly, een aanzienlijke som geld hebben open staan. De 'oplossing' van voorgenoemd zelfbenoemde boekhouder, is om dit bedrag van het volgend loon af te houden.

Mijn vraag: heeft een vennootschap het recht geld achter te houden van een eenmanszaak op grond van 'uw patiënt betaalt niet, dus moet jij het maar terugbetalen aan ons, want wij hebben het jou die maand wel uitbetaald'?

Ik begrijp dat een vennootschap niet kan opdraaien voor het niet betalen van rekeningen door patiënten van haar therapeuten, maar waarom zou de aansprakelijkheid hiervan verlegd mogen worden naar de therapeuten in kwestie, althans hun eenmansza(a)k(-en)?

Ik hoop dat mijn vraag duidelijk is.

Hopend op snel antwoord,
Wouter

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6853

#2 , 14 dec 2020 17:51

Krijgt u elke maand een "definitieve betaling", of heet het een "voorschot " ?

WouterVandb
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 dec 2020 17:58

Elke maand is een definitieve betaling. Dit bedrag varieert wel van maand tot maand, maar het is altijd een vast percentage van de geattesteerde verstrekkingen.

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6853

#4 , 14 dec 2020 18:23

U bent zelfstandig, aangesloten bij collega's, en jullie delen een aantal kosten als ik het goed begrijp. Staat dat gespecifieerd in jullie overeenkomst dat elke betaling aan jullie definitief is ?
U beseft toch ook dat het niet houdbaar is voor jullie allen om u te betalen als de prestaties zelf niet betaald worden ? Misschien is het beter, en ligt het minder gevoelig, om een betaalde boekhouder in te schakelen i.p.v. een "zelfbenoemde boekhouder" ?

Franciscus
Berichten: 38592

#5 , 14 dec 2020 19:26

Die attesten die u uitschrijft en aan de betrokkene geeft staan toch op uw naam en niet op die van het vennootschap?

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#6 , 14 dec 2020 20:02

Worden de openstaande rekeningen van uw patiënten verrekend of gaat het om de openstaande rekeningen van alle therapeuten? Storten de patiënten rechtstreeks aan de groepspraktijk of aan de individuele therapeuten die het op hun beurt doorstarten aan de groepspraktijk? Worden het aandeel ziekenfonds door iedere therapeut gevorderd van het ziekenfonds of door de groepspraktijk?
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

WouterVandb
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#7 , 14 dec 2020 20:15

U bent zelfstandig, aangesloten bij collega's, en jullie delen een aantal kosten als ik het goed begrijp. Staat dat gespecifieerd in jullie overeenkomst dat elke betaling aan jullie definitief is ?
U beseft toch ook dat het niet houdbaar is voor jullie allen om u te betalen als de prestaties zelf niet betaald worden ? Misschien is het beter, en ligt het minder gevoelig, om een betaalde boekhouder in te schakelen i.p.v. een "zelfbenoemde boekhouder" ?
In het vrij beperkte contract staat gesteld dat op het einde van de maand x% van de geattesteerde behandelingen aan mij wordt betaald.

En klopt absoluut: het telkens 'voorschieten' van onbetaalde rekeningen is onhoudbaar. Daarom is vanaf januari 2021 de regeling ingesteld dat wordt uitbetaald op de reeds betaalde behandelingen. Het inhouden van de niet betaalde rekeningen staat hier in deze vraag echter los van, maar ik begrijp waarom u het aanhaalt.
Die attesten die u uitschrijft en aan de betrokkene geeft staan toch op uw naam en niet op die van het vennootschap?
Klopt. Deze attesten staan op naam van elke behandelende therapeut, maar de betaling wordt gedaan op rekening van de vennootschap van de groepspraktijk. Een vennootschap waar ik overigens dus geen deel van uitmaak, ik heb een eenmanszak volledig los van de vennootschap, en werk enkel in hun pand.
Worden de openstaande rekeningen van uw patiënten verrekend of gaat het om de openstaande rekeningen van alle therapeuten? Storten de patiënten rechtstreeks aan de groepspraktijk of aan de individuele therapeuten die het op hun beurt doorstarten aan de groepspraktijk? Worden het aandeel ziekenfonds door iedere therapeut gevorderd van het ziekenfonds of door de groepspraktijk?
Zou u uw eerste vraag wat ander kunnen formuleren? Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt.
De patiënten storten aan de groepspraktijk, elke afzonderlijke therapeut (die overigens dus niet in de vennootschap zitten) krijgt hier op het einde van de maand zijn deel van. Er wordt ook geen onderscheid gemaakt in deel ziekenfonds en deel remgeld; de som van deze bedragen wordt aan de patiënt aangerekend, waarna hij of zij het meegegeven getuigschrift van dit bedrag kan binnenbrengen bij het ziekenfonds, alwaar zij hun deel door het ziekenfonds betaalt terugkrijgen

Terug naar “Andere”