Achterhouden 'loon'

WouterVandb
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Achterhouden 'loon'

#1 , 14 dec 2020 17:45

Dag iedereen,

ik ben actief als zelfstandig kinesist. Elke patiënt die in onze groepspraktijk komt, betaalt ook aan de groepspraktijk, niet aan de individuele therapeut.
Op het einde van de maand wordt door de zelfbenoemde boekhouder van de groepspraktijk gekeken hoeveel prestaties er geleverd zijn door de therapeut, waarna het deel van de betreffende therapeut wordt doorgestort. Een vooraf vastgelegde percentage wordt afgehouden als 'huur' van kabinet, tafels, oefenmateriaal,.. zoals dit gangbaar is binnen de kinesitherapie. Dit los van het feit of de patiënt de rekening reeds heeft betaald of niet.

Zoals overal wel eens kan voorkomen, worden sommige rekeningen niet betaald. Deze mensen worden dan door de behandelende therapeut gecontacteerd, om zo te trachten dit geld alsnog te bekomen. Indien deze mensen weigeren te betalen is het de taak van de groepspraktijk via het NSZ (denk ik) deze mensen te contacteren.

Nu is het zo dat sommigen therapeuten, waaronder yours truly, een aanzienlijke som geld hebben open staan. De 'oplossing' van voorgenoemd zelfbenoemde boekhouder, is om dit bedrag van het volgend loon af te houden.

Mijn vraag: heeft een vennootschap het recht geld achter te houden van een eenmanszaak op grond van 'uw patiënt betaalt niet, dus moet jij het maar terugbetalen aan ons, want wij hebben het jou die maand wel uitbetaald'?

Ik begrijp dat een vennootschap niet kan opdraaien voor het niet betalen van rekeningen door patiënten van haar therapeuten, maar waarom zou de aansprakelijkheid hiervan verlegd mogen worden naar de therapeuten in kwestie, althans hun eenmansza(a)k(-en)?

Ik hoop dat mijn vraag duidelijk is.

Hopend op snel antwoord,
Wouter

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!