Terug brengen van werkmateriaal

CarolineJF
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Terug brengen van werkmateriaal

#1 , 07 dec 2020 21:33

Beste,

Mijn werkgever stuurde me een bericht dat zijn instagram gehackt was en dat deze mensen ook de professionele accounts hebben proberen te hakken. Hierdoor wil hij dat iedereen zijn laptop en Iphone teruggeeft zodat hij dit zou checken.

Facts:
- wij zijn momenteel op technische werkloosheid en hij verplicht ons te werken
- hij heeft me telefonisch verbaal uitgescholden en bedreigt, dit is ook opgenomen als bewijs
- hij moet me nog 800 euro loon en maaltijdcheques sinds september 2020
- we zijn een start up gestart in september 2020

Ik ben momenteel niet in België en kan deze binnen de drie dagen terugbrengen, hij is hiermee niet akkoord en wil dat ik alles opstuur (op mijn kosten en zal waarschijnlijk ook drie dagen duren). Ik wil dit risico niet nemen.

Wat zijn mijn rechten? Moet ik het opsturen? Mag ik de pc en Iphone houden tot hij zijn schulden betaald? Wat zijn de opties?

Hartelijke bedankt voor jullie hulp!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 dec 2020 09:49

U geen retentie recht, dus deze laptop en andere moet je hem terug geven ongeacht hij je nog niet betaald heeft.
als je technisch werkloos bent kan je werk gever je ten allen tijde oproepen om terug aan het werk te gaan, doe je dit niet kan hij je onmiddellijk ontslag te geven met alle gevolgen voor u .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Didymus
Berichten: 2061

#3 , 08 dec 2020 12:51

Voor achterstallig loon en werken tijdens tijdelijke werkloosheid kan u terecht bij de sociale inspectie.
"sowieso" schrijf je zo.

Reclame

Terug naar “Andere”