Kan ik mijn ADV dagen recuperen bij ziekte?

WendySchaer
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Kan ik mijn ADV dagen recuperen bij ziekte?

#1 , 29 nov 2020 00:33

Hallo

Ik had deze maand 2 weken ADV dagen ingepland om op te nemen (11 november was een feestdag die ook als feestdag werd opgenomen). De 2 weken liepen vanaf 9 november tot en met 20 november 2020. Ik kreeg echter een ongeval op 11 november met het gevolg dat ik voor de rest van de maand ziek was en een ziekenhuisattest had opgestuurd naar mijn werkgever. Nu merk ik op mijn loonfiche dat de dagen van ADV vanaf 12 november tot en met 20 november gewoon als ADV geregistreerd zijn en ik die ADV dagen verloren ben hoewel ik een ziekteattest had verstuurd voor ook die dagen. Mag de werkgever die ADV dagen afhouden of kan ik ze later alsnog opnemen?

Bedankt voor uw antwoord.

Met vriendelijke groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 29 nov 2020 08:24

FAQ: Een werknemer is ziek op een geplande afwezigheidsdag, welke afwezigheid heeft voorrang?
25.09.2020
Een werknemer is ziek op een geplande afwezigheidsdag. Welk type dag is die dag: ziekte, vakantie, extra verlof of andere? Het antwoord hangt af van het soort geplande afwezigheidsdag. Hieronder gaan we er dieper op in.

Een werknemer is ziek op vakantiedag die ingepland was als jaarlijkse vakantie: welke type dag wordt die dag?
De vakantiewetgeving bepaalt uitdrukkelijk dat de ‘eerste schorsing primeert’. Plant de werknemer een week vakantie maar wordt hij een dag voordien arbeidsongeschikt, dan primeert de arbeidsongeschiktheid en kan hij die week vakantie later nog opnemen. Als de werknemer tijdens die week vakantie arbeidsongeschikt wordt, blijven de afwezigheidsdagen vakantiedagen.

Voorbeeld 1: Je plant met een werknemer zijn individuele vakantie van 10 tot 14 december. Op 10 december belt de werknemer met de melding dat hij ziek is. Wat nu? De vakantie is al begonnen en primeert dus. De dagen blijven vakantie.
Voorbeeld 2: Jouw organisatie sluit tussen Kerstmis en Nieuwjaar. De dagen van 26 tot 31 december zijn dus collectief verlof. Een werknemer wordt arbeidsongeschikt op maandag 24 december. De ziekteperiode duurt tot zaterdag 29 december. De arbeidsongeschiktheid vangt dus aan voor de vakantie en primeert op de vakantie. Alleen 31 december is nog een vakantiedag.
Omdat het vakantiejaar op haar laatste benen loopt, betaal je de andere, door de ziekte niet genomen vakantiedagen, uit met het loon van december.

Een werknemer is ziek op een afwezigheidsdag die ingepland was als extralegaal verlof: welke type dag wordt die dag?
De voorwaarden en modaliteiten van extralegale verlofdagen, zoals bijvoorbeeld anciënniteitsverlof, bepaal je als organisatie zelf.

Ofwel verwijst het arbeidsreglement naar de vakantiewetgeving, en dan gelden die regels, zoals in de vorige vraag.
Ofwel bepaalt het arbeidsreglement eigen regels, bijvoorbeeld: een geplande extralegale verlofdag blijft een verlofdag en kan de werknemer niet later opnemen.
Een werknemer is ziek op een afwezigheidsdag die ingepland was als sectorale verlofdag 35-44 jarigen: welke type dag wordt die dag?
Voor deze verlofdagen geldt dezelfde regeling als bij wettelijke vakantiedagen, de eerste schorsing primeert dus.

Een werknemer is ziek op een afwezigheidsdag die ingepland was als av-dag 45+ of adv-dag: welke type dag wordt die dag?
Een geplande adv-dag of av-dag behoudt zijn karakter, ook al is de werknemer die dag arbeidsongeschikt. De werknemer ‘verliest’ die dag dus. De dag wordt niet vervangen door een dag arbeidsongeschiktheid, waardoor de werknemer de av- of adv-dag later niet meer kan opnemen. Het principe ‘eerste schorsing’ geldt hier dus niet.
Aandachtspunt: als de geplande adv-dag of av-dag buiten de periode van gewaarborgd loon valt, deel je het ziekenfonds van de werknemer mee dat je voor die dag loon betaalt. De werknemer krijgt voor die dag dan geen uitkering. Je geeft die betaalde dag ook door op de loonaangifte voor het sociaal secretariaat.
Om die extra administratie te vermijden kun je toestaan dat de werknemer de geplande adv- of av-dag later opneemt, na afloop van de periode van arbeidsongeschikhteid. Als de werknemer door de periode van arbeidsongeschiktheid de adv-dagen niet meer kan opnemen, betaal je het loon voor die dagen in december uit. Goed om te weten: niet opgenomen av-dagen moet je nooit uitbetalen.
Puur ter info, omdat we weten dat het verwarrend is:

Adv-dagen zijn arbeidsduurverminderingsdagen: daarop hebben werknemers recht in organisaties waar de werknemer effectief meer uur per week werkt dan gemiddeld. Bijvoorbeeld in een organisatie waar een werknemer effectief 40 uur per week werkt, krijgt de werknemer 12 adv-dagen waardoor de werknemer gemiddeld 38 uur per week werkt.
Av-dagen zijn de sectoraal vastgelegde arbeidsvrijstellingsdagen vanaf 45 jaar.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Thomas_A
Berichten: 2323
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 nov 2020 09:25

Heel duidelijk en volledig antwoord, Marcus Aurelius.

Ik kende zelf het principe van eerste schorsing telt, maar daarnaast goed uitgelegd wat het verschil is bij extralegaal verlof en adv-dagen.

Reclame

Terug naar “Andere”