Moet werkgever (school) mondmaskers terugbetalen

gert_v
Topic Starter
Berichten: 86
Juridisch actief: Nee

Moet werkgever (school) mondmaskers terugbetalen

#1 , 27 nov 2020 23:44

Ik vind het antwoord niet meteen terug op internet.

Ik ben werkzaam in het onderwijs. Ik vroeg mij af of de werkgever (school) de kosten voor de aankoop van mondmaskers moet terugbetalen. Ik gebruik chirurgische wegwerp maskers omdat die veel veiliger zijn (ik sta in het lager onderwijs dus leerlingen dragen geen mondmasker).

De school voorziet 1 gratis stoffen masker, maar die gebruik ik liever niet wegens minder veilig. In ziekenhuizen mag je tegenwoordig zelfs geen stoffen maskers meer gebruiken omdat die niet veilig genoeg zijn.

In de richtlijnen staat dat je chirurgische maskers best voor enkele uren gebruikt, dus smiddags neem ik een nieuw masker. Op maandbasis is dit toch een behoorlijk bedrag aan mondmaskers.

Is het de bedoeling dat wij dit allemaal zelf betalen, ook al zijn wij verplicht om mondmaskers te dragen tijdens het werk?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12843

#2 , 28 nov 2020 00:02

De verplichting is een mondmasker, dus ook een stoffen. Betere kwaliteit lijkt mij een kost voor u.

Echter lijkt 1 masker ruim onvoldoende, dit moet immers vaak gewassen worden.

Blaatpraat
Berichten: 3796

#3 , 28 nov 2020 00:23

Laat ons rekenen:
2 maskers per dag (al zijn die chirurgische gemaakt om zeker 8u te kunnen voldoen), a rato 20 cent het masker: 40 cent per dag.
22 werkdagen per maand (gemiddeld): 8,80 euro per maand.
Lijkt mij dat afgerond zo'n 10 euro per maand nog wel moet kunnen, niet?

Aangezien de werkgever hier al voorzien heeft in een mondmasker, lijkt mij niet dat je die kosten kunt terug verhalen.

Reclame

gert_v
Topic Starter
Berichten: 86
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 nov 2020 00:45

Op de website van sciensano staat dat mondmaskers maximaal 4 uur mogen gedragen worden bij intensief gebruik. Leerkrachten worden zelfs als voorbeeld aangehaald. Dus van die 8u dat u zegt klopt niet.

Ik koop mijn maskers gewoon bij de apotheek maar hoe u aan 20’cent komt snap ik niet. Ik betaal daar 16 euro voor een doos van 30 maskers... ik had bij de Delhaize ook maskers geprobeerd, die waren iets goedkoper maar zaten dan weer niet goed. Die van de apotheek passen voor mij perfect.
Maar bon, dat zal voor iedereen anders zijn..

Ik vroeg me gewoon af of er een richtlijn was hierover ivm terugbetaling. Het ziet er naar uit dat dit nog een hele tijd zal duren, dus dat gaat wel beginnen optellen.. niet dat ik alle kosten die ik doe voor school wil laten terugbetalen.. je moest eens weten hoeveel leerkrachten uit eigen zak betalen om in de klas te gebruiken. Dit jaar kocht ik met eigen geld wasco, verf en potloden voor iedere leerling, en ga zo maar voort.. ik ben hierin geen uitzondering als wij het niet kopen kunnen we geen tekenlessen aanbieden want er is gewoonweg niet genoeg geld om al het materiaal aan te kopen!

En zoals Leen als zei. 1 stoffen masker is te weinig want je moet ze ook kunnen wassen. Ik heb dat masker ook geprobeerd maar kreeg na verloop van tijd last van keelpijn. Intensief praten is veel aangenamer met een chirurgisch masker. Plus dan het feit dat de laatste weken blijkt dat chirurgische maskers beter beschermen.

puttemanp
Berichten: 615

#5 , 28 nov 2020 06:50

Wel opletten:
Mocht de werkgever jou vergoeden voor de mondmaskers die je zelf aankoopt is hier RSZ op verschuldigd. Zie ook:

https://www.liantis.be/nl/nieuws/als-we ... met-de-rsz

P.


eylis
Berichten: 8842

#7 , 28 nov 2020 09:49

In het Franstalig onderwijs hebben alle personeelsleden 4 stoffen maskers (met inlegfilter) van de inrichtende macht gekregen en 2 stoffen maskers van de gemeente/stad waar men lesgeeft. Ruim voldoende (al beginnen ze nu wel al te verslijten :-) Vraag een vergelijkbaar aantal aan uw inrichtende macht. Daar heeft u recht op.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#8 , 28 nov 2020 15:59

Ter beschikking stellen of terugbetalen?
Wanneer je werknemers verplicht een mondmasker (of alternatief) te dragen of wanneer ze dit nodig hebben tijdens het pendelen, vormt het een noodzakelijk arbeidsgereedschap. Het is aan jou, als goede huisvader, om je werknemers daarvan te voorzien. Zo verzeker je eveneens hun gezondheid en welzijn.

Om de toekenning van mondmaskers RSZ-vrij te kunnen doen, vereist de RSZ dat je de mondmaskers ter beschikking stelt, omdat het één van je welzijnsverplichtingen uitmaakt.

De RSZ beschouwt deze terbeschikkingstelling dan niet als loonvoordeel in natura, op voorwaarde dat het aantal maskers in verhouding staat tot het aantal dat de werknemer moet gebruiken tijdens de werkuren (op de werkvloer bij werkgever, bij klantenbezoek) en voor woon-werkverplaatsingen of beroepsverplaatsingen met het openbaar vervoer. De overheid hanteert als stelregel dat het masker moet vervangen worden na een gebruik van maximum 8 uur of wanneer deze duidelijk vuil of nat is. Bij intensief gebruik (bv. intensief vergaderen) wordt een wissel na 4 uur aanbevolen. Op basis hiervan zijn één tot maximaal drie mondmaskers per werkdag, inclusief woon-werkverkeer, proportioneel. Ken je een disproportioneel aantal toe? Dan wordt dat voordeel wel als loon aanzien.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Andere”