weekcontract interim van woensdag tot zondag

gemsi
Topic Starter
Berichten: 26
Juridisch actief: Nee

weekcontract interim van woensdag tot zondag

#1 , 26 nov 2020 16:30

Geachte allen,

Ik denk een eenvoudige vraag, maar ik zou toch graag zeker zijn: ik werk al een hele tijd met weekcontracten van maandag tot vrijdag. Deze week zal ik of zou ik door administratief geknoei bij het interimkantoor een contract krijgen van woensdag tot zondag.

1) Ik denk dat dit in principe toegelaten is en geen gevolgen zal hebben voor mijn sociale rechten?
2) Mag ik vanaf volgende week weer gewoon een contract van maandag tot vrijdag krijgen?

3) Hoe gaat dat eigenlijk met de opbouw van sociale rechten zoals pensioen, werkloosheidsrecht, enz..? Wat zijn de juiste criteria?
Moet je per gegeven week 5 dagen op 7 prestaties leveren (of gelijkgesteld zoals ziekte en vakantie) om 100 procent rechten op te bouwen?
Hoeveel uren moet je minimum presteren per dag? per week? per maand?


ps: Voor zij die het graag willen weten bijkomende informatie. Ik werk als chauffeur, dus een sector waarin weekendwerk in principe normaal is, echter bij deze werkgever wordt sporadisch op zaterdag gewerkt en uiterst zelden op zondag (ritten naar het buitenland). Ik heb een pak overuren staan, het interimkantoor had dit nog nooit meegemaakt eerder, zo hard heb ik gewerkt. En dan spreken we nog niet over de wachturen, dit zijn uren die je ook werkt maar direct uitbetaald worden zonder op te sparen als overuren, een truukje / achterpoortje in onze wetgeving. Anyway, ze willen nu stillekes aan eens overuren beginnen uitbetalen. Ik moet al mijn recup beginnen opnemen. En daar heb ik allemaal geen problemen mee.

Alleen komt het interim bureau nu tot het besef dat ze mij maximaal 40 overuren per week mogen uitbetalen ipv alles uit te betalen aan het einde van mijn laatste werkweek van het jaar (die was vorige week). En dus moeten ze mij nog x aantal weken een contract geven, waarin ik telkens recup zal moeten nemen. Alleen zij ze pas gisteren tot dat besef gekomen en heb ik dus maandag en dinsdag thuis gezeten met de idee dat dat mijn eerste dagen werkloosheid waren, vandaar dus de vraag: als ze dat compenseren door mij op zaterdag en zondag te laten "werken" (in werkelijkheid zal ik recup nemen), is dat ok? Ik denk van wel, maar ik had graag zekerheid, bevestiging.

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding