Ontslag

B.g
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Ontslag

#1 , 14 nov 2020 19:51

Ik ben langdurig ziek 4j. . Ik zou graag willen dat mijn werkgever mij ontslaat maar dit doet hij niet omdat ik daar tien jaar werk en een hoge anciënniteit heb.
Mijn vraag is nu, kan ik nu vragen dat hij mij ontslaat en ik zie af van de opzegvergoeding?
Dit allemaal voor een ziektuitkering verder te krijgen en zelfstandig in bijgeroep te worden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5417

#2 , 15 nov 2020 12:23

Uw werkgever mag u ontslaan tijdens ziekte mits grondige reden die niets met de ziekte te maken heeft. Werkgevers doen dit niet omdat zieke werknemers die op ziekenkas staan hen (bijna) niets meer opleveren.

Als je op ziekenkas staat moet je toelating van hen en van de geneesheer hebben om nog activiteiten uit te oefenen. Dit extra inkomen zal ook impact hebben op de grootte van de uitkering.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 nov 2020 18:57

Niets belet u om zelf ontslag te nemen. Waarom de verantwoordelijkheid in deze bij de werkgever leggen. U bent het toch die weg wil bij uw werkgever. Denk eraan dat een bijkomende activiteit in geval van ziekte sowieso moet goedgekeurd worden door de adviserend geneesheer. Langdurig ziek en activiteit als zelfstandige?
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

Vely
Berichten: 72

#4 , 16 nov 2020 14:18

Je kan vragen voor een re-integratie traject.. indien blijkt dat je niet meer bij de werkgever kan werken wordt het arbeidscontract ontbonden (zonder vergoeding voor een van de partijen)
https://www.mediwet.be/nl/veelgestelde- ... tietraject

Terug naar “Andere”