Negeren COVID maatregelen door werkgever

PQS
Topic Starter
Berichten: 26
Juridisch actief: Nee

Negeren COVID maatregelen door werkgever

#1 , 12 nov 2020 03:04

Korte situatieschets:

Werkgever stelt al sinds begin coronacrisis dat telewerk 'niet past binnen de bedrijfsfilosofie'.
Ikzelf ben door onderliggende aandoening risicopatiënt.
Wegens de stijgende cijfers in september, heb ik in de maand oktober al mijn resterend verlof opgenomen in de hoop dat de overheid wel tijdig maatregelen zou nemen. Niet dus.
Vlak voor ik opnieuw moest gaan werken (2/11) beslist de overheid alsnog om maatregelen te nemen. Werkgever roept echter het voltallige personeel (+-400pers) op om ter plaatse te werken. Iedereen krijgt (een dag te laat, maar soit) een standaardattest (enkel naam is ge-copy/paste) van essentiële aanwezigheid. Er staan enkele algemene taken omschreven (zoals logistieke taken, maar bv ook 'verkoop op afstand', wat volgens mij per definitie vanop afstand kan). Mijn job staat niet vermeld.
Vervuld van angst ben ik naar het werk gegaan, maar na amper enkele uren kreeg ik te horen dat twee collega's een gezinslid hebben (met symptomen) dat wacht op de uitslag van een test. Zolang deze test niet officieel positief is moeten deze mensen blijkbaar gewoon komen werken/besmetten. Ik ben letterlijk gevlucht.
Ik heb aan de arbeidsgeneesheer gevraagd om telewerk toe te passen (wat mogelijk is in mijn functie) of ondergeschikt eventueel werken ter plaatse maar individueel in een afgesloten ruimte (voel mij daar niet echt goed bij, maar wil toegeving doen om te bewijzen dat ik werkwillig ben en niet gewoon op zoek naar 'gratis verlof'). Beide werden geweigerd zonder verdere verklaring. Andere collega met risicoprofiel heeft gevraagd om op technische werkloosheid te worden geplaatst, maar ook dit was niet bespreekbaar.
Heb ook Toezicht op Welzijn op het Werk verwittigd met een kopie van voornoemd attest, maar tot nu toe is er bij mijn weten geen inspectie ter plaatse geweest.
Huisarts heeft nu besloten dat het voor mij inderdaad niet verantwoord is om mij naar het werk te begeven.
Ik ben bang dat mijn werkgever dit echt op de spits zal willen drijven. Als zij een controlearts sturen die oordeelt dat ik arbeidsgeschikt ben, wat kan ik dan nog ondernemen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 nov 2020 08:32

melden bij de het toezicht en welzijn op het werk zie de link met adressen .

https://werk.belgie.be/nl/over-de-fod/s ... rk/externe
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Didymus
Berichten: 2061

#3 , 12 nov 2020 09:40

Sociale inspectie krijgt de meldingen (begrijpelijk) niet meer gebolwerkt.

Is er vakbondsaanwezigheid in het bedrijf?
"sowieso" schrijf je zo.

Reclame

PQS
Topic Starter
Berichten: 26
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 nov 2020 23:39

Sociale inspectie krijgt de meldingen (begrijpelijk) niet meer gebolwerkt.

Is er vakbondsaanwezigheid in het bedrijf?
Er is een vakbondsafvaardiging, maar die wordt volledig genegeerd. Werkgever heeft vorige week op ondernemingsraad gevraagd om totale polyvalentie. Vakbonden willen polyvalentie beperken tot taken binnen dezelfde looncategorie en beperken in de tijd. Daarop zijn de onderhandelingen afgesprongen. De volgende dag is werkgever begonnen met mensen onder druk te zetten om individueel te tekenen voor totale polyvalentie, eenzijdige wijziging uurrooster tot 24h voordien, etc... zonder einddatum (dus in principe voor de rest van de carrière). Vakbond wordt dus compleet buiten spel gezet.

Ik wil wel benadrukken dat mijn afwezigheid geen vorm van activisme is tegen deze gang van zaken (daar zijn stakingen en andere middelen voor), maar om mijn gezondheid te beschermen.
Het lijkt er inderdaad op dat inspectie het niet meer gebolwerkt krijgt. Ik heb wel een dossiernummer gekregen, maar nog geen sein gekregen van collega's dat er ter plekke inspectie is geweest.

Franciscus
Berichten: 38607

#5 , 13 nov 2020 20:47

Vakbond hier word ook de organisatie mee bedoeld en die hebben ook hun lijnen met de inspectiediensten.

Terug naar “Andere”