Plots factuur van men baas voor huur wagen?

KDR1802
Topic Starter
Berichten: 49

Plots factuur van men baas voor huur wagen?

#1 , 04 nov 2020 22:13

Beste,

Sinds september ben ik veranderd van voltijds naar 3/5.
Bij de voltijdse job had ik een bedrijfswagen, deze zou ik verliezen als ik verander van stelsel.

Nu heb ik onmiddellijk een besteld en was er mondeling afgesproken dat ik die wagen mocht gebruiken tot ik demijne geleverd kreeg.

Vorige week kreeg ik een factuur van hem " huur wagen " aan 21/ dag (x30) + brandstof/

Ik viel helemaal uit de lucht..

Kan dit, mag dit?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus
Berichten: 2061

#2 , 05 nov 2020 08:23

Is er een car policy?

Als u uw bedrijfswagen verliest, dan is het aan de werkgever om de werknemer de opdracht te geven die in te leveren.
"sowieso" schrijf je zo.

KDR1802
Topic Starter
Berichten: 49

#3 , 05 nov 2020 08:51

Er is een car policy maar daar staat niets over in. Enkel over eventuele ongevallen en roken in de auto,..

Reclame

Didymus
Berichten: 2061

#4 , 05 nov 2020 09:27

Heeft u daar ook VAA op afgedragen voor de bewuste maanden?

Het is sowieso niet pluis, dus factuur aangetekend protesteren.
"sowieso" schrijf je zo.

KDR1802
Topic Starter
Berichten: 49

#5 , 05 nov 2020 09:48

De eerste maand heb ik dit wel afgedragen. Maar heeft het toen teruggestort. Uiteraard om dan een dikke factuur te sturen voor de wagen.

Protesteren ga ik doen, binnen welke termijn moet dit? Heeft mij de factuur gewoon in handen gegeven dus niet opgestuurd. Alsook heeft hij hier een betalingstermijn van 1 week op vermeld, terwijl ze hier steeds 30 dagen hanteren.

Didymus
Berichten: 2061

#6 , 05 nov 2020 10:21

Zo snel mogelijk.
"sowieso" schrijf je zo.

denlowie
Berichten: 15931
Juridisch actief: Nee

#7 , 05 nov 2020 11:00

U schrijft deze zou ik verliezen als ik verander van stelsel.
&
mondeling afgesproken dat ik die wagen mocht gebruiken tot ik demijne geleverd kreeg.
Waarom zou hij dan geen huur mogen vragen voor het gebruik van deze wagen ???
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

KDR1802
Topic Starter
Berichten: 49

#8 , 05 nov 2020 11:11

Omdat er mondeling was afgesproken dat ik deze mocht blijven gebruiken? Ik betaal meer bij hem als ik een zou huren bij sixt bv. Had hij van bij het begin gezegd dat dat het geval zou zijn aan die prijs. Had ik onmiddellijk men sleutels afgegeven

mava105
Berichten: 22316
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 05 nov 2020 12:14

Omdat er mondeling was afgesproken dat ik deze mocht blijven gebruiken?
Mondeling? Niets op papier dus en betwistbaar.
Waarschijnlijk bedoelde hij dat je hem mocht blijven gebruiken tijdens de dagen dat je werkte, dus 3/5de van de tijd.

KDR1802
Topic Starter
Berichten: 49

#10 , 05 nov 2020 12:16

Ja klopt, niets op papier helaas. Maar hij toch ook niet wat betreft de prijzen? Zo kan ik ook een factuur sturen voor de kilometers naar men werk die 3/5 dagen.

Jullie zeggen dus eigelijk dat ik geen poot heb om op te staan? Ookal heb ik nooit iets van akkoord gegeven

KDR1802
Topic Starter
Berichten: 49

#11 , 05 nov 2020 12:17

3/5 de auto gebruiken kon niet volgens hem (fiscus haalde hij aan)

Didymus
Berichten: 2061

#12 , 05 nov 2020 13:46

Ik blijf erbij: bedrijfswagen is een deel van het loon, het is aan de werkgever om die terug te vorderen. Dat hij dat niet gedaan heeft, sterkt het vermoeden dat het voordeel behouden blijft, zeker als er geen bepaling in de car policy staat die een deeltijds regime regelt.

Werkgever heeft bijzonder weinig in handen om te staven dat TS die wagen plots huurt.
"sowieso" schrijf je zo.

LYNX XX
Berichten: 2555
Juridisch actief: Nee

#13 , 05 nov 2020 14:19

Ik blijf erbij: bedrijfswagen is een deel van het loon, het is aan de werkgever om die terug te vorderen. Dat hij dat niet gedaan heeft, sterkt het vermoeden dat het voordeel behouden blijft, zeker als er geen bepaling in de car policy staat die een deeltijds regime regelt.

Werkgever heeft bijzonder weinig in handen om te staven dat TS die wagen plots huurt.
Klopt inderdaad MAAR ik lees de twee eerste lijnen van de topic van TS. Daaruit leid ik ( persoonlijk ) af dat bij verandering naar minder stelsel het gebruik wagen wegvalt. Werkgever geeft hem de toelating de wagen te gebruiken is niet hetzelfde als voordeel blijft behouden.

TS had dit op papier moeten laten zetten.
Indien hij nu aangetekend reclameert; zou het kunnen zijn dat de wagen moet ingeleverd worden.
Zal kantje boordje zijn.


KDR1802
Topic Starter
Berichten: 49

#14 , 05 nov 2020 15:58

Inleveren geen probleem. Dit weekend stazt die gekuist op de parking.

Maar wat met de factuur die ik reeds kreeg. Zal sowieso men loon niet uitbetalen tot ik die voldaan heb

Didymus
Berichten: 2061

#15 , 05 nov 2020 16:54

Als uw loon wordt achtergehouden, dan kan u onverwijld de sociale inspectie inschakelen. Inhoudingen op het loon zijn strikt gereglementeerd: https://werk.belgie.be/nl/themas/verlon ... p-het-loon
"sowieso" schrijf je zo.

Terug naar “Andere”