Opleiding knelpuntberoep na ontslag - stappenplan

huurder29
Topic Starter
Berichten: 33
Juridisch actief: Nee
Locatie: Gent

Opleiding knelpuntberoep na ontslag - stappenplan

#1 , 01 nov 2020 23:08

Beste,

Ik werk momenteel fulltime. Ik wil me graag omscholen binnen mijn huidige sector. Alleen weet ik niet of mijn werkgever mij ontslag gaat willen geven, waardoor ik dus onzekerheid heb ivm een werkloosheidsuitkering.

Indien ze mij willen ontslaan dan is er geen probleem en kan ik me binnenkort omscholen met deze opleiding. Het is namelijk een erkende opleiding van de VDAB en deze is kosteloos voor werkzoekenden.

Indien ze mij niet willen ontslaan, dan heb ik dus geen uitkering als ik mijn ontslag zelf indien. Ik heb hier wat over gegoogled, en er zou een omweg zijn door bijvoorbeeld een maand als interimmer te gaan werken en nadien mijn uitkering aan te vragen. Is dit een methode dat zou werken?
Ik denk van wel, als ik de RVA regels er zo op na lees. Men zou gaan kijken naar mijn gewerkte periode, en na een interim contract van 1 maand, zou men dit kunnen zien als ontslag krijgen, indien dit na een maand afloopt.

Graag zou ik zeker zijn dat bovenstaande helemaal klopt, vooraleer ik stappen onderneem om met mijn werkgever te gaan praten. Ik heb niet genoeg financiele buffer om zonder uitkering komen te zitten, tijdens de opleiding (6-8 maanden).

Veel dank!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
gert_v
Berichten: 86
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 nov 2020 00:38

Kan u geen loopbaanonderbreking nemen (tijdskrediet) om de opleiding te volgen?

huurder29
Topic Starter
Berichten: 33
Juridisch actief: Nee
Locatie: Gent

#3 , 02 nov 2020 09:19

Dag Gert,

bedankt voor je input. Ik heb inderdaad deze piste bekeken, maar de tijdskrediet uitkering (467eur) + een extra subsidie zou op een kleine 1000eur komen per maand. Een mooi bedrag, maar helaas niet voldoende om mijn vaste kosten te dekken. Met een werkloosheidsuitkering zou ik normaal gesproken een stuk hoger uitkomen, wat voor meer ademruimte zorgt.

Reclame

eylis
Berichten: 8840

#4 , 02 nov 2020 09:36

Je ontslag geven en daarna een interimjob aannemen, lijkt me geen waterdicht plan. De RVA gaat sowieso vragen stellen waarom u een arbeidscontract van onbepaalde duur opzegt, daarna een interim aanvat en daarna geen andere jobs meer aanvaardt. Het is nu eenmaal zo dat een werkloosheidsuitkering niet dient voor werknemers met een vaste job die zich willen omscholen. Het tijdskredietsysteem is daarvoor uitgevonden. U kan dat tijdskredietsysteem ook halftijds toepassen. Misschien dat uw werkgever u wel halftijds tewerk wil stellen? De meeste opleidingen kunnen ook zo gevolgd worden.

gert_v
Berichten: 86
Juridisch actief: Nee

#5 , 02 nov 2020 23:49

Dag Gert,

bedankt voor je input. Ik heb inderdaad deze piste bekeken, maar de tijdskrediet uitkering (467eur) + een extra subsidie zou op een kleine 1000eur komen per maand. Een mooi bedrag, maar helaas niet voldoende om mijn vaste kosten te dekken. Met een werkloosheidsuitkering zou ik normaal gesproken een stuk hoger uitkomen, wat voor meer ademruimte zorgt.
Misschien kan u daarbovenop ook nog aanspraak maken op de aanmoedigingspremie. Dat is geloof ik nog een 200 euro per maand extra. Dat is niet gelijk aan een loon uiteraard, maar misschien wel voldoende om tijdelijk te overbruggen tot u de opleiding hebt gevolgd. Zo heb ik het indertijd ook gedaan.

gemsi
Berichten: 26
Juridisch actief: Nee

#6 , 03 dec 2020 00:16

DE RVA is niet van gisteren en kent de truukjes met het interimwerk. Wat er gaat gebeuren is dat ze in eerste instantie uw uitkering toekennen en vervolgens uw dossier onderzoeken. Als dan blijkt dat er iets niet in orde is, vorderen ze uw uitkering terug en bent u sociale rechten kwijt voor die periode. Een gevaarlijk spelletje dus. U riskeert ook nog eens dat ze de kosten van de opleiding terugvorderen. Geen idee of ze zullen terugvorderen, de regelgeving is complex maar ze gaan de boel wel onderzoeken, wat betekent dat ze ook contact opnemen met de werkgevers.

Volgens mij, ontslag geven contract onbepaalde duur en daarna beperkt interim, dan gaan ze u aanvallen daarop en dat grondig uitspitten. U moet dus zeer lang interimwerk doen, dan kan het wel, denk ik. 1 maandje gaat niet volstaan.

LYNX XX
Berichten: 2504
Juridisch actief: Nee

#7 , 03 dec 2020 10:18

https://www.zelfstandige.vlaanderen/wat ... ngsbeding/

https://werk.belgie.be/nl/themas/arbeid ... ingsbeding

https://nl.workpocket.be/2/3/het-scholingsbeding/

Indien u zoals u meldt in de topic : omscholen in dezelfde sector; dan kunt u eens aandachtig de 3 linken lezen.

Terug naar “Andere”