Verplichte stage

d5050
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Verplichte stage

#1 , 28 okt 2020 20:03

Hallo, ik ben momenteel werkloos en moet een verplichte WES stage volgen via SBS, die werkt in opdracht van VDAB.

Ik zie dat zitten, maar in deze tijden van Covid-19, ben ik bezorgd om mijn gezondheid. Ik zal namelijk in contact komen met een heleboel mensen en ik heb daar dus, mondmasker of niet, grote schrik van. Ben ook risico patient (59).

Ik wil er niet vanonder, maar kan ik dit ergens legaal uitstellen?

Dankuwel.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8836

#2 , 28 okt 2020 20:43

Als risico-patient kan uw arts een attest afleveren dat u momenteel enkel via telewerk mag werken.

d5050
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 okt 2020 20:57

Maar wat is een risico-patient. Ik ben gewoon 59, redelijk gezond, beetje overgewicht, maar verder denk ik niet dat iemand gaat zeggen: dat kan jij niet aan. Maar ik ben ECHT wel bezorgd! Zie het zo: van totale isolatie naar terug tussen mensen vertoeven die je (nog) niet kent, en waarschijnlijk allen met een mondmasker op met voldoende afstand etc. etc. We weten hoe dat gaat in de realiteit.

Reclame

eylis
Berichten: 8836

#4 , 28 okt 2020 21:21

Waarom meldt u dan in uw eerste post dat u risico-patiënt bent? Dit wordt door een arts bepaald en niet door u.

d5050
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 28 okt 2020 21:41

OK, begrepen. Ik had het beter moeten formuleren. Ik ben enkel risico-patiënt door leeftijd. Daarom ook mijn initiële vraag: waarschijnlijk is niemand geïnteresseerd in iemand die schrik heeft van besmet te raken.
In elk geval: bedankt voor uw input.

Jo23
Berichten: 378
Juridisch actief: Nee

#6 , 28 okt 2020 23:16

In Belgische ziekenhuizen en zorginstellingen werken duizenden mensen elke dag om de patiënten te nodige zorg te geven. Indien u gewoon de normale preventie maatregelen opgelegd door de arbeidsarts en preventiedienst volgt loopt u in principe een zeer laag risico. Het is vooral het al of niet consequent opvolgen van de preventiemaatregelen die bepalend zijn voor mogelijke besmetting.

eylis
Berichten: 8836

#7 , 29 okt 2020 18:21

Zelfs door uw leeftijd bent u nog steeds geen risico-patiënt. Ook jonge zestigers blijven werken in de zorgsector, kinderopvang of onderwijs. U maakt zich wellicht een beetje te zwaar zorgen.

d5050
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#8 , 30 okt 2020 10:54

Bedankt voor alle reacies. Zeer geapprecieerd.

Terug naar “Andere”