sluiting filiaal/kantoor

Vely
Topic Starter
Berichten: 72

sluiting filiaal/kantoor

#1 , 27 okt 2020 14:28

hallo,

We kregen gisteren te horen dat ons kantoor sluit en dat we allemaal verondersteld worden om naar het hoofdkantoor te gaan.
Ik ging tot nu met de trein+fiets naar het werk (duurtijd ongeveer 45 minuten alles bij elkaar, waarvan 20 minuten met de trein). Dit zal niet meer mogelijk zijn dan omdat de treinverbinding niet ok (51 minuten reistijd enkel al de trein, en er een grotere afstand is tussen station en hoofdkantoor) (ik heb een hekel aan de auto, dit zal me veel te veel stress bezorgen, en mijn gezin heeft maar 1 auto, zodat mijn partner naar zijn werk kan.+ het is niet milieu/klimaatvriendelijk)

Ik vond al op het internet dat dit een eenzijdige wijziging is van het arbeidscontract omdat het niet meer doenbaar is met het openbaar vervoer https://www.jobat.be/nl/art/werkgever-p ... dat-zomaar
Je kan op verschillende manieren reageren tegen een voorziene verhuis. Zo kan je kiezen om de wijziging te weigeren. Ook kan je de onregelmatige beëindiging van de arbeidsovereenkomst inroepen op het ogenblik dat de verhuis definitief beslist is. Je arbeidsovereenkomst eindigt dan onmiddellijk en je werkgever moet je een opzeggingsvergoeding betalen.
De verhuis is vanaf 01/2021. ik ben echter in fulltime ouderschapsverlof van nu tot minstens in 02/2021.

De werkgever heeft aangegeven dat er consulatierondes zullen zijn.. Mogelijk kan ik wel nog in een ander kantoor terecht, maar dat valt dus nog allemaal af te wachten/ te bespreken
Wanneer kan/moet ik de eenzijdige verbreking inroepen? (in de veronderstelling dat het gunstig gelegen kantoor niet lukt)
en heb ik nadien recht op werkloosheidsvergoedingen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 27 okt 2020 15:00

Ik raad u ten zeerste af om op de eenzijdige wijziging te spelen. Je zou je wel eens flink in de vingers kunnen snijden. Misschien proberen een haalbare kaart uit de brand te slepen, mogelijke compensatie van arbeidstijd en/of extra vergoeding? Vergeet niet dat wij in een economische crisis zitten.

Misschien ook eens lezen: https://www.securex.eu/lex-go.nsf/Print ... 51&Lang=NL

https://werk.belgie.be/nl/themas/arbeid ... chappelijk
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Vely
Topic Starter
Berichten: 72

#3 , 27 okt 2020 23:36

Bedankt voor de links en de goede raad Marcus Aurelius!
Mijn reistijd gaat van 45 minuten naar minstens 73 minuten (en dan moeten mijn uren mooi op de trein worden afgesteld) De auto nemen is geen optie voor mij.
Ik heb 3 kleine kinderen (7, 5 en 4 jaar) en mijn partner is net opnieuw progressief beginnen werken.
Een uur extra aan transport per dag kan er echt niet bij.
Ik waardeer je opmerkingen, en hou in het achterhoofd dat anderen mijn mening misschien niet delen.
Afwachten wat de gesprekken opleveren, hopelijk kan ik gewoon in het gunstiger gelegen kantoor terecht.

Reclame

Terug naar “Andere”