Werkgever staat geen quarentaine toe

Seaside
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Werkgever staat geen quarentaine toe

#1 , 26 okt 2020 09:52

Ik zit even met de handen in het haar.

Dochter heeft melding gekregen dat ze in nauw contact is geweest met iemand die positief heeft getest op covid. Zij en haar medeleerlingen moeten zich laten testen morgen.
(ik dacht dat dit niet meer moest, enkel bij symptomen, maar blijkbaar in haar richting wel omdat ze stages doen in rusthuis)

Tot de uitslag van de test bekend is, zouden mijn man en ik ook in quarantaine moeten.
Voor mijn man geen probleem, werkgever direct akkoord.

Mijn werkgever echter wil hier niets van weten.
Ik ben verplicht te blijven werken of ze zetten mij op onwettig afwezig.

Wat doe ik nu?
Ik werk in de huishoudhulp (dienstencheques) bij ouderen.
Ik wil het niet op mijn geweten hebben dat er mensen door mij ziek vallen, maar wil ook mijn job niet kwijt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5928
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 26 okt 2020 10:52

Als het wettelijk verplicht is om in quarantaine te gaan dan kan de werkgever dat niet verbieden. Want in dat geval zou hij u verplichten om de wet te overtreden.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

lucas123
Berichten: 483

#3 , 26 okt 2020 11:23

Krijg je geen doktersbriefje om in quarantaine te gaan ?

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 okt 2020 13:22

Is het verplicht om in die omstandigheden in quarantaine te gaan?
Ik lees dat je in quarantaine moet als je een hoogrisicontact had met iemand die positief getest is.
Dit is het geval voor de dochter.
Dit is niet het geval voor de ouders van die dochter (wel vanaf het ogenblik dat de dochter positief getest wordt).
https://d34j62pglfm3rr.cloudfront.net/d ... ram_NL.pdf
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

Thomas Morus
Berichten: 5928
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#5 , 26 okt 2020 13:33

Is het verplicht om in die omstandigheden in quarantaine te gaan?
Ik lees dat je in quarantaine moet als je een hoogrisicontact had met iemand die positief getest is.
Dit is het geval voor de dochter.
Dit is niet het geval voor de ouders van die dochter (wel vanaf het ogenblik dat de dochter positief getest wordt).
Als de dochter in quarantaine gaat bij andere personen dan TS moet TS niet in quarantaine. Geen probleem.
Als dan zijn er volgens de logika maar twee mogelijkheden:

1° door bij de ouder (die niet besmet is) in "quarantaine te gaan is er geen echte quarantaine en dus een overtreding
2° door bij de ouder in quarantaine te gaan is de ouder mee in quarantaine want anders is er geen quarantaine
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE


jefke007
Berichten: 1812

#7 , 27 okt 2020 01:10

Krijg je geen doktersbriefje om in quarantaine te gaan ?
dokters gaan in "quarantaine-attesten'-staking

https://www.hln.be/binnenland/jonge-hui ... ~a27e07b0/

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 27 okt 2020 08:50

Deze werkgever heeft gelijk, zolang je dochter niet besmet is moet je in GEEN afzondering.

Er worden terug veel misbruiken van gemaakt
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#9 , 27 okt 2020 12:30

Klopt wat denlowie zegt: enkel uw dochter moet in afzondering.
Jullie moeten afstand houden, mondmaskers dragen (jawel, dus binnenhuis), maar mogen gewoon gaan werken.
Indien mogelijk wordt er gegeten op verschillende tijdstippen, heeft je dochter een vast bord en bestek de komende dagen, en heeft ze een eigen toilet die jullie niet gebruiken.
Natuurlijk... dit is niet eenvoudig.

Moest de test positief zijn, dan moeten jullie wel meteen voor 10 dagen in quarantaine (en zal de dokter hiervoor ook een attest geven normaal gezien).

Terug naar “Andere”