Ouderschapsverlof

Topicstarter
Topic Starter
Berichten: 66
Juridisch actief: Nee

Ouderschapsverlof

#1 , 22 okt 2020 11:23

Beste

Alvorens ik naar de RVA stap met deze vraag, wou ik hier even polshoogte nemen wat betreft rechten op vlak van ouderschapsverlof.

Ik ben sinds 08/06/2020 van werk veranderd. Ik werk nu part-time in de nachtdienst. Mijn zoon wordt volgende zomer in juli 12 jaar en ik heb nog 3 maanden ouderschapsverlof staan. Uiteraard weetik dat ik 12 maanden met een arbeidsovereenkomst aan mijn werkgever moet verbonden zijn voor ik de aanvraag indien. Concreet betetekent dat dus dat ik pas op 08/06/2021 de aanvraag kan indienen. Echter, op 23/07 wordt mijn zoon 12, dus ik kom niet aan de minimale wettelijke vereiste van 'uw werkgever minstens 2 maand op voorhand op de hoogte brengen'. Tevens heb ik gelezen dat ik voor elke aanvraag dezelfde bepaling dien te respecteren.

Mijn vragen zijn dus:
1) kan ik op 08/05 reeds de aanvraag indienen aan de werkgever? Ik heb een contract onbepaalde duur.
2) kan de werkgever, indien ik toch op 08/06 mijn aanvraag indien, mijn verlof weigeren want 'niet voldaan aan de wettelijke termijn voor aanvraag!?
3) kan ik, voor mijn zoon 12 wordt, ook aanvragen indienen voor bvb december 2021 of een andere datum nadat mijn zoon 12 wordt? Ik vermoed van niet?
4) is er een andere mogelijkheid om deze 3 maanden dan toch op te nemen? Of moeten deze, gezien zoon 12 wordt, dan allemaal ingaan voor hij 12 is en dus op elkaar volgen? Of ben ik ze kwijt?

Alvast bedankt

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding