kosten dienstreis

Thomas Morus
Topic Starter
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

kosten dienstreis

#1 , 19 okt 2020 17:36

Wat is het (minimum) bedrag per nacht dat een werkgever moet betalen voor 1) logies en 2) maaltijden voor dienstreizen naar Duitsland door één van zijn bedienden-werknemers?

Ik bedoel NIET de tabellen met de maxima die worden aanvaard door de fiscus.
Wel of de sociale wetgeving minimum barema's voorziet.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

Sirkii
Berichten: 5410

#3 , 19 okt 2020 19:41

Je moet onderscheid maken tussen ambetantenaren die inderdaad nog altijd forfaits krijgen en de meeste bedrijven die terugbetalen op basis van effectieve onkostennota s met (in het PC) afgesproken maxima. Deze maxima zijn dan ook nog dikwijls hoger naarmate je hoger in de hierarchie zit.

Ben je ambetantenaar of contractueel in de privé?

Reclame

Thomas Morus
Topic Starter
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 19 okt 2020 20:23

bediendencontract in de privé; zie vraag
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Thomas Morus
Topic Starter
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#5 , 19 okt 2020 20:27

Dat is het fiscaal aspect. Dat had ik ook al gevonden.
De regeling voor ambtenaren heb ik ook gevonden.

Maar ik zoek de minimum verplichte onkostenvergoedingen en logieskosten voor een werknemer in de privé sector die voor 1 maand op dienstreis moet naar Duitsland. Blijkbaar wordt de persoon in kwestie amper vergoed (20 EUR per nacht voor logies) (hij moet uit noodzaak uit eigen zak bijpassen) en hij stelde mij daarom bovenstaande vraag waar ik geen antwoord op vind.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

LYNX XX
Berichten: 2515
Juridisch actief: Nee

#6 , 20 okt 2020 09:41

Thomas,

Kan volgende link u misschien helpen ?

https://www.socialsecurity.be/employer/ ... ement.html


Thomas Morus
Topic Starter
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#8 , 20 okt 2020 12:02

Geven geen antwoord. Het gaat over de plafondbedragen voor RSZ en fiscale vrijstelling.
Wat ik zoek is de MINIMUM kostenvergoeding die een werkgever in de private sector dient te betalen aan een werknemer die verplicht voor 30 dagen op dienstreis moet gaan.
Ik vind niks, blijkbaar volstaat een symbolische Euro. Dat kan toch niet?
De persoon die mij de vraag stelt zou meer dan 2000 EUR zelf moeten betalen, hetgeen 2/3 is van zijn netto-maandloon!
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

LYNX XX
Berichten: 2515
Juridisch actief: Nee

#9 , 20 okt 2020 12:25

Thomas,

Mijn opinie : die forfaitaire bedragen worden geïnterpreteerd als minimum bedragen en zijn vrijgesteld.

De werkgever mag het volledige bedrag of een hoger % terug betalen aan de werknemer : onderhevig aan belastingen en dergelijke.

Een werknemer gaat toch niet uit zijn eigen zak dienstreizen betalen ?

Volgens mij heeft de werknemer minstens recht op de reis- en verblijfkosten. De persoonlijke kosten ( maaltijden, privé zaken, telefoon, gsm barbezoeken ... ) zijn dan weer te bespreken met de werkgever.

In het verleden paste ik het volgende toe : reis-en hotel/verblijfkosten betaald door de werkgever ( rekeningen en facturen op naam werkgever, dikwijls op voorhand betaald ) de bijkomende kosten werden op een redelijke basis persoonlijk vergoed ( zie wetgeving ).

https://www.acerta.be/nl/klantenportaal ... enstreizen

Thomas Morus
Topic Starter
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#10 , 20 okt 2020 12:46

Dat zijn bedragen die werkgevers MOGEN betalen (zonder fiscale bestraffing).
Nergens staat dat ze die MOETEN betalen.
In dit geval heeft de werkgever een maximum budget gegeven van 600 EUR voor de hele maand. Daar moet de werknemer al de kosten mee betalen, hetzij een vergoeding van 20 EUR per dag voor logies en alle andere uitgaven (vnml. maaltijden in restaurant/hotel).
De effectieve uitgaven, aantoonbaar met facturen en kostennota's, beloopt 2 600 EUR hetzij 86 EUR all-in per dag. Werknemer verbleef in goedkoop pension en heeft alle andere uitgaven beperkt tot het uiterste.

Er moet toch wetgeving zijn die voorkomt dat een werkgever die zijn werknemer verplicht op hotel stuurt ingevolge buitenlandse dienstreis er zich van afmaakt met een maximumbudget van 600 EUR voor een hele maand? Ik zoek dus een wettekst om dit aan te vechten aangezien de werkgever weigert te betalen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

LYNX XX
Berichten: 2515
Juridisch actief: Nee

#11 , 20 okt 2020 13:05

Thomas, volledig eens met u. Van wetgevingen vind ik ook niets terug en heb er ook nooit weet van gehad.
Maar een werknemer moet disciplinair zijn.
Hangt ook af van welk arbeidscontract de werknemer heeft. Indien dienstreizen in het contract vermeld staan en de verloning naar gelang is; dan is het de goodwill van de werkgever.
Indien geen overeenkomsten omtrent dienstreizen kan de werknemer de werkgever verzoeken om de kosten te betalen. Normaal ( volgens mijn principe : werkgever indien u opdracht geeft, betaal dan ook de kosten ) kan de werknemer die opdracht weigeren.

Dus een verschil tussen contractueel en niet contractueel.

Een werkgever die de kosten niet volledig vergoedt of zelf betaalt : onredelijk.

LYNX XX
Berichten: 2515
Juridisch actief: Nee

#12 , 20 okt 2020 13:50

https://nl.workpocket.be/3/1/kosten-eig ... -werkgever

Thomas, deze link eens duidelijk lezen. Is wel een antwoord op uw vraag.
Indien de uitgaven bedrijfsreis volledig in het kader van de arbeidsovereenkomst valt, zijn die ten laste van de werkgever onder de noemer
KOSTEN EIGEN AAN DE WERKGEVER. Wel met alle bewijsstukken bij de kostenstaat; dus geen private kosten ( bars, ... ).
Deze kosten zijn dus niet onderhevig aan RSZ, en voor de werkgever fiscaal aftrekbaar. Voor de werknemer gewoon terugbetaalde kosten,
gemaakt eigen aan de werkgever ( WEL HET JUISTE BEDRAG ) is dan geen verdoken loon.
Werknemer houdt liefst ( aan te raden ) een kopie van de kosten voor zichzelf.

Indien de werkgever deze kosten niet terugbetaald; ook de opdracht niet aanvaarden.

https://www.jobat.be/nl/art/welke-profe ... -inbrengen

P.S. Ik heb in het verleden nooit problemen gehad met de fiscus en de RSZ omtrent deze kosten voor mijn collega's/werknemers.
Maar had ook telkens een waterdicht dossier.
Laatst gewijzigd door LYNX XX op 20 okt 2020 14:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Thomas Morus
Topic Starter
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#13 , 20 okt 2020 14:19

Er is geen probleem met de fiscus!
Er is een probleem met de werkgever die slechts een fractie van de (redelijke) kosten van de dienstreis wil terugbetalen.

Dat een werkgever de gemaakte kosten zonder meer zou moeten terugbetalen is uiteraard ook niet vanzelfsprekend want dan zou de werknemer in het duurste hotel kunnen logeren...
En ik weet op grond van info die ik ben beginnen in te zamelen dat meerdere grote private werkgevers NIET het fiscaal toegelaten bedrag vergoeden. Maar wel nog steeds een bedrag dat de realiteit weerspiegelt.

Hier hebben we te maken met een bedrag dat ronduit belachelijk is, de werkgever wentelt de kosten af op zijn werknemer. De fiscus zal wel tevreden zijn...

Er moet toch wetgeving zijn die aan de werknemer garandeert dat de kosten die hij heeft moeten maken ten belope van een bepaald minimum bedrag dienen te worden vergoed.

In dit geval weigert de werkgever een aanvaardbare kostenvergoeding waardoor de werknemer 2/3 van zijn loon moet bijpassen als deelname in de kosten van de dienstreis die hij moet ondernemen i.o. van zijn werkgever.

Ik begin te vrezen dat ik mijn kennis naar een advocaat moet doorverwijzen om de zaak aanhangig te maken bij de sociale rechtbank wegens gebrek aan concrete gekwantificeerde wettelijke minimumverplichtingen van de werkgever.
Laatst gewijzigd door Thomas Morus op 20 okt 2020 14:30, 4 keer totaal gewijzigd.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

bosprocureur
Berichten: 6857

#14 , 20 okt 2020 14:24

Ik begin te vrezen dat ik mijn kennis naar een advocaat moet doorverwijzen om de zaak aanhangig te maken bij de sociale rechtbank wegens gebrek aan concrete gekwantificeerde wettelijke verplichtingen van de werkgever.
"Ze" zouden toch eens moeten vakbonden uitvinden...

LYNX XX
Berichten: 2515
Juridisch actief: Nee

#15 , 20 okt 2020 14:47

Volgens mij handelt het hier om oneerlijke werkgever.
Als werknemer kosten gemaakt heeft volgens normale normen ( dus geen Hilton, kreeft, nachtclubs ...) begrijp ik die werkgever zelfs niet. In de toekomst die opdrachten weigeren of op papier terugbetaling alle niet privatieve kosten met bewijsstukken. Of beter zelfs de firma laten reserveren op hun kosten of voorschot voor te maken kosten.
Dit heeft helemaal niets te maken met fiscaliteit of sociale bijdragen, maar het onthouden van eerlijke terugbetaling kosten.

Terug naar “Andere”