Rechten en plichten thuiswerken (in België) voor een Nederlandse werkgever. (Nederlands recht van toepassing)

Poseidon
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Rechten en plichten thuiswerken (in België) voor een Nederlandse werkgever. (Nederlands recht van toepassing)

#1 , 15 okt 2020 12:53

Ik ben zopas deeltijds gestart met werken voor een Nederlandse werkgever. Ik heb nu een opdrachtovereenkomst getekend en mijn vader en grootvader hebben deze ook nagelezen en stelden zich hier vragen bij. Het gaat om een opdrachtovereenkomst en dus niet om een arbeidsovereenkomst. Het Nederlandse recht is van toepassing op deze overeenkomst. Ik ben dus denk ik officieel geen werknemer maar eerder een dienstverlener. Ik moet op het einde van elke maand een kwitantie opstellen. Ik werk van thuis uit (in België) maar mijn werkgever is dus wel gebaseerd in Nederland. In de overeenkomst staat dat ik 11 euro per uur verdien exclusief btw. Nu vroegen mijn vader en grootvader (en ik ook intussen) zich af of ik deze inkomsten ook moet aangeven bij de belastingen of betaalt mijn werkgever hier al iets van? Ook wat betreft rsz bijdrage en dergelijke. In de overeenkomst staat er dat het Nederlandse arbeidsrecht van toepassing is. Daarnaast viel ik tot nu nog ten laste van mijn moeder bij de mutualiteit en heb hierdoor ook een verhoogde tegemoetkoming. Qua (hospitalisatie)verzekeringen ging dit bv ook via mijn vader. Moet ik nu dan al deze zaken op mijn eigen naam zetten en aanvragen en betalen? Moet ik een btw-nummer en zelfstandigenstatuut aanvragen gezien ik niet werk via een arbeidsovereenkomst maar met een opdrachtovereenkomst of is dit niet nodig? Dit is mijn eerste echte werkervaring en mijn familie en vrienden hebben ook geen kennis van het Nederlandse arbeidsrecht. Wat zijn mijn rechten en plichten bij deze overeenkomst? Ik weet niet goed waar ik met deze vragen best terecht kan. Alvast bedankt voor de antwoorden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 okt 2020 12:59

je gaat toch voor 11 € toch niet zelfstandig worden.

ja u mutualiteit tegemoetkoming zou ik toch eerst eens naar je mutualiteit gaan vragen.

En zelfstandig worden brengt veel kosten mee en van je 11€ zal je niet veel overschot hebben, mocht je in Nederland wonen OK eerst eens goed nadenken erover .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Berichten: 12825

#3 , 15 okt 2020 13:31

Op basis van de informatie die u geeft, lijkt het mij dat ze u inderdaad een overeenkomst als zelfstandige hebben laten tekenen. Daar hebt u ook een btw-nummer voor nodig en dit moet in orde zijn voor uw contract aanvangt.

Dit ruikt ook naar schijnzelfstandigheid, en dat valt wel onder Belgisch recht.

Verder zijn dit vragen die u zich moet stellen VOOR u iets tekent.

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 15 okt 2020 16:33

T.S. ik vrees dat er heel wat misverstanden in uw uitleg zitten om niet te zeggen dat er een flinke reuk aan zit.

sociale zekerheid: lex loci laboris België -> Belgisch recht bepaalt de kwalificatie (werknemer / zelfstandige) en de socialezekerheidsrechten en -plichten
arbeidsrecht (meen ik): gewoonlijk land van tewerkstelling = België -> dwingende bepalingen (zowat alles)


https://www.lexalert.be/nl/article/toep ... s-belgisch

https://werk.belgie.be/nl/themas/intern ... beidsrecht

https://werk.belgie.be/nl/themas/intern ... ander-land

https://ec.europa.eu/social/main.jsp?ca ... &langId=nl

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Andere”