Intrekken loon na missen controlearts t.g.v. medische redenen

Whitey
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Intrekken loon na missen controlearts t.g.v. medische redenen

#1 , 12 okt 2020 00:47

Beste allen,

Ik werk als statuair ambtenaar voor de Federale Overheid, maar sinds dit voorjaar ben ik ten gevolge van een slepende ziekte in ziekteverlof. In de begindagen van mijn ziekte kreeg ik een aantal malen een controlearts over de vloer, die -terecht- iedere keer het oordeel van mijn behandelende artsen onderschreven. Tot daar geen probleem.

Eind juli werd ik echter geacht aanwezig te zijn op een commissiezitting in Brussel. Omdat mijn medische toestand dit niet toeliet, én omdat ik die welbepaalde dag een medische afspraak had ingepland, bracht ik de hiërarchie hier ruim op voorhand (we spreken toch, bij benadering, over een tweetal weken) en schriftelijk (per e-mail) van op de hoogte; op dit bericht kwam nooit reactie.
Wellicht is het een nuttig detail te weten dat ik de oproep voor deze zitting slechts kort voor de eigenlijke datum kreeg, en dat ikzelf meteen heb gereageerd met de boodschap dat ik niet beschikbaar was.

De dag in kwestie kwam, en zoals aangekondigd was ik dus niet thuis. Vanuit het niets, en bovenal uiterst "toevallig", kwam er nét die dag opnieuw een controlearts aan de deur. Nadat mijn vrouw hem meedeelde dat ik niet thuis was vertrok hij weer, met het achterlaten van een oproepingsbrief me twee dagen later op zijn kabinet aan te bieden. Een tiental minuten later echter belde hij terug aan (wellicht na telefonisch overleg?) om de oproeping aan te passen naar diezelfde dag, enkele uren later. Toen mijn vrouw hem zei dat ik op dat uur nog niet thuis zou zijn, luidde zijn laconieke reactie simpelweg "pech".
Allicht is het overbodig te vermelden, maar uiteraard kon ik diezelfde avond niet aanwezig zijn op voornoemde dokter zijn kabinet.

Enkele weken later kreeg ik bericht van de FOD, met de vraag om een verklaring waarom ik niet bij de controlearts aanwezig was. Daar reageerde ik, opnieuw per e-mail, op met een uitleg over de situatie: dat ik ruim op voorhand had laten weten dat ik om medische redenen die dag niet beschikbaar zou zijn, met de toevoeging dat het wel uiterst verdacht is dat net op dat moment een controledokter werd langgestuurd; dat het er de schijn van had dat dit opzet was om mij het controlebezoek te laten missen.
Op dit bericht kwam, net zoals vorige keer, geen reactie.

Pakweg anderhalve maand ging voorbij, zonder enig teken van leven. Tot er afgelopen week een aangetekende zending werd geleverd: mijn verklaring voor mijn "afwezigheid" werd als irrelevant betiteld, en ik kreeg de koude mededeling dat ik van rechtswege voor de periode 28 juli tot en met 30 september (respectievelijk de dag dat de controlearts langskwam en de einddatum van mijn ziekteverlof) zonder wedde word gezet.

Nu volgt mijn concrete vraag: ik weet dat ik deze beslissing in principe kan aanvechten bij de Raad van State. Lijkt het, afgaand op mijn bovenstaande omschrijving van de situatie, een reëel scenario dat ik deze zaak kan winnen, of is het een meer realistische optie dat de RvS de FOD zal volgen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 12 okt 2020 12:34

Kan je je beweringen staven met attesten? Tenzij je arts aan de andere kant van t land woont duurt een consultatie geen ganse dag en was je idd enkele uren later terug thuis. Waar was je de ganse dag? Heb je daarvan doktersattesten?

Als leidinggevend ambtenaar heb ik ook zo “profiteurs” geklist. k Heb niet geschreven dat jij profiteert want dan kan ik niet afleiden uit uw verhaal. De ambtenarenziekteregeling is in vergelijking met de privé voor werknemers zonder extra verzekering idd terecht genereus voor wie echt ziek is maar t profitariaat moet er uit. Nogmaals’, k heb niet geschreven dat jij profiteerde.

Ik ben geen arts en kan dus ziektes niet inschatten maar voor wie naar mijn interpretatie echt ziek was (bv kanker) deed ik alles om t pensioen zo lang mogelijk te rekken.

bosprocureur
Berichten: 6854

#3 , 12 okt 2020 12:53

Ik ben geen arts en kan dus ziektes niet inschatten maar voor wie naar mijn interpretatie echt ziek was (bv kanker) deed ik alles om t pensioen zo lang mogelijk te rekken.
Met andere woorden, u had een mogelijkheid om een en ander te interpreteren, ook ten gunste van iemand die pech had.

Maar dat betekent toch dat het hier gaat om een mes dat aan twee kanten snijdt, dat het dus best mogelijk is dat voor TS een extra nadelige interpretatie gevolgd is?

Ik wil hier niets of niemand veroordelen, gewoon een observatie :)

Reclame

jef007
Berichten: 1681

#4 , 12 okt 2020 15:21

….die welbepaalde dag een medische afspraak had ingepland.....

daar zal je dan toch wel briefwisseling over hebben of niet? en attesten van de dokter.

….Enkele weken later kreeg ik bericht van de FOD, met de vraag …..

Van de FOD of van Medex?

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#5 , 12 okt 2020 16:59

T.S. ik stel me heel wat vragen over uw relaas. Waarom heeft u alles via mail afgehandeld? Waarom is u dit probleem niet met uw dienstchef gaan bespreken. Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat hier meer aan de hand is. Bent u inmiddels terug aan het werk?
Indien dit het geval is, raad ik u ten stelligste aan om dit eens rustig te bespreken met uw dienstchef. U dient immers te weerleggen dat u ongewettigd afwezig was. De controle-arts werd hier gestuurd door de werkgever die moet nagaan of u nog voldeed aan de voorwaarden om wegens ongeschiktheid afwezig te zijn op het werk. Ik begrijp gewoonweg niet dat u uw werkgever niet gecontacteerd heeft, niet via mail, zo onpersoonlijk, op het ogenblik van de controle. Ik raad u ten stelligste af om hier een machtsspelletje van de maken. U heeft er alle belang bij om de werksfeer te bevorderen, dus gaan praten met uw dienstleider én desgevallend contact opnemen met de vertrouwenspersoon op uw dienst of de vertrouwenspersoon die extern werd aangesteld. Veel succes.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Andere”