Tussenkomst vervoerskosten door werkgever

jacqmi
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Tussenkomst vervoerskosten door werkgever

#1 , 09 okt 2020 10:30

Beste,
Mijn zoon werkt sinds 31/08/2020. Hij heeft een uurrooster van 7 tem 14u30 en gaat met de trein werken. Hiervoor betaalt zijn werkgever het treinabonnement woon-werkverkeer.
Zijn baas vraagt nu of mijn zoon vroeger kan komen werken. Hierdoor zou hij niet meer met de trein op zijn werk geraken. Ook vraagt zijn chef hem om een wagen te kopen.
Mijn vraag naar jullie toe: In het ondertekende contract staat dat hij in het bezit moet zijn van een rijbewijs, maar niet dat hij een wagen moet hebben.
Kan de werkgever zomaar eisen dat mijn zoon een auto koopt? Aangezien er al tussenkomst is in het woon-werkverkeer, kan mijn zoon geen vergoeding krijgen (volgens werkgever) voor de verplichte gemaakte kosten aan brandstof. Deze kosten zouden dagelijks 10€ bedragen, wat een groot deel is van zijn loon op maandbasis.

Wat met de arbeidsongevallenverzekering als mijn zoon vroeger dan zijn uurrooster zou beginnen?
Er staan echter auto's van de firma maar die blijven 's nachts op het bedrijfsterrein...
Dank voor jullie hulp

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

JorisVB
Berichten: 72
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 okt 2020 12:32

Kan de werkgever zomaar eisen dat mijn zoon een auto koopt?
Neen.
Wat met de arbeidsongevallenverzekering als mijn zoon vroeger dan zijn uurrooster zou beginnen?
Uw zoon zal waarschijnlijk verzekerd zijn, aangezien hij effectief op vraag van de werkgever vroeger begint te werken. Dat hij vroeger is dan wat in het uurrooster staat, zal geen reden zijn die zwaar genoeg weegt om niet verzekerd te zijn. Op dat vlak is een werknemer echt wel goed beschermd.

Enkele bedenkingen:

1. Een werkver zal inderdaad ofwel het openbaar vervoer betalen, ofwel een tussenkomst in het woonwerkverkeer. Maar dit laatste zal NOOIT de werkelijke brandstofkosten dekken, hoor. Ikzelf krijg €85 per maand, mijn woon-werkverkeer is 40km enkel. Ik rij op maandbasis dus een kleine 1700 km tegen een verbruik van 5,5 liter (diesel) per 100 km. Dus met andere woorden, ik verbruik ongeveer 95 liter per maand, aan €1.33 per liter, is dus ongeveer €125 aan enkel brandstofkosten. Dus de vergoeing van mijn werkgever dekt dit maar voor een stuk.

2. In principe moet een werkgever zich wel aan in het arbeidscontract overeengekomen werkrooster houden. Hij mag een werknemer vragen om hiervan af te wijken, en als de werknemer hiermee akkoord gaat is er geen probleem, natuurlijk, maar als deze wijziging permanent is, zou ik de werkgever toch vragen om ook het arbeidscontract in die zin te laten aanpassen zodat het contract overeenkomt met de werkelijkheid.

3. Verder is het aan de werknemer om te zorgen dat hij op tijd op eht werk geraakt. Of dit nu met het openbaar vervoer, de wagen, de fiets of te voet is, daar hoeft de werknemer zich in principe niet veel van aan te trekken. Het enige dat je van een werkgever kan verwachten is dat hij tussenkomt in de abonnementskost van het openbaar vervoer, een eventuele fietsvergoeding, of een tussenkomst als je met de eigen wagen komt (en zelfs dit laatste is volgens mij geen verplichting).

Kortom: als uw zoon toch met de wagen zou gaan in plaats van het openbaar vervoer, vraag de werkgever dan om de tussenkomst openbaar vervoer stop te zetten, en te wijzigen in een tussenkomst woon-werk-verkeer. Als er uiteraard al een abonnement tot eind dit jaar betaald werd door de werkgever, denk ik dat het moeilijk zal zijn om voor de rest van het jaar nog tussenkomst woon-werkverkeer te krijgen...

Reclame

LYNX XX
Berichten: 2504
Juridisch actief: Nee

#4 , 09 okt 2020 12:42

Werkgever voorstellen een bedrijfswagen ter beschikking te stellen.
Of indien uw zoon toch een wagen moet kopen : voorstellen een vergoeding per km te vragen van €0.40 per km. ( € 0.40 = wagenkosten all in ).

bosprocureur
Berichten: 6854

#5 , 09 okt 2020 12:48

Werkgever voorstellen een bedrijfswagen ter beschikking te stellen.
Of indien uw zoon toch een wagen moet kopen : voorstellen een vergoeding per km te vragen van €0.40 per km. ( € 0.40 = wagenkosten all in ).

En dat is al een stuk realistischer. Autogebruik kost heel wat meer dan brandstof alleen. Er is nog verzekering, allerlei taksen, onderhoud+herstellingen, en afschrijving (als de auto versleten is moet er een andere staan! Een (zeer ruwe) benadering is gewoon brandstofverbruik maal drie.

JorisVB
Berichten: 72
Juridisch actief: Nee

#6 , 09 okt 2020 13:59

Ik denk dat hier twee zaken door elkaar gegooid worden: "woon-werkverkeer" en "verplaatsingen voor de werkgever (= beroepsmatig vervoer met de privé wagen)". Dit zijn twee TOTAAL verschillende zaken. Een werkgever zal nooit €0,40 per kilometer geven voor puur woon-werkverkeer. Ik zou in dat geval bijvoorbeeld maar liefst €700 per maand bij krijgen! Was het maar waar!

Voor verplaatsingen VOOR de werkgever (dus om naar klanten te rijden en dergelijke), is een vergoeding van €0,40 (of iets in die grootorde) wel gangbaar, maar een werkgever zal al snel een bedrijfswagen ter beschikking stellen als iemand veel voor het werk de baan op moet.

Maar voor zover ik het hier begrijp hebben we het puur over woon-werkverkeer, niet over verplaatsingen voor de wergever zelf. Geen enkele werkgever gaat daar akkoord gaan met een vergoeding van €0,40 per km, hoor. Als je dan 100 km van uw werk woont en 21 dagen per maand werkt, zou je al €840 hebben, enkel voor uw woon-werkverkeer... Don't think so... ;-).

LYNX XX
Berichten: 2504
Juridisch actief: Nee

#7 , 09 okt 2020 14:27

Ik denk dat hier twee zaken door elkaar gegooid worden: "woon-werkverkeer" en "verplaatsingen voor de werkgever (= beroepsmatig vervoer met de privé wagen)". Dit zijn twee TOTAAL verschillende zaken. Een werkgever zal nooit €0,40 per kilometer geven voor puur woon-werkverkeer. Ik zou in dat geval bijvoorbeeld maar liefst €700 per maand bij krijgen! Was het maar waar!

Voor verplaatsingen VOOR de werkgever (dus om naar klanten te rijden en dergelijke), is een vergoeding van €0,40 (of iets in die grootorde) wel gangbaar, maar een werkgever zal al snel een bedrijfswagen ter beschikking stellen als iemand veel voor het werk de baan op moet.

Maar voor zover ik het hier begrijp hebben we het puur over woon-werkverkeer, niet over verplaatsingen voor de werkgever zelf. Geen enkele werkgever gaat daar akkoord gaan met een vergoeding van €0,40 per km, hoor. Als je dan 100 km van uw werk woont en 21 dagen per maand werkt, zou je al €840 hebben, enkel voor uw woon-werkverkeer... Don't think so... ;-).
Joris, is absoluut juist : 2 verschillende zaken. MAAR : het is de werkgever die de werknemer verplicht om een wagen te kopen, en andere uren te kloppen.
Dus wagen is voor beroepsverplaatsing huis - werk. Indien de werknemer uit zijn eigen per wagen komt, dan is het helemaal woon-werk. Nu is het de werkgever,
indien de werkgever andere eisen stelt, moet hij ook voor de kostprijs opdraaien. Zijn werkuren zijn veranderd door de patron, dan moet hij de inspanning van de werknemer ook maar lichtjes kunnen be(ver)lonen.

JorisVB
Berichten: 72
Juridisch actief: Nee

#8 , 12 okt 2020 08:12

Je gelooft toch nooit zelf dat die wergever bereid zal zijn €0,40 te betalen per kilometer woon-werkverkeer? Gaat in geen 1000 jaar gebeuren. Bereken eens hoeveel hij maandelijks zou moeten betalen? Met dat bedrag kan je uw huis bijna afbetalen!

Verder: de werkgever KAN werknemer helemaal niet verplichten een wagen te kopen! Werkgever kan de werknemer WEL verplichten om gewoon op tijd op zijn werk te zijn. Hoe de werknemer daar geraakt, is zijn eigen probleem.

Langs de andere kant kan de werkgever ook niet zomaar eenzijdig het werkrooster veranderen van de werknemer als dit afwijkt van wat in de arbeidsovereenkomst staat. Een werkgever kan uiteraard wel de arbeidsovereenkomst beëindigen als de werknemer niet kan werken in het aangepaste uurrooster, mits de werkgever de wettelijke opzegtermijn respecteert / een verbrekingsvergoeding betaald.

Anyway, de topic starter kan naar die € 0,40 per kilometer vragen, maar iedereen hier weet dat hij die nooit ofte nimmer zal krijgen... (Tenzij hij voor Sinterklaas werkt ;-) ).

JorisVB
Berichten: 72
Juridisch actief: Nee

#9 , 12 okt 2020 08:53

Ik zie dat ik in mijn vorige berekening trouwens een foutje gemaakt heb. Als je 100 km van uw werk woont, 21 dagen per maand werkt en €0,40 per km zou krijgen, krijg je niet €840, maar 2 x 100 (= heen en terug), x 21 x €0,40 = €1680. Enkel voor woon-werk verkeer...

Terug naar “Andere”