Contract bepaalde duur / uitkering

Kira89
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Contract bepaalde duur / uitkering

#1 , 19 sep 2020 22:40

Ik heb via de VDAB een opleiding gevolgd. Hierna volgde een stage van 6 weken vanaf april en een IBO periode. Nu biedt de werkgever mij een contract aan tot januari 2021. Ik wil deze periode werken maar daarna niet ingaan op een eventueel nieuw contract.

Dit heeft verschillende redenen, ik kan mijn werkgever niet vertrouwen, hij komt zijn woord niet na, drinkt en rookt in mijn buurt tijdens de werkuren terwijl ik hem al verschillende keren heb duidelijk gemaakt dat ik dit niet fijn vind, hij laat mij ook dingen doen die niet werk gerelateerd zijn als bediende zoals een badkamer poetsen bv., als hij op vakantie is of naar het buitenland moet dan geeft hij mij nooit voldoende werk zodat ik niks te doen heb,....
Wat ik mij afvraag is of ik recht heb op een uitkering hierna.
Ik besef dat het nu tijdens deze periode (corona) niet makkelijk gaat zijn om een nieuwe leuke job te vinden maar ik voel mij op deze manier zo ongelukkig dat ik zelfs liever zou gaan poetsen of rekken vullen in een winkel. Mijn partner en ik willen ook aan kinderen beginnen dus ik wil mijzelf niet in die situatie meer begeven van een baas die drinkt en rookt in mijn omgeving en mij zware dingen laat tillen als vrouw.

Ik weet niet goed wat ik moet doen. Graag advies

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 19 sep 2020 22:49

Breng zeker al de arbeidsinspectie op de hoogte dat uw werkgever rookt op de werkvloer waar u te werk bent gesteld. De wet voorziet immers dat u in een rookvrije ruimte moet kunnen werken.
https://werk.belgie.be/nl/themas/welzij ... p-het-werk

Kira89
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 sep 2020 22:58

Het probleem is dat het zijn woning is waar ik gedeeltelijk werk, en de andere uren thuis.
Zijn bedrijf is net voor de corona opgestart.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 20 sep 2020 08:00

Als je niet zeer gegronde redenen heeft heb je geen recht op uitkering, dus pas daar mee op, en eens een sigaret smoren in je bij zijn mag niet , maar om er een reden voor te maken voor ontslag daar heb ik zeker mijn bedenkingen bij .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

eylis
Berichten: 8840

#5 , 20 sep 2020 09:12

Arbeidsinspectie op de hoogte brengen. Of het bedrijf zich nu in de privéwoning van de werkgever bevindt of niet. Er mag niet gerookt worden in de werkruimte. Eveneens taken die niet contractueel vastgelegd zijn en tot de privésfeer behoren van de werkgever (badkamer poetsen etc) kan u melden; U hoeft niet eens uw ontslag in te dienen. Arbeidinspectie zal nagaan of de werkgever correct te werk gaat. Wellicht krijgt de werkgever daarna ook opvolging of hij de fouten corrigeert. De situatie zal dan wellicht verbeteren. Kijk intussen uit naar een job voor januari. U bent niet verplicht een nieuw contract bij dezelfde werkgever te tekenen als u een andere job in het vooruitzicht heeft. https://werk.belgie.be/nl/contact/arbeidsinspectie

Kira89
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#6 , 20 sep 2020 09:23

Bedankt voor jullie reacties. Het is een contract van bepaalde duur. Heb ik in januari (Als ik niet meteen iets gevonden heb) recht op een uitkering?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 20 sep 2020 10:06

Als je werknemer je contract niet verlengt ga je zeker kunnen stempelen .

Voor de rest onthou ik mei van commentaar, want de vdab zijn moeilijk aan het worden, en dit omdat er veel open arbeidsplaatsen zijn .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Kira89
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#8 , 20 sep 2020 10:41

Het is niet mijn bedoeling om op uitkering te vallen, als het moet zal ik onder mijn diploma gaan werken. Maar ik bedoel het meer in noodgeval.

Tijdens de stage en IBO viel ik ook terug op dop en veel was dit niet. Ik kon er mijn kosten mee betalen. Dan werk ik liever ergens voltijds zodat ik ook nog wat kan sparen.

Terug naar “Andere”