Werkgever neemt het niet zo nauw met regels

Elektricien
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Werkgever neemt het niet zo nauw met regels

#1 , 05 sep 2020 09:30

Ik ben ingenieur, maar werk als cv/sanitair technieker bij een kleine zelfstandige. Het afgelopen jaar zijn er toch een aantal zaken gebeurd die niet door de beugel kunnen.

* asbest, men werkgever heeft mij afgelopen jaar een afvoerbuis in asbestcement laten verwijderen en in stukken laten breken met een grote breekketting, ik heb hiervoor wel mijn eigen bescherming gebruikt, maar achteraf bekeken is dit compleet verboden, nadien hebben we ook nog op plaatsen moeten werken waar beschadigde asbesthoudende pleisterisolatie van de buizen viel, zelf moeten buizen met isolatie verwijderen. Telkens ik een opmerking maakte lachte hij dat allemaal weg. Ik heb al contact gehad met de arbeidsinspectie, zij kunnen enkel tussenkomen op het moment van de feiten. Ik las al een paar keer in de krant dat werknemers die door de werkgever blootgesteld werden schadevergoedingen kregen plus veroordeling van de werkgever. Het ging hierbij om een jobstudent die dakplaten moest verwijderen. Probleem is wel dat de feiten al een jaar geleden zijn. Ik heb dit allemaal al eens aangekaart, maar hij lacht alles weg.

* werkgever laat mij een open toestel (B toestel op gas) door een open toestel vervangen in badkamers, als ik hierover een opmerking maakte, dan zei hij dat dit allemaal geen probleem is en dat de nieuwe veiliger zijn dan de oude toestellen, ok misschien waar, maar de wet zegt dat dit verboden is. Ik zit er natuurlijk met in dat ze mij ook gaan aanklagen/veroordelen als er iets gebeurd. Ik weet nog waar de toestellen hangen, dus zou ergens willen laten registreren dat ik gedwongen werd om de toestellen te plaatsen.





Ik heb trouwens een groot assertiviteitsprobleem, ik durf moeilijk nee zeggen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Elektricien
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 sep 2020 12:27

Zijn er zaken die ik nog kan ondernemen? Ik heb reeds de arbeidsinspectie gecontroleerd, zij kunnen een controle doen, wanneer we op een plaats zijn en asbest aanwezig is, ze kunnen verder niks ondernemen buiten vaststellen. Zou de vakbond iets kunnen doen of dien ik gewoon best mijn ontslag in en zoek ik iets anders?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 sep 2020 14:26

Zoek best iets anders
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Masty
Berichten: 88

#4 , 06 sep 2020 08:55

Ik volg denlowie hierin.
Persoonlijk ben ik ook al veel van dergelijke zaken tegengekomen en ooit heb ik ook geprobeerd dat aan te kaarten maar vlug begrepen dat men eerder op dovemansoren valt, ook bij bevoegde instanties.
De wet is eigenlijk de wet niet, deel de wet door de vierkantswortel van winstmarge maal economische meerwaarde en tel dan nog de klanttevredenheid op en zo zult u min of meer aan een resultaat komen.
Ik ben dikwijls gefrustreerd geweest na vast te stellen hoe het er aan toe gaat op de werkvloer, lijkt wel of een deel van school en bijscholingen totaal onnuttig waren.
Nu zijn niet alle firma's zo laks met de veiligheidsvoorschriften maar er zijn er nog altijd veel te veel.
Bescherm uzelf zoveel mogelijk en leer foert zeggen, de rest doet dat ook.
Er is (in economisch opzicht) weinig of geen plaats voor wereldverbeteraars, spijtig genoeg.

Elektricien
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#5 , 06 sep 2020 11:07

Het is merkwaardig hoe ik telkens op dergelijke zaken stoot in West-Vlaanderen, alsof veiligheid hier niet van tel is. De zaken die gebeurd zijn kan ik niet ongedaan maken, maar ik heb in mijn hoofd beslist om weg te gaan. Ik ben initieel aangeworven met de belofte om de zaak verder te zetten, nu 1.5 jaar verder denkt hij nog langnietaan stoppen, we zijn zelf van mening dat hij nooit gaat stoppen tot hij dood valt. Ik ga nog eens een mailtje sturen naar de vakbond en rustig uitkijken naar een job in een grotere firma.

Terug naar “Andere”