Werkgever heeft geen werk meer voor mij, maar weigert mij te ontslaan

Adme
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Werkgever heeft geen werk meer voor mij, maar weigert mij te ontslaan

#1 , 02 sep 2020 11:18

Net terug uit ziekte (1,5 jaar). Mijn functie (sales/marketing) bestaat ondertussen niet meer en ze hebben ook geen gelijkaardig werk meer voor mij.
Toch willen ze mij niet ontslaan. Nu willen ze mij taken laten uitvoeren die normaal een student zou doen (ver onder mijn niveau).
-> volgens mij niet wettelijk?

Ik kreeg zelfs de mededeling (per telefoon), net voor ik terugkwam, dat ze mij het moeilijk gaan maken, mij het leven zuur gaan maken en tegenwerken zodat ik snel zelf mijn ontslag zou nemen. Zodat zij geen ontslagkosten hebben.

Daarenboven zijn ze, op onrechtmatige wijze, te weten gekomen dat ik ergens in de toekomst in de zaak van mijn partner zou stappen. Dit is volgens mij ook een schending van mijn privacy + daardoor willen ze mij niet ontslaan en hopen ze dus dat ik zelf ontslag neem. Dat laatste kan ik niet, want ik kan nu nog niet in de zaak van mijn partner. Ik heb dus werk/ een inkomen nodig.

Wat kan ik doen?
Mijn manager kan ik ook niet meer vertrouwen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 sep 2020 12:00

Als u job niet meer bestaat dan ga je daar ander werk moeten doen, als dit op het zelfde uitbatingsadres is, heb je zeer weinig keus, hij is NIET verplicht je te ontslaan,
Ander werk maar met het zelfde loon .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Adme
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 sep 2020 12:11

Volgens mij mag dit niet:

Je werkgever moet de arbeidsvoorwaarden die hij met jou in het arbeidscontract overeenkwam in principe naleven. Niettemin mag hij die binnen bepaalde grenzen eenzijdig wijzigen als dat nodig is om economische redenen. Hij mag geen belangrijke wijzigingen aanbrengen aan arbeidsvoorwaarden die essentieel zijn. Je functie binnen het bedrijf wordt meestal als essentieel beschouwd.

Hou er rekening mee dat niet elke wijziging van functie belangrijk is. Hoe vager je functie omschreven is, hoe gemakkelijker je werkgever je andere taken kan opleggen. Hoe hoger je functie is, hoe flexibeler je moet zijn.

-> mijn functie is goed omschreven en nu zou ik studenten werk moeten doen dat niets te maken heeft met mijn vorige functie

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 02 sep 2020 12:32

Ik ben zeker dat je u werkgever NOOIT kan verplichten om u te ontslaan, en u ben zeker niet verplicht om kleine klussen te doen dus u bent vrij van zelf ontslag te nemen
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LYNX XX
Berichten: 2504
Juridisch actief: Nee

#5 , 02 sep 2020 14:58

Sluit mij aan bij Lowie.
Bovendien mag een werkgever u steeds een job aanbieden ( zeker omdat uw vorige is weggevallen ),
maar aan dezelfde voorwaarden. Invulling van uw werkzaamheden zijn voor de werkgever.

En van die schending privacy daar zou ik niet veel op rekenen. Te bewijzen ? Bovendien kan iemand hun info hebben doorgespeeld.
En u weerlegt die insinuaties ook niet, dus zult u het wel van plan zijn. Werkgever komt zo maar niet aan die info, misschien uit uw eigen kringen.
Werkgever zal het dan ook zwaar aanrekenen anderhalf jaar ziek en dan plannen op een ander.
Zou de zaak niet op de spits drijven. Werkgever heeft u al 1.5 jaar moeten vervangen.

Indien u toch zou overstappen naar die andere betrekking; misschien fair spelen.

Adme
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 02 sep 2020 21:27

Ze hebben mij niet 1,5 jaar vervangen, anders bestond mijn functie nu nog. Logisch toch?

Er was vervanging, die ben ik zelf nog gaan opleiden tijdens het begin van mijn afwezigheid! Maar iemand, moest zonodig aanpappen met haar waardoor ze ontslagen is en daarna niet meer vervangen is. Ah ja, niemand om de vervanger van de vervanger op te leiden.

Het heel verhaal ligt veel ingewikkelder dan hierboven kort beschreven.

LYNX XX
Berichten: 2504
Juridisch actief: Nee

#7 , 03 sep 2020 16:48

Ze hebben mij niet 1,5 jaar vervangen, anders bestond mijn functie nu nog. Logisch toch?

Er was vervanging, die ben ik zelf nog gaan opleiden tijdens het begin van mijn afwezigheid! Maar iemand, moest zonodig aanpappen met haar waardoor ze ontslagen is en daarna niet meer vervangen is. Ah ja, niemand om de vervanger van de vervanger op te leiden.

Het heel verhaal ligt veel ingewikkelder dan hierboven kort beschreven.
Dat is ook de reden waarom het forum geen sluitende reactie kan geven. Gebrek aan info : steeds voorkomend probleem.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 03 sep 2020 20:50

Zijn er vacatures binnen het bedrijf waarvoor u in aanmerking zou kunnen komen, en op uw niveau :?:

Terug naar “Andere”