Bijverdienen als doctoraatsstudent

AmberP
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Bijverdienen als doctoraatsstudent

#1 , 30 aug 2020 13:54

Dit academiejaar kan ik beginnen als doctoraatsstudente. Deze zomer heb ik voor een bedrijf als jobstudente de communicatie onderhouden. Graag zou ik deze job doorheen het jaar behouden. Als doctoraatsstudente ontvang ik elke maand een beurs. Kan / mag ik nog als jobstudente werken? Zo niet, op welke ander manier kan ik bij dat bedrijf aan de slag blijven?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5936
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 30 aug 2020 14:10

Moet u vragen aan de instantie die de beurs uitbetaalt. FWO? Lees hun voorwaarden.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 aug 2020 16:51

Cumul
Cumul of nevenactiviteiten zijn slechts toegestaan indien ze geen afbreuk doen aan de fiscale vrijstelling van de beurs.

Dit impliceert dat doctoraatsbursalen tijdens hun doctoraatsstudie geen andere, al dan niet bezoldigde, werkzaamheden mogen verrichten, hetzij in ondergeschikt verband, hetzij als zelfstandige, waaruit (beroeps)inkomsten worden verkregen.

Indien de doctoraatsbursaal tevens een opdracht als bestuurder van een vennootschap uitoefent, kan zijn doctoraatsbeurs van belasting worden vrijgesteld op voorwaarde dat de uitoefening van zijn opdracht als bestuurder van een vennootschap geen verband houdt met zijn onderzoekswerkzaamheden als doctoraatsbursaal.

Het is doctoraatsbursalen wel toegestaan een politiek mandaat te bekleden en de eruit voortvloeiende baten te ontvangen zonder dat dit de belastingvrijstelling van de doctoraatsbeurs in het gedrang brengt. Toelagen voor studieverblijven in het buitenland zijn onder bepaalde voorwaarden cumuleerbaar met de beurs.

Doctoraatsbursalen mogen zich tijdens het doctoraat bezighouden met de begeleiding en het toezicht van praktijkwerken van studenten van de tweede cyclus. Deze werkzaamheden maken immers integraal deel uit van hun onderzoeksopleiding maar moeten beperkt blijven tot maximum vier uur per week.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5936
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 30 aug 2020 18:01

Voor FWO beurzen mag het niet, vandaar mijn vraag aan TS.
Maar er zijn nog andere instanties die dergelijke beurzen verlenen en die hebben andere voorwaarden.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#5 , 30 aug 2020 19:00

Zoals Thomas terecht stelt, mag je geen bezoldigde activiteit uitoefenen ingeval van een beurs ten laste van het Fonds voor Wetenschappelijk Onderzoek. Op dit forum is dit item ook al eens eerder aan bod geweest, zie viewtopic.php?t=72297
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Andere”